חדשות

רובוט במקום רוקח - ארגוני הרוקחים מתנגדים לרפורמה בענף הרוקחות

על פי הרפורמה, אדם שאינו רוקח ומכונות אוטומטיות יוכלו לנפק תרופות ואף תרופות נרקוטיות | הרוקחים: "מדובר בפגיעה אנושה במקצוע הרוקחות ובציבור המטופלים שתוביל לפיטורי מאות רוקחים"

רוקחים, בית מרקחת. צילום אילוסטרציה

שלושת ארגוני הרוקחות, בהם ארגון הרוקחות בישראל, איגוד הרוקחים בהסתדרות והסתדרות בעלי בתי המרקחת הפרטיים, וכל ועדי הרוקחים בארץ פנו אמש (ד') בדחיפות לשרי האוצר והבריאות ובכירים במשרדי ממשלה נוספים ובכנסת – כדי לעצור ולחשב מסלול מחדש לגבי הרפורמה המוצעת בענף הרוקחות.

לפי הסעיפים בחוק ההסדרים, אדם שאינו רוקח וכן מכונות אוטומטיות יוכלו לנפק תרופות ואפילו תרופות נרקוטיות. סעיף נוסף קובע שבית מרקחת יוכל להיות קטן מ-30 מ"ר ויתאפשר להקים בתי מרקחת ניידים, שיגיעו למקומות מרוחקים בארץ. מטרת המהלך, לפי דברי ההסבר לחוק ההסדרים, היא להתגבר על המחסור ברוקחים ובמקביל לפנות את הרוקחים למתן ייעוץ.

"בשנים האחרונות קיים קושי בגיוס רוקחים לאור שחיקה הנובעת מעבודת הדלפק", מצוין בדברי ההסבר לחוק. "על מנת לפנות את זמן הרוקח לעיסוק בתכנים קליניים, על חשבון מטלות לוגיסטיות ועל מנת לשפר ולייעל את השירות הניתן בבתי המרקחת, מוצע להכניס אמצעי דיגיטציה אשר יסייעו לייעול עבודת הרוקח". "השינוי המתואר", כך צוין, "יפנה את זמנו של הרוקח ויאפשר לו להקדיש את זמנו לעבודות הכוללת מתן ייעוץ והדרכה, שיפור היענות והיצמדות המטופל לטיפול תרופתי, ייעוץ רוקחי והבטחת טיפול תרופתי איכותי במקרים בהן מעורבותו הכרחית".

אלא שבארגוני הרוקחים זועמים על ההצעה. במכתב, שעליו חתומים ארגוני רוקחים שונים בקופות החולים, בהסתדרות ובבתי החולים, שנשלח לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הבריאות ניצן הורביץ, כתבו הרוקחים: "לא נוכל לאפשר התנהלות חד צדדית וכוחנית המשנה סדרי יקום אשר תסכן את בריאות המטופלים".

לדבריהם, "הרוקח מוגדר כמטפל בחוק זכויות החולה, הרוקח הוא החוליה המקשרת בין האבחנה אותה מבצע הרופא, לבין המטופל. חוליה זו הינה חיונית להתאמת הטיפול שנרשם, לאיכות הטיפול ולבטיחות המטופל. במקרים רבים הרוקח הינו הנקודה האחרונה בה יפגוש את המטופל לפני שהוא נוטל את התרופות, או הנקודה הראשונה אליה מגיע מטופל להתייעץ לפני שהוא פונה אל רופא, או בוחר דרך לטפל בעצמו. כך או כך, הרוקח הינו נקודה קריטית בשרשרת הטיפול הבריאותי במטופל".

ד"ר אלינה אמיתי, יו"ר ארגון הרוקחות, הוסיפה: "באוצר רואים את מקצוע הרוקחות בראייה טכנית בלבד ומתעלמים לגמרי מהפן הקליני והטיפולי שבו. הרפורמות המוצעות בחוק ההסדרים חסרות תכנית סדורה להנגשת הייעוץ וההדרכה הרוקחית למטופלים. צפויה פגיעה מהותית במיליוני ישראלים, ובראש ובראשונה חולים מורכבים, קשישים ואנשים נוספים שמועדים להיפגע על רקע שימוש לא נכון בתרופות או טעויות, אנשים עם קשיי שפה, אוכלוסיות עם צורך בהנגשת ידע ומידע בתחום הטיפול התרופתי ועוד.

"רוקח אינו עובד לוגיסטי! רובוט אינו תחליף לרוקח אנושי! מישהו החליט להוציא את הרוקח מתהליך הניפוק בבתי מרקחת בלי לתת פתרון לנושא הייעוץ וההדרכה, שהם קריטיים לבריאות הציבור".

ד"ר אמיתי התייחסה גם לסעיף ברפורמה המציע לעבור לבתי מרקחת ניידים: "הצעה זו היא לעג לרש ומי שעומד מאחוריה לא עצר לרגע לחשוב מהי משמעות הדבר לנכים, קשישים והורים עם ילדים המגיעים לבתי המרקחת לצורך קבלת טיפול תרופתי בצד ייעוץ והדרכה לשימוש נכון ובטוח בתרופות. מה שמוצע בחוק ההסדרים הינו בעצם התייעלות פופוליסטית על חשבון המטופלים ועלול להוות פגיעה אנושה בעיסוק ברוקחות, ללא אך ורע בעולם בכלל ובארץ בפרט".

בישראל יש כיום כ-8,000 רוקחים. ארגוני הרוקחים טוענים כי הגישה הטכנית במסגרת חוק ההסדרים עלולה להוביל לפגיעה אנושה במקצוע הרוקחות ולהוביל לפיטורי מאות רוקחים בכל רחבי הארץ וכתוצאה לפגיעה קשה ביותר בציבור המטופלים.

תגובת משרד האוצר: "מטרת המהלך היא לשפר את הטיפול התרופתי הניתן למטופלים ולהכניס אמצעים דיגיטליים שישפרו את הטיפול ולא יפגעו בו. נהלים ברורים לשימוש בדיגיטציה ייכתבו על ידי משרד הבריאות".

נושאים קשורים:  ארגוני הרוקחים,  בתי מרקחת,  רפורמה בענף הרוקחות,  ד"ר אלינה אמיתי,  חדשות,  חוק ההסדרים
תגובות