• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

ה-WHO: אין צורך במתן מנת חיסון שלישית לקורונה לכלל האוכלוסיה

אין ראיות מדעיות שמנת הדחף מקנה הגנה טובה יותר, טוענים במשרד הבריאות האמריקאי ובארגון הבריאות העולמי | ה-FDA מזהיר מסיכון לתסמונת גיליאן-ברה לאחר חיסון בתרכיב של ג'ונסון אנד ג'ונסון

החיסון לקורונה של ג'ונסון אנד ג'ונסון. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות של ארה"ב וגם ה-WHO סבורים כי בעת הזאת אין עדיין צורך במנת מנת חיסון שלישית לכלל האוכלוסיה. ההודעה באה על רקע החלטת משרד הבריאות בישראל שזכתה לפרסום נרחב בעולם כי בארץ הוחל לחסן במנה שלישית מדוכאי מערכת חיסונית.

עמדת ה-WHO היא שאין ראיות מדעיות לכך שיש צורך במנת דחף נוספת עבור כלל האוכלוסיה כדי להקנות הגנה טובה יותר למי שכבר קיבל שתי מנות וכי ואת תרכיבי החיסון שיועדו למהלך הזה מוטב לשלוח למדינות העניות.

הודעת ה-HHS - Department of Health and Human Services האמריקאי באה לאחר שאנשיו נפגשו על בכירים ב"פייזר", יצרנית החיסונים. פייזר הודיעה בשבוע שעבר שבכוונתה לבקש אישור FDA למתן מנה שלישית מאחר שלהערכתה מנת הדחף יכולה להגביר את החסינות לנגיף בצורה דרמטית ואולי אף לסייע להגן מפני כמה וריאנטים של הנגיף.

עם זאת, הרשויות בבריטניה ישקלו להציע מנת דחף לבני 50 ומעלה ולאוכלוסיות שמוגדרות כ"פגיעות יותר לנגיף".

ובתוך כך דווח אמש בכלי התקשורת בארה"ב כי ה-FDA פרסם אזהרה לפיה אנשים שחוסנו בתרכיב החיסון לקורונה של "ג'ונסון אנד ג'ונסון" עלולים, כתופעה של פוסט-קורונה, לחלות בתסמונת הנוירולוגית הנדירה גיליאן-ברה (Guillain-Barré syndrome - GBS). קיימת הערכה שתרכיב זה עלול לעורר את הופעת התסמונת.

האזהרה באה לאחר שמתוך 12.5 מיליון אמריקאים שחוסנו בתרכיב ספציפי זה חלו כ-100 מהם ב-GBS,י95 נזקקו לאשפוז ואחד מת. בדרך כלל GBS היא מחלה הפיכה, הודגש בדיווח בנושא זה של אתר חדשות הבריאות Stat-news.

ועוד בהקשר לחיסונים נגד קורונה: לפי מחקר מצומצם בהיקפו שערכה "מודרנה", גם מינון נמוך עד כדי רבע מהמינון הרגיל של תרכיב החיסון שלה מייצר תגובה חיסונית יעילה מפני הנגיף. דיווח על כך הופיע בסוף השבוע ב-Nature.

נושאים קשורים:  ארגון הבריאות העולמי,  מנת דחף,  מודרנה,  פייזר,  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  19-COVID,  FDA,  חדשות,  חיסון לקורונה
תגובות