חדשות

ה-FDA העניק אישור לתרופה שנויה במחלוקת לטיפול באלצהיימר

לראשונה זה 18 שנה העניקו ב-FDA אישור בהליך מזורז לתרופה הביולוגית אדוהלם לטיפול באלצהיימר והסבירו: "התרופה מפחיתה באופן מובהק את צברי החלבון עמילואיד-בטא בחולים"

אלצהיימר, MRI מוח. אילוסטרציה

לראשונה זה 18 שנה ניתן על ידי ה-FDA אישור במסלול מואץ לתרופה ביולוגית חדשה - "אדוהלם" - עבור חולי אלצהיימר. התרופה הוגשה כמועמדת להכללה בסל התרופות בישראל ובחודש הבא תוגש לרישום באגף הרוקחות במשרד הבריאות.

בתקשורת האמריקאית הודגש כי מדובר בציון דרך היסטורי ומשמעותי בתחום התרופות בעיקר משום שהתרופה אדוקנומאב (Aducanumab) ובשמה המסחרי אדוהלם (Aduhelm) הוגדרה כשנויה במחלוקת. בין השאר התייחסו לנושא "ניו יורק טיימס" ואתר חדשות הרפואה והבריאות Statnews, אבל גם צוין שבאופן מתן האישור יש משום לקיחת סיכון משמעותי מצד ה-FDA.

האישור שניתן ל"אדוהלם" ניתן בהליך השמור בדרך כלל לתרופות למחלות קשות, ממאירות או נדירות, שהטיפול בהן עשוי לספק לחולים תועלת משמעותית, אלא שחלק מהרופאים והחוקרים בארה"ב הביעו ספקות בדבר יעילות התרופה ותרומתה לשיפור מצב המטופלים. לדבריהם, הליך האישור לווה בחוסר ודאות ואפילו הצוות ב-FDA שהעניק אותו התלבט ארוכות משום שצוות נוסף שפעל לצידו סירב לאשר את התרופה.

ההיסטוריה של התרופה מאוד לא שגרתית: באוקטובר 2019 דיווחה היצרנית ביוג'ן לציבור ולמשקיעיה כי התרופה שפיתחה מאטה את התקדמות מחלת האלצהיימר ובכוונתה להגיש בתוך זמן קצר ל-FDA את הבקשה לאשרה. הודעה זאת הפתיעה משום שרק שבעה חודשים קודם לכן דיווחה החברה על כך שהיא "נואשה מהניסויים שערכה בה, לאחר שנתונים שהצטברו העלו שכנראה אין בה תועלת כפי שקיוו ולכן גם אין הצדקה להמשיך בניסוי".

"אדוהלם" פועלת כנגד משקעי חלבון העמילואיד-בטא במוחם של המטופלים – מצב אופייני למחלה. התרופה פועלת כנוגדן הנצמד לצבירי חלבון העמילואיד במוח החולה ומסייע בפינוי שלהם. בכך, היתה סברה, יעוכב ויואט תהליך הרס תאי העצב ואזורים שונים במוח. התרופה ניתנה בהזרקה לווריד, אחת לחודש ובמסגרת הניסוי הקליני בה נטלה חלק כמקובל קבוצת ביקורת שקיבלה תכשיר דמה (פלצבו).

כאמור, ב-2019 פרסמה החברה מידע מתוך שני מחקרים וניסויים שערכה בתכשיר החדיש. האחד נשא את השם ENGAGE והשני EMERGE, שניהם החלו ב- 2015 ובסך הכל נטלו בהם חלק יותר מ-3,000 נסיינים חולי אלצהיימר.

בסריקות מוח שנערכו להם נראה היה שהתרופה הפחיתה בכמות העמילואיד-בטא במוח. במחקר ה-ENGAGE, מרבית החולים טופלו במינונים נמוכים, אולם תוצאותיו אכזבו משום שלא נראו הבדלים מובהקים בין מקבלי התכשיר במינון הנמוך לבין קבוצת הביקורת. בניסוי האחר, שבו השתתפו 1,638 חולי אלצהיימר מינון גבוה של התרופה הוביל להפחתה בעמילואיד-בטא וגם הציג שיפור במדדים הקליניים.

לפני הגשת הבקשה לאישור ה-FDA דיווחה החברה שכעבור 78 שבועות מתחילת קבלת התכשיר במינון הגבוה נראתה ירידה ב-23% בקצב התקדמות המחלה, גם זאת בהשוואה לקבוצת הביקורת. בעת הגשת הבקשה ל-FDA לא התחייב מינהל התרופות האמריקאי שימהר לאשר אותה משום שצוות יועצים הציג סימני שאלה לגבי הממצאים שהושגו בניסוי, מה שהוביל אותם לקבוע שיש אי ודאות בדבר התועלת הקלינית שבטיפול הזה ובדיונים שערך הצוות הוצגו נקודות מבט שונות.

בנובמבר 2020 התכנסה ועדה מייעצת נוספת של מומחים לתרופות למחלות במערכת העצבים המרכזית. בוועדה היו מי שטענו שאין זה סביר לאשר את התרופה על סמך ממצאים שעלו מניסוי קליני בודד, אך עמדתם של אלה לא התקבלה בסופו של דבר.

על פי הודעת ה-FDA, הטיפול בתרופה הוצג בבירור בניסויים כמפחית באופן משמעותי את צברי חלבון העמילואיד-בטא. "סביר להניח כי הפחתה זו בצברים תביא לתועלת קלינית. לאחר שהוועדה המייעצת העבירה את המשוב שלה, נמשכו הסקירות והדיונים שלנו והחלטנו כי הראיות המוצגות בבקשת 'אדוהלם' עומדות בתקן לאישור מזורז של התרופה", נמסר בהודעה.

אתמול (ב') התייחסה לכך ד"ר פטריציה קבאצוני, מנהלת מרכז ה-FDA להערכת תרופות ומחקר, בהודעה לתקשורת: "אנו מבינים ש'אדוהלם' זכתה לתשומת לב העיתונות, קהילת חולי האלצהיימר, נבחרי הציבור שלנו ובעלי עניין אחרים. כשמדובר בטיפול במחלה קשה ומסכנת חיים, זה הגיוני. הגענו למסקנה שיש ציפייה לתועלת קלינית למרות חוסר הוודאות שנותר ביחס אליה, אולם הבקשה לאישור עמדה בדרישות לקבלת אישור במתווה מזורז ולבסוף המסקנה שיתרונות ה'אדוהלם' גוברים על סיכוני הטיפול.

"ממצאי הניסוי בתרופה הציגו בבירור שהיא מפחיתה באופן מובהק את צברי החלבון עמילואיד-בטא, הפלאק. לאחר שהוועדה המייעצת העבירה את הערותיה, נמשכו ב-FDA הדיונים ובסופם החלטנו שהראיות המוצגות בבקשת למתן האישור עומדות בתקן לקבלת אישור מזורז".

יש לציין שחקר האלצהיימר התמקד בשני העשורים האחרונים בשקיעה ובהצטברות העמילואיד-בטא – מה שיוצר את התהליך הניווני הזוחל במוח החולה ולפגיעה המחמירה בתפקודים קוגניטיביים. אולם, בשנים האחרונות, בעקבות כשלונות בניסויים בתרופות שהתמקדו באותו חלבון ומחקרים סותרים לגבי מרכזיותו בתהליך הניווני, החלו חוקרים שמתמחים במחלות מוח ניווניות לחפש גישות אחרות.

התרופה מועמדת להכללה בסל התרופות בישראל

הבוקר נודע שהתרופה אדוהלם הוגשה כמועמדת להכללה בסל התרופות בישראל ובחודש הבא תוגש לרישום באגף הרוקחות במשרד הבריאות. הערכה: עלותה לפי תמחור של היצרנית תגיע ל-50 אלף דולר בשנה לכל מטופל.

פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה ומנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם, התייחס לכך הבוקר (ג') ב"ישראל היום": "יש עדיין ספקות לגבי יעילותה. אין מדובר בתרופת פלא אבל אישורה הוא בבחינת זרקור חשוב על מחלת האלצהיימר ועל האפשרות לאבחן מוקדם ולמנוע.

"הטיפולים הקיימים עשויים לשפר חלק מתסמיני המחלה, אך עד היום לא היה בנמצא טיפול המשנה את מהלך המחלה. ייתכן שתרופה זו יכולה לשנות את מהלך המחלה כשמאבחנים אותה  מוקדם. אני מקווה שזו סנונית ראשונה ותרופות נוספות נמצאות בפיתוח גם לצורך מניעה וגם לשם טיפול בשלב מוקדם של המחלה".

ד"ר נתי בלום, מנכ"לית עמותת "עמדא" לדמנציה ואלצהיימר, הביעה תקווה שהתרופה החדשה גם תעלה את המודעות הציבורית למחלת אלצהיימר. בישראל, על פי הערכה, 150-120 אלף חולים עם דמנציה ופגיעה קוגניטיבית כתוצאה מאלצהיימר וקיימת הערכה שמספר דומה של אנשים סובלים מירידה קוגניטיבית אך טרם אובחנו.

היום (ג') מתכנסת לישיבתה הראשונה ועדת מומחים שמינה מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, שמטרתה לקדם ולחזק את תחום רפואת המוח כולל שבץ מוחי, פרקינסון ודמנציה.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  אישור ה-FDA,  אדוקנומאב,  אדוהלם,  תרופה לאלצהיימר,  פרופ׳ דוד טנה
תגובות