• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

משרד המשפטים: "מורה שיסרב להתחסן יישא בגזירת המדינה"

במשרד המשפטים עובדים על חקיקה לפיה מורים ועובדים אחרים שלא יתחסנו יעבדו מהבית או ייצאו לחל"ת | הערכה: כ-25% מצוותי העובדים בקופות החולים לא חוסנו

"האם יש רופא או רופאה אחת בארץ, שיכול לומר בכנות מלאה שהחיסון של פייזר הוא המוצר לו הוא ייחל או ייחלה?". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

משרד המשפטים עובד על חקיקה מיוחדת שתחייב עובדי הוראה, כמו גם עובדים אחרים הבאים במגע עם קהל רחב, להתחסן. החוק החדש יקבע כי מורים שיסרבו להתחסן יעבדו רק מהבית, אם הדבר מתאפשר ומקובל על מנהליהם, או שיחויבו לצאת לחל"ת.

על פי נתוני משרד הבריאות, רק כ-40% מכלל עובדי מערכת החינוך חוסנו במנה השנייה. אלא שגם על נתונים אלה יש מחלוקת עם הסתדרות המורים הטוענת שהנתון האמיתי הוא ש-76% מעובדי ההוראה כבר התחסנו.

לפי דיווח ב"כלכליסט" הבוקר (ג'), "בכירים במשרד המשפטים הבהירו: לא ניתן לתקוע מחט בכוח בזרועו של איש במדינה, אך עלינו לדאוג לציבור מפני הדבקה. לכן, מורה שיסרב להתחסן יישא באחריות שהמדינה תגזור עליו".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא" ומ"מ יו"ר הר"י, אמר בעניין זה: "צוותי ההוראה שלא מתחסנים יוצרים את הבעיה המרכזית באי חזרתה של מערכת החינוך - אתם גודעים את הענף החינוכי עליו אתם יושבים".

לדבריו, "רק 40% מהצוותים החינוכיים התחסנו במנה השנייה ורק 60% התחסנו כאשר כוללים את המנה הראשונה. זוהי כרגע אבן הנגף המרכזית בחזרתה המלאה של מערכת החינוך לפעילות מלאה בשכבות הנמוכות. שיעור ההתחסנות הנמוך חושף את הילדים לתחלואה. מאז התפשטות המוטציה הבריטית נפתחו שבע מחלקות ילדים קורונה - כמה עוד יצטרכו לפתוח לפני שכל שאנני החיסונים בקרב הצוותים החינוכיים יחליטו להתחסן?! איך הם יבקשו מהתלמידים להעריך אותם כאשר הם מתעלמים לחלוטין מהמדע, מנתונים ומקבלת החלטות על בסיס ידע ומידע ולא על בסיס פייק ניוז?".

בנוסף, הבוקר דיווח אדיר ינקו ב"ידיעות אחרונות" כי על פי הערכה, בין 20% ל-30% מצוותי העובדים בקופות החולים לא חוסנו כלל. משרד הבריאות גם לא השלים לגבש נהלים מסודרים בדבר התחסנות רופאים ורופאות בקופות החולים – כלומר בנפרד מעמיתיהם המועסקים בבתי החולים. עולה לכך חשש כי מבוטחי הקופות השונות שיפנו למרפאות בקהילה עלולים לפגוש רופאים וגם אחיות ואנשי צוות נוספים שלא חוסנו.

משרד הבריאות מסר כי יש כוונה לפרסם חוזר ובו הנחיות כיצד לנהוג בעובדים במערכת הבריאות ובעיקר בקהילה שטרם חוסנו  אין ביכולת המשרד לחייב חיסון אלא להתמקד בפעולות הסברה כדי להבין מהם המניעים של סרבני-חיסונים או מהססים שלא הגיעו לקבל את מנות החיסון.

בתוך כך גם מסר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי בראיון ל-Ynet:  "נבחנת האפשרות לחייב בחקיקה אנשים להתחסן נגד נגיף הקורונה. אנחנו עושים דברים תוך כדי נטילת סיכונים. אני חושש מאוד מההשלכות שיהיו בקרוב לפתיחת הסגר, אנחנו עדיין לא מוגנים".

לגבי החוק המתוכנן, אמר פרופ' לוי: "אנחנו שוקלים כעת את נושא החקיקה. זה נושא מורכב לאור חוק זכויות החולה". כן אמר שמשרד הבריאות נערך לרכישת זכויות לחיסון למנות הבאות, ייתכן גם רכישת חיסון משופר כמו בחיסוני השפעת.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חובת חיסון,  חל"ת,  מורים,  קופות החולים,  חדשות,  19-COVID
תגובות