חדשות

בגלל יוקר המחיה: חולים רבים לא יכולים לממן טיפול תרופתי

"ישראל היום": עמותת חברים לרפואה, המסייעת במימון תרופות לכ-7,000 חולים, מדווחת על עומס עם עשרות פניות חדשות ביום | ראשי העמותה דורשים ממשרד הבריאות פתרון מיידי למצוקת החולים שהולכת וגוברת

58% מהמבוגרים בארה"ב סובלים משתי מחלות כרוניות או יותר. אילוסטרציה

חולים רבים מוותרים על טיפול בשל עלויות, כך מדווח רן רזניק בישראל היום. למרות שהמדינה מתקצבת את סל התרופות במיליארדי שקלים בשנה, אלפי ישראלים לא מקבלים טיפול תרופתי בגלל חוסר יכולת לרכוש אותו.

בדיווח מצוין כי גם הנחות על השתתפות עצמית, לפי גיל, מצב כלכלי ומספר מצומצם של מחלות קשות אינן רלוונטיות, כי רוב החולים לא עומדים בקריטריונים לכך. עם זאת, בעוד החולה לא מקבל מהקופה את התרופה המיועדת לו בסל, הקופה מצידה מקבלת את התקציב לתרופה מהמדינה דרך תקצוב סל התרופות, גם אם החולה לא רכש את התרופה.

על פי הכתבה, רופאים מעריכים שישנם מקרים בהם יוקר המחיה עולה בחייהם של החולים, שהתרופות היו יכולות אולי להציל או לפחות להאריך את חייהם ולמנוע מהם סבל רב. כשמדובר בתרופות יקרות מאוד, שלא נמצאות בסל, בעלי הכנסה נמוכה, שלרבים מהם אין ביטוח בריאות פרטי, לא מסוגלים לרכוש.

בכתבה מרואיינים חולים ובני משפחותיהם המעידים על המצוקה והנתונים מתבססים על מידע של עמותות החולים, ובראשן עמותת "חברים לרפואה", המסייעת במימון תרופות לכ-7,000 חולים, המקבלים תמיכה מרשויות הרווחה. העמותה מקבלת עשרות פניות חדשות ביום מחולים שלא יכולים לממן תרופות. הפניות מגיעות מעובדים סוציאליים, מבתי חולים ומרשויות מקומיות. הפניות הן בבקשה לתרופות למחלות כמו דלקות פרקים, פסוריאזיס, דלקות מעיים, מחלות גנטיות נדירות, אסתמה, מחלות נפש ועוד. בעמותה מתקשים לעמוד בעומס ורואים איך יוקר המחיה החריף את המצוקה בשבועות האחרונים.

לפני שבוע נפגשו ראשי העמותה, המנכ"ל ברוך ליברמן והסמנכ"לים איציק לבל ושירה כלפון, עם שר הבריאות והפנים משה ארבל ועם מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, הציגו את הבעיה וביקשו שיחד עם משרד האוצר וקופות החולים יתקבלו בדחיפות פתרונות תקציביים וחוקיים לבעיה.

ממשרד הבריאות נמסר כי "מתבצעת עבודה בנושא. המשרד בוחן מעת לעת את האפשרויות השונות בהקלה על תשלומי השתתפות עצמיות לחולים כרוניים ובחינת מקורות תקציביים למימון הקלות אלו".

נושאים קשורים:  מחירי תרופות,  יוקר המחיה,  טיפול תרותי,  עמותת חברים לרפואה,  חדשות
תגובות