• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "לא נצליח להגיע לחסינות עדר"

ראש שירותי הבריאות מסבירה מדוע לדעתה הסגר האחרון לא נכשל, מהי הסיבה שמבצע החיסונים לא הצליח כצפוי להוריד את שיעורי התחלואה וגם מדוע גם אם כל האוכלוסיה בישראל תתחסן - לא נגיע לחסינות עדר

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור. צילום: לע"מ

הביקורת על תוצאות הסגר האחרון נמשכה גם הבוקר (א') בדיון שנערך בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת, שעסק בתקנות וסמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה. לנוכח נתוני התחלואה הגבוהים ובמקביל יציאתה של ישראל מהגבלות הסגר, הסבירה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "אם חשבנו שאחרי הזריקה ראשונה של החיסון הכל יהיה שונה - זה לא. אנחנו ורואים וריאנטים בעולם שמדביקים אנשים שוב". עוד אמרה כי "ברגע שיש 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן, כנראה לא נגיע לחסינות עדר גם אם כל האוכלוסיה שיכולה תתחסן".

ד"ר אלרעי-פרייס התייחסה לטענה כי הסגר האחרון נכשל באומרה: "בקונסטלציה של כמה שבועות של סגר, אני לא יכולה לומר שהוא נכשל כאשר הוא הוריד את מקדם ההדבקה מ-1.3 ל-0.99 היום. בחברה החרדית מקדם ההדבקה עומד על 0.9, בחברה הכללית - 1.05 ובחברה הערבית - 1.01. אנחנו במצב של מקדם הדבקה 1 ואנחנו פותחים הגבלות. אין ספק שגם בסגר השלישי היתה היענות של הציבור ומה ששינה את חוקי המשחק הוא הוריאנט האנגלי שכנראה מידבק עוד יותר ומעלה את התחלואה הקשה ואנחנו בתנאי פעולה שונים".

לדבריה, "יש להבין שכל דבר שנפתח יעלה את מקדם ההדבקה ואנחנו צריכים כמדינה לבחור מה לעשות כי כל דבר יבוא על חשבון השני. אנחנו מנסים למצוא מתווה שייתן מענה ל-80% מהיישובים בארץ שהם כתומים או אדומים.

בהתייחסה לתחזית שהתנפצה, לפיה עם התקדמות מבצע החיסונים, תרד התחלואה, אמרה: "אם חשבנו שאחרי הזריקה ראשונה של החיסון הכל יהיה שונה - זה לא. הוריאנטים בעולם מדביקים אנשים שוב, וברגע שיש לנו 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן, כנראה לא נגיע לחסינות עדר גם אם כל האוכלוסיה שיכולה תתחסן. לפי המחקר של 'פייזר', החיסון יעיל ב-95%, זה אומר ש-5% לא יקבלו הגנה מלאה ובגילאים המבוגרים זה אולי עומד על 90%".

בהתייחסה לתכנית היציאה מהסגר, אמרה: "אמרנו ביושר שאנחנו לא רוצים לקבוע מדדים בלי להבין על מה אנחנו מדברים בהקשר לוריאנט הבריטי ואמרנו שנקבע מדדים בהקשר לתחלואה קשה וקריטית וכמובן מקדם ההדבקה שמלמד אותנו אם התחלואה מתפשטת. בישיבת הממשלה הוצגו נתונים ומדדים שהיה עליהם דיון אבל אם רוצים שמשרד הבריאות יעמוד מאחורי המדדים ולא סתם יזרוק מספרים, אנחנו מנסים אחראית למצוא מדדים שהם באמת מדדי איזון.

"כשאנחנו אומרים שאפשר לצאת מסגר עם פחות מ-1,000 חולים קשים, זה מטורף, אבל אנחנו לא רוצים להחזיק את מדינת ישראל כבת ערובה. ייקח יותר זמן להגיע למדדים אך עדיף להגיע למדדים נכונים מאשר לזרוק מספר שלא מבוסס על כלום".

על סגירת השמיים אמרה ראש שירותי בריאות הציבור: "הוריאנט האנגלי, שעומד היום כבר על 80% מהדגימות בישראל, הדגים מה קורה כשנכנס משהו מחו"ל ואנו עושים נסיונות לבלימת הוריאנט הדרום אפריקאי והברזילאי. הרבה מדינות לא עושות ריצופים גנטיים, אז לא יודעים מה קורה בהן. לגבי מהירות ההחזרה של אזרחים מחו"ל, מבחינתי אפשר להחזיר אותם במהירות המירבית ברגע שהם הולכים למלונית ועוברים בדיקות".

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  סגר,  קורונה,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  חסינות עדר
תגובות

רק אומר, מדובר בדברים שאומרת מי שסיימה בית ספר לרפואה.
אולי לא למדנו באותו בית ספר לרפואה, או לא למדנו אותה רפואה...

אנונימי/ת
09.02.2021, 05:49

פסילה פסולה. הנסיון העשיר של ד"ר פרייס , הנו מעל ומעבר לכל מה שלימדו אותנו, וככל הנראה, גם גם הרפואה וגם האתגרים של היום, שונים לחלוטין מכל מה שלמדת.

ד״ר בר מעיין דליה
אם לד״ר פרייס היתה אינטגריטי היא מזמן היתה צריכה להתפטר ,כאשר ניהול משבר כזה כושל בגלל ראש ממשלה שנאשם בפלילים ולא מיישם שום דבר שמייעצים לו ,לא נתן את הניהול לפיקוד העורף ,לא יישם את המלצת גמזו לרמזור ,השאיר את נתב״ג פתוח כל השנה ,הרי מאיפה הגיעה הקורונה , מאיפה הגיעו הואריינטים,לא סגר לישיבות את התקציבים ,ניהול ישיבות ממשלה כאוטיות,סגרים לא הגיוניים ללא שום תוכנית,ומעל 5000מתים ,אדון אדלשטיין שנותן יד לזה נפוח מעצמו ומנכ״ל חסר עמוד שדרה וד״ר שרון פרייס נתנה לזה יד ולא קמה ואמרה כך אני לא מוכנה יותר להשאר כך לא מתנהג רופא מוסרי בעל יושרה

13.02.2021, 22:42

יש מדינה אחת , שמנהיגה האחד נבחר לפי חוק
את ואני לא מרוצים ? אדרבא , נשנה זאת בהזדמנות הבאה עלינו לטובה.
בבקשה לא להתעמר ביחידים שקבלו אחריות , נשות מפתח , אנשי מפתח בשדרת הניהול של המדינה.