COVID-19 בישראל

רופאים דורשים מהממשלה: שלבו בעלי עמדות שונות בקבלת ההחלטות

בפנייה שהועברה לראש הממשלה ולשר הבריאות דורשים עשרות רופאים לשנות את הגישה כלפי א-סימפטומטיים, להמעיט בדיקות בבריאים, לעצור את הפעלת כללי התו הירוק ולבחון מחדש את ההמלצה לחסן בני נוער

"בשנות הקורונה הורגלו המטופלים - עד שאתה לא עושה בדיקה, אתה לא בטוח שאתה בריא, גם אם אין לך תסמינים". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

60 רופאים, מומחים ובכירים, מכל קשת תחומי הרפואה, חתמו על פנייה לראש הממשלה בבקשה "לשלב רופאים ומדענים בעלי עמדות שונות בנושא מגיפת הקורונה במעגל מקבלי ההחלטות". החתומה הראשונה בפנייה היא ד"ר רעיה ליבוביץ,  מנהלת המכון האונקולוגי ב"אסף הרופא-שמיר".

בפנייה שהועברה לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר הבריאות ניצן הורוביץ, אתמול (א') דורשים החותמים "לשנות את הגישה כלפי א-סימפטומטיים, לעצור את הפעלת כללי "התו הירוק" ולבחון מחדש את ההמלצה לחסן בני נוער. "אנחנו מודאגים מאוד מהתקבעות של קונספציות שגויות לגבי המגיפה", כך ניסחו זאת הרופאים שחתמו על הפנייה.

"קבוצה גדולה של רופאים ומדענים מאתגרים את הנחות המוצא בהקשר למגיפה וזאת על סמך ניתוח מעמיק של הנתונים מישראל ומהעולם, קריאת הספרות המצטברת, החלפת מידע עם עמיתים, ועל סמך הניסיון הקליני המצטבר. אנו קוראים בזאת לאפשר לנציגים מקבוצות אלו לקחת חלק בהליכי קבלת ההחלטות בעת הזו", נאמר בפנייה.

"מאז כמעט שנה וחצי שאנחנו מתמודדים עם מחלת הקורונה בארץ ועם כל השלכותיה בכל תחומי הקיום . כבכל אתגר משמעותי, גם בהתמודדות עם מגיפת הקורונה, ההתנהלות האופרטיבית נגזרת מהנחות מוצא מסוימות הכוללות, בין השאר, את הצורך לקטוע כל סוג של הדבקה, הצורך לבודד א-סימפטומטיים בכל חשיפה עם הנגיף והתפיסה כי התועלת שבחיסון עולה על הנזק שבו בכל קבוצות הגיל.

"מהנחות אלו ואחרות", מציינים הכותבים, "מוכתבת ההתמודדות הלאומית עם הנגיף. אבל אנו חוששים כי בעת הזו השתלטה שלא בכוונת זדון קונספציה שגויה לגבי הנגיף, המחלה ודרכי ההתמודדות עימה. הקונספציה שגתה כבר פעמיים - בתחזיותיה השחורות לגבי מידת האלימות של הנגיף או בתחזיותיה האופטימיות לגבי יכולתו של החיסון לספק פתרון כוללני וגורף למגיפה. כשעולה חשש מהתקבעות בקונספציה - כך אנו למדים מההיסטוריה - חובה על האוחזים בהגה לחפש, לשמוע ולבדוק מגוון של דעות ותפיסות. הדבר הוא בנפשנו".

הכותבים קוראים "לאפשר מחקר ולהשקיע משאבים שיאפשרו לטפל בחולי הקורונה בקהילה, ובכך למנוע אשפוזים, התדרדרות ועומס על מערכת הבריאות". עוד הם קוראים "לשנות את סדר העדיפות, כך שההשקעה במערכת הבריאות תהיה רוחבית, אסטרטגית וחובקת תחומים - לא רק מרוכזת סביב מחלת הקורונה".

הרופאים ממליצים להתרכז במניעת תחלואה בקבוצות סיכון, להקטין משמעותית בבדיקת הבריאים (ובמשתמע – "הפסקת העיסוק הבלתי פוסק בכמות המאומתים"), שינוי התפיסה בנוגע לקטיעת שרשרת ההדבקות, הפסקת כפיית החיסונים באמצעות התו הירוק ונגזרותיו ובחינה מחודשת של ההמלצה לחסן בני נוער.

למכתב הרופאים ולרשימת החותמים המלאה – ליחצו כאן

נושאים קשורים:  מכתב הרופאים,  מגיפת הקורונה,  ראש הממשלה נפתלי בנט,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  ד"ר רעיה ליבוביץ,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
19.07.2021, 20:48

סקירת המכותבים אינה מגלה אף רופא שעיסוק במגיפות בתחום מומחיותו.
מה לפסיכיאטרים ,פלסטיקאים ,אורתופדים ובעלי התמחויות אחרות בקביעת מדיניות בתחום זה?

נכון, זה עיסוק שמתאים לפיזיקאים, אנשי המל'ל, ובעיקר נתמכי פייזר

אנונימי/ת
19.07.2021, 22:10

כי רק מומחי מגיפות ומחלות זיהומיות שקיבלו מענקים של מיליונים מפייזר לאורך השנים הם בעלי הדיעה האובייקטיבית והרב-גונית לקבל החלטות במרחבי אי הוודאות המדעית הקיימת בנושא

19.07.2021, 22:32

אם יש לך ראיות כי כלל הזיהומולוגים ורופאי בריאות הציבור קבלו מליונים מפייזר, אנא צרף אותם לטענותיך. אחרת, אני מציע למחוק את הפוסט באשמת הוצאת שם רע.

אנונימי/ת
19.07.2021, 22:50

אכן הגיע הזמן לעזוב את המגפה הפוליטית ולחזור לרפואה.
להפסיק לדבר במונחים פוליטיים ותקשורתיים כגון "מאומתים". מה זה מאומתים ?? PCR היא בדיקת פוליגרף ? האם מי שיש לו גלוקוז גבוה הוא "מאומת לסכרת" ? המגיפה הזו כבר מזמן אינה רפואית. היא פוליטית. היא מונעת ומתקיימת מאינטרסים של הבכירים שמופיעים כל שני וחמישי (וגם ראשון שלישי ורביעי) במהדורות החדשות בפריים טיים. ובהחלט הגיע הזמן לגוון את העמדות המשפיעות על קבלת ההחלטות.

אנונימי/ת
19.07.2021, 23:41

תומך במאה אחוז ,סוף סוף שומעים את האנשים הנורמליים במדינה הזאת

אנונימי/ת
19.07.2021, 23:45

חבל שלא הגיע אלי, הייתי שמח לחתום גם

20.07.2021, 15:53

נכון שכולנו נבונים, כולנו חכמים, כולנו יודעים את התורה. עם זאת, בכול תחום יש את המומחים שבו הם עוסקים. משום מה בארץ נפוץ העיסוק של אנשים בתחום מומחיותם של אחרים. קודם עשו את עבודתכם אנשים. נאמר באופן כללי, היות ובין המוזכרים ברשימה המדוברת, ישנם אנשים מאוד מרשימים שאת עבודתם אכן עושים. אנשים שאני מאוד מעריך, גם אם בנושא המדובר אנחנו חלוקים. שיח המכבד את האחר, אין סיבה שיהיה אנונימי, בלא תלות באיזו עמדה אתם תומכים.