צריבה

הוצאת שקדים באמצעות צריבה בפלזמה לעומת טכניקות חמות אחרות

מחקר זה לא מצא שוני בין תופעות הלוואי של צריבה בפלזמה לבין טכניקות חמות אחרות בניתוח להוצאת שקדים

מראה אופייני של החלק האחורי בגרון שלושה ימים לאחר ניתוח שקדים (מקור צילום: ויקיפדיה)
מראה אופייני של החלק האחורי בגרון שלושה ימים לאחר ניתוח שקדים (מקור צילום: ויקיפדיה)

מטרת מחקר זה הייתה להעריך האם הוצאת שקדים באמצעות צריבה בפלזמה, עדיפה על טכניקות חמות אחרות בהפחתת התחלואה שלאחר הניתוח להוצאת שקדים.

מחקר מטא-אנליזה זה אסף מידע ממאגרי המידע PubMed, EMBASE ו-Web of Science עד ל-2 בינואר 2020. המחקרים שנאספו היו ניסויים מבוקרים אקראיים (RCT) שהשוו הוצאת שקדים באמצעות צריבה בפלזמה עם כל טכניקות חמות אחרות.

במחקר נעשה שימוש בכלי Cochrane כדי להעריך את הסיכון להטיה. ההבדל הממוצע הסטנדרטי (SMD) ורווח בר-סמך של 95% (CI) שימשו להערכת ההשפעות של כאב לאחר הניתוח, ושיעור הסיכון (RR) שימש למדוד את שיעור הדימום שלאחר הניתוח. במחקר נקבע, ניתוח תת-קבוצות בכדי לחקור את מקור ההטרוגניות, איכות הראיות של כל תוצאה הוערכה באמצעות גישת GRADE.

בסך הכל נכללו 1,293 משתתפים ב-15 מחקרים אקראיים. בהשוואה לטכניקות חמות אחרות, כריתת שקדים על ידי צריבה בפלזמה הובילה לכאב מופחת ביום ה-7 שלאחר הניתוח (SMD 0.53%-; רווח בר-סמך 95%, 0.84- עד 0.23-), עם זאת, גודל ההבדל עשוי להיות חסר משמעות מבחינה קלינית. לא היו הבדלים מובהקים מבחינת כאבים לאחר הניתוח ביום הראשון וביום השלישי, בשכיחות הדימום לאחר הניתוח, חזרה להמוסטאזיס לאחר הניתוח, והחזרה לתזונה ולפעילות רגילה בין שתי הקבוצות.

עדיין קיימת אי ודאות משמעותית לגבי כאבים, דימומים והתאוששות לאחר הניתוח. הראיות הנוכחיות אינן מספיקות כדי להוכיח כי צריבה בפלזמה עדיפה על טכניקות חמות אחרות לכריתת שקדים.

מקור: 

Liu C. Et al. (2020) Otolaryngology–Head and Neck Surgery: 163(5) 860-869

נושאים קשורים:  צריבה,  ניתוח להסרת שקדים,  תופעות לוואי,  מחקרים
תגובות