• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

ביקורת והתנגדות במשרד המשפטים לחוק העברת מידע על מתחסנים

החוק אינו נחוץ ויגרום לפגיעה משמעותית בפרטיות, טוענים ברשות להגנת הפרטיות | ביקורת גם באגודה לזכויות האזרח: "העברת מידע רפואי ללא הסכמה היא תקדים מסוכן"

מפגין בכיכר הבימה נגד מדיניות הממשלה לחיסון האוכלוסיה. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

לא רק איגוד רופאי בריאות הציבור מתנגד נחרצות להצעת החוק שתאפשר למשרד הבריאות להעביר לידי משרד החינוך ורשויות מקומיות מידע על המתחסנים. גם הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מתנגדת לכך ומנמקת: החוק איננו נחוץ ויגרום לפגיעה משמעותית בפרטיות.

הרשות התייחסה בכך לתזכיר הצעת החוק שמשרד הבריאות הפיץ לקבלת תגובה והערות מהציבור, משרדי ממשלה וגופים שונים. בתגובתה להצעת החוק הדגישה הרשות, שהיא אחת מיחידות משרד המשפטים: "החוק אינו נחוץ וטומן בחובו פגיעה משמעותית בפרטיות, תוך שקיים ספק לגבי ההצדקה לפגיעה זו". עם זאת ציינה: "אם החוק יאושר, יש להגביל את מספר העובדים ברשות המקומית שיהיו חשופים למידע".

על פי הצעת משרד הבריאות שהוגדרה כ"עדכנית", מנכ"ל משרד הבריאות הוא שיקבל לידיו שתי סמכויות חדשות שנחשבות למרחיקות לכת, גם כשמדובר בהוראת שעה המוגבלת בזמן:  בסמכותו יהיה להורות על העברת המידע על האנשים שטרם התחסנו הן לרשויות המקומיות והן למשרד החינוך במטרה לסייע לרשויות לאתר את מי שלא התחסנו ולעודד אותם לכך, בין היתר באמצעות שירותי הסעה למקום החיסון.

הסמכות השנייה אולי משמעותית יותר והיא תאפשר למנכ"ל משרד הבריאות לדרוש מגופים ציבוריים, בהם קופות החולים, פרטי קשר של אנשים שלא הגיעו להתחסן ולא נוצר איתם קשר כדי לנסות ולאתרם.

"משרד הבריאות לא יחייב רשויות מקומיות לבצע פעולות עידוד קונקרטיות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "בנוסף ייקבע איסור לעשות במידע שימוש לתכלית אחרת וייקבעו הוראות בנושא הרשאות הגישה למידע, שמירת הסודיות שלו ומחיקתו בתום הצורך בו".

תזכיר החוק גם קובע סייגים שנועדו למנוע ניצול לרעה של המידע. עובדים שיקבלו את המידע הזה יחויבו לחתום על טופס לשמירת סודיות וייאסר עליהם לאסוף ביוזמתם, או על פי הנחיית מעסיק, מידע על אנשים שהם מכירים. עובד שקיבל את המידע ופונה לאדם כדי לעודדו להתחסן "לא יכרוך בין ההתחסנות לבין הפעלת סמכויות ומתן שירותים של מקבל המידע, כלפי אותו אדם".

אלא שהרשות להגנת הפרטיות מצאה שורה של פגמים בהצעת החוק ובתגובתה הדגישה, בין השאר, כי המשפטנים ביחידה זאת חולקים על הנחת המוצא שבבסיס תזכיר החוק ולפיה ראוי שרשות מקומית תקבל מידע רפואי רגיש על תושביה. "ככלל, הרשויות המקומיות אינן מקבלות מידע רפואי על אודות תושביהן, ועידוד התחסנות איננו מסוג הפעולות שרשות מקומית מבצעת.

"כל העברת מידע רפואי על אדם לגורם שאינו רפואי, ללא הסכמתו, פוגעת באופן ממשי בפרטיותו ומעוררת קשיים בהיבטים שונים. זאת, בפרט כשמדובר בהעברת מידע לרשויות מקומיות, בדגש על רשויות מקומיות קטנות שבהן עובדי הרשות בסבירות גבוהה מכירים באופן אישי חלק ניכר מהתושבים. כמו כן, העברת המידע לגורמים נוספים טומנת בחובה סיכונים בתחום אבטחת המידע ומגבירה את הסיכוי לדליפתו".

ביקורת חריפה דומה הציגה בתגובתה האגודה לזכויות האזרח. בניגוד לחוק זכויות החולה, המאפשר העברת מידע רפואי רגיש אולם רק בהסכמת המטופל, נוסח תזכיר החוק החדש מאפשר את העברת המידע הרפואי מקופות החולים ללא ידיעתו של המטופל.

"פגיעה בפרטיות ובחיסיון הרפואי היא פגיעה קשה ביותר והתקדים של העברת מידע רפואי ללא הסכמה לרשויות אחרות הוא תקדים מסוכן. היא נדרשת רק כאשר קיימת הצדקה מיוחדת ובעלת משקל של ממש - והצדקה כזאת לא קיימת", כתב עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח בתגובתו לתזכיר החוק ששלח ליועץ המשפטי של משרד הבריאות עו"ד אורי שוורץ. לדברי גן-מור, "העברת המידע יוצרת סכנה לכך שהמידע הזה יזלוג, יודלף או יעשה בו שימוש פסול כמו ביוש פומבי (שיימינג) של תושבים או עובדים ואף התנכלות לעובדים במקום העבודה שלהם או בשירותים עירוניים".

נושאים קשורים:  משרד המשפטים,  חוק העברת נתוני מתחסנים,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות,  זכויות הפרט,  חיסון לקורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.02.2021, 11:26

על פי החוק אסור לקופות להעביר למשרד הבריאות מידע רפואי אישי, מי התיר לקופת החולים להעביר (ולמשרד הבריאית לאגור) את המידע שאדם זה או אחר בכלל התחסן? (כולל מס תעודת הזהות שלו)
מותר להעביר מידע רפואי רק לגורם המטפל הבא בתור וברור שאסור להעביר אותו לפקידות משרד הבריאות.

לא סתם כשאדם מבקש "דרכון ירוק" הוא נידרש לסמן בחלק התחתון של הטופס שהוא מאשר העברת מידע מקופת החולים - למדינה.