COVID-19 בישראל

המשלוח הראשון של תרכיבי החיסון של "פייזר" נחת בישראל

מארזי החיסון מנוטרים במכשירי GPS ובמדי טמפרטורה | מחר צפוי להגיע משלוח מרכזי בפעימה הראשונה – כ-300 אלף מנות חיסון | שר הבריאות אדלשטין: "רואים כנראה את הסוף"

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אהיה הראשון בישראל להתחסן". צילום: מארק ישראל סלם/ פלאש 90

המשלוח הראשון של תרכיבי החיסון נגד קורונה של חברת פייזר הגיע הבוקר (ד') לישראל. מטוס של חברת השינוע והמשלוחים הבינלאומית DHL הגיע מבריסל עם כ-4,000 מנות חיסון. משלוח ראשוני זה נועד בעיקר לתרגול "רטוב" של שרשרת השינוע, האחסון והאספקה של החיסונים בישראל.

רק לאחר שה-FDA יעניק את האישורים הנדרשים יחל למעשה ההליך הלוגיסטי המורכב יותר – העברת מנות החיסון לידי קופות החולים כדי שיחלו לזמן את המבוטחים לקבלת החיסון במרפאות הקהילה או במרכזי התחסנות אזוריים שהן אמורות להקים בפריסה ארצית.

מחר צפוי להגיע המשלוח המרכזי בפעימה הראשונה – לערך 300-200 אלף מנות חיסון, מתוך ההזמנה הכוללת שביצעה ישראל – כארבעה מיליון מנות חיסון של "פייזר". ההכנות להגעת שני המטענים הללו החלו  אמש בנתב"ג כאשר נציגים של משרדי הממשלה השונים, חברות השילוח, המכס, רשות שדות התעופה וקבוצת ממן המפעילה את מסוף המטענים בנמל התעופה, סיירו במקום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הגיעו הבוקר לנתב"ג. "אנחנו כאן ביום חג גדול למדינת ישראל. אנחנו רואים את הסוף. עדיין צריך לשמור על הכללים ומה שחשוב הוא שאזרחי ישראל - יתחסנו", אמר נתניהו והוסיף: "אני מאמין בחיסון הזה, מצפה שיקבל את האישורים המתאימים ורוצה לשמש דוגמה: אני מתכוון להיות הראשון שמתחסן בחיסון הזה במדינת ישראל".

שר הבריאות אדלשטיין אמר: "היו הרבה מאוד רגעים קשים. עכשיו יש רגע משמח. רואים את המשלוח הראשון שהגיע לישראל. זה המקום להודות לכל האנשים שעובדים חודשים ארוכים, לילות כימים, כדי להבטיח הסכמים עם חברות שונות המייצרות חיסונים. נעבור עוד כמה חודשים לא פשוטים אבל רואים כנראה את הסוף. עבורנו המבצע לא מסתיים אלא רק מתחיל. עם כל ההיערכות הלוגיסטית עם קופות החולים כדי שרוב אזרחי ישראל יוכלו להתחסן, משימת החיסון היא אחת החשובות שניצבות בפני המדינה".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, בירך הבוקר על הגעת מנות החיסון הראשונות נגד קורונה לישראל. "אנו הרופאים והרופאות נמצאים בחזית המאבק בקורונה ולכן נהיה מהראשונים להתחסן ולשמש בין היתר דוגמה אישית לציבור כולו". עם זאת ציין כי יש להמתין עם זאת מעט גם לתוצאות בדיקת ה-FDA, מתוך משנה זהירות.

לדברי פרופ' חגי, צוות מיוחד שהקימה ההסתדרות הרפואית בחן את הנתונים שדווחו על ידי מפתחי החיסונים, ומהם עולה כי מדובר בחיסונים בטוחים עם מעט מאוד תופעות לוואי, שאינן שונות מתופעות הלוואי של חיסון לשפעת. "את ממצאי הצוות שלנו נפרסם בימים הקרובים עבור הציבור הרחב והם יכללו נתונים על יעילות ובטיחות". לצד הדברים, הבהיר פרופ' חגי: "אנו רואים אמנם את האור בקצה המנהרה וכולנו ודאי שמחים על כך, אולם חשוב מאוד שנקפיד בינתיים על כל הכללים, שכן ייקח זמן עד שכולם יתחסנו".

עם פריקת המטען – כאמור המשלוח הראשוני של היום וזה שיגיע אחריו מחר, וכך גם בהמשך בשבועות הבאים – ישונעו כל מנות החיסון לחוות המקפיאים המרכזית של חברת טבע בשוהם, שם יאוחסנו בטמפרטורה של מינוס 80-70 מעלות.

מנכ"ל "טבע ישראל", יוסי אופק, פירט: "מהרגע שהמארזים יוצאים מהמפעל בארה"ב או משלוחת 'פייזר' באירופה ועד לנחיתה ולפיזורם בישראל, הם יהיו תחת מעקב אלקטרוני על מנת לוודא שתרכיבי החיסון נשמרים בתנאים הנדרשים".

מארזי החיסונים היוצאים מהמפעל מועברים במשאיות קירור לנמל תעופה. כל מארז כולל חמישה מיני-מארזים, בכל אחד מהם 970 מנות חיסון. לכל מארז מוצמד GPS ומד טמפרטורה הנמצאים במעקב כדי לוודא שהחיסונים נשמרים כל הזמן בתנאים הנדרשים. המארזים מועברים למטוס נוסעים מדגם בואינג 777 שהוסב להובלת החיסונים ובו יאוחסנו במקפיאים מיוחדים עם קרח יבש. עם בואו של כל משלוח למרכז הלוגיסטי, מוחלפים מכשירי ה-GPS של 'פייזר' במכשירים מקומיים לצורך שליטה מלאה על התהליך ועל כל מארז. גם הטמפרטורה שבו וגם המיקום של כל מארז מנוטרים".

תוקפם של תרכיבי החיסון הוא חמישה ימים מרגע הוצאתם מתוך ההקפאה. יש לשמור אותם אז בטמפרטורה של בין 2 ל-8 מעלות. התנאים הללו מחייבים את קופות החולים לייצר פיזור מתאים של מוקדי ההתחסנות ולדאוג שתוקפם של החיסונים לא יפוג.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  פייזר,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  חברת טבע,  חדשות,  בנימין נתניהו,  DHL,  19-COVID,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
09.12.2020, 20:01

למה לא עושים בדיקות סורולוגיות?
ככל שנמצא יותר מחוסנים טבעיים נחסוך בחיסונים יקרים!!!
האם אין זה חוסר אחריות לחסן מישהו שיכתן שהוא כבר מחוסן?
ככל הידוע המדינה רכשה ערכות בדיקה סורולוגיות בכמות עצומה למה לא עושים בהם שימוש??

אנונימי/ת
09.12.2020, 20:02

למה לא עושים בדיקות סורולוגיות?
ככל שנמצא יותר מחוסנים טבעיים נחסוך בחיסונים יקרים!!!
האם אין זה חוסר אחריות לחסן מישהו שיכתן שהוא כבר מחוסן?
ככל הידוע המדינה רכשה ערכות בדיקה סורולוגיות בכמות עצומה למה לא עושים בהם שימוש??