מחקרים COVID-19

ניסיון ראשון של שימוש ברכיב קנאביס לטיפול בחולי קורונה קשים

מחקר בהובלת ד"ר משה ישורון, מנהל היחידה להשתלות מוח עצם במרכז דוידוף, בדק את יעילות ובטיחות רכיב הקנאביס קנאבידיול בהפחתת התהליך הדלקתי הפוגע בחולי קורונה

מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון. צילום: יוסי אלוני / פלאש 90. צילום: יוסי אלוני / פלאש 90

מחקר חדש שנערך לאחרונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה בדק את בטיחות ויעילות הטיפול בקנאבידיול - אחד ממרכיבי צמח הקנאביס - בהפחתת התהליך הדלקתי הסוער הפוגע בחולי קורונה ותורם למותם.

שורת מחקרים קליניים, שנערכו בשנים האחרונות בהובלת ד"ר משה ישורון, מנהל היחידה להשתלות מוח עצם במרכז דוידוף, הדגימו את ההשפעה הממתנת של קנאבידיול, על תאי מערכת החיסון. קנאבידיול נמצא כמפחית בצורה משמעותית את התחלואה הדלקתית בחולים שעברו השתלת מוח עצם, תחלואה הנגרמת כתוצאה מתקיפת החולים המושתלים על ידי תאי מערכת החיסון שקיבלו מן התורם.

על בסיס תוצאות אלו ערכו ד"ר ישורון וד"ר איליה קגן, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ נשימתי של חולי קורונה ב"בילינסון", מחקר ראשוני על 11 חולי קורונה במצב קשה וקריטי שמטרתו היתה לבדוק את בטיחות הקנאבידיול ויעילותו בהפחתת התהליך הדלקתי הפוגע בחולי קורונה ועלול להוביל אף למוות.

התוצאות הראשוניות העולות מן המחקר הן שלקנאבידיול יש השפעה מיטיבה על שורה של סמני דלקת שמוגברים בחולי קורונה. מתוך 11 חולים שטופלו, שמונה שוחררו לביתם בפרק זמן של שבעה ימים עד 30 יום ושלושה חולים נפטרו מסיבוכים מאוחרים של הקורונה.

החוקרים מדגישים שמספר החולים המצומצם אינו מאפשר הסקת מסקנות מוצקות באשר להשפעת הקנאבידיול על מהלך המחלה, אך התוצאות המעבדתיות והקליניות הראשוניות מצדיקות את המשך עריכת המחקר בקרב קבוצת חולים גדולה יותר, שבו יושוו התוצאות המעבדתיות והקליניות בין קבוצת חולים שתקבל את תרופת המחקר וקבוצת ביקורת.

נושאים קשורים:  קנאבידיול,  קנאביס רפואי,  ד"ר משה ישורון,  ד"ר איליה קגן,  טיפול לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  מחקר ישראלי
תגובות
אנונימי/ת
03.03.2021, 19:44

כל הכבוד. דק איליה קאגם הוא יחיד במינו זוכרת אותו כשהייתי סטודנטית הבן אדם סופר מן מוכשר וחכם ועובד קשה