COVID-19 בישראל

מגיפת הקורונה השפיעה על דפוסי ההנקה בכרבע מהאמהות בישראל

8% מהאמהות בישראל בחרו להפחית בהנקה או להפסיק להניק בתקופת הסגר הראשון | 15% דיווחו כי בחרו להמשיך להניק מעבר למתוכנן

אוקסיטוצין קשור לתפקוד מערכת הרבייה הנשית וידוע בשם "הורמון האהבה" כיוון שהוא מקדם קשר בין האם לתינוק ומצב רוח חיובי

כיצד השפיעה מגיפת הקורונה על דפוסי ההנקה של אמהות בישראל? אגף התזונה, מחלקת אם וילד והסיעוד בבריאות הציבור בשירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרסמו אתמול (א') דו"ח מסקר אינטרנטי שבוצע בזמן הסגר הראשון (בין 27 באפריל ל-11 במאי) במטרה לבחון את ההשפעה של תקופה זו על דפוסי ההנקה.

על פי נתוני הדו"ח, מתוך 638 אמהות לתינוקות עד גיל שישה חודשים שענו על הסקר, 580 הניקו בעת הקורונה. מתוך המניקות בתקופה זו, 15% דיווחו כי בחרו להמשיך להניק מעבר לזמן שתכננו ו-8% דיווחו כי הפחיתו בתדירות הנקה או הפסיקו להניק בעקבות המשבר.

הנשים שבחרו להמשיך להניק מעבר לזמן שתכננו דיווחו על מספר סיבות לכך: 70% דיווחו כי הסיבה לכך קשורה להבנה שהנקה מגנה בפני זיהומים, 66% עקב פניות וזמינות גבוהה יותר בבית, 33% דיווחו כי ההנקה מרגיעה אותן ו-14% בעקבות שיקול כלכלי.

לעומת זאת, הנשים שהפחיתו בתדירות ההנקה או הפסיקו דיווחו על סיבות אחרות: 65% דיווחו כי הסיבה לכך קשורה לחוסר פניות עקב ילדים נוספים בבית, 34% בעקבות מתח וחרדה, 27% בגלל ירידה במצב רוח ו-7% בשל צורך בייעוץ הנקה.

ממצאים אלה שופכים אור על ההתמודדות העכשווית בעת מגיפת הקורונה בתחום ההנקה והאתגרים העומדים בפני האמהות ובפני קובעי המדיניות בתיעדוף הפעולות הדרושות על מנת לקדם הנקה בתקופה זו ובעתיד.

אחת ההמלצות בדו"ח היא להגביר את פעולות פרסום השירותים הקיימים בערוצים השונים על מנת לידע את הנשים על השירותים הניתנים בתחומי הדרכה וייעוץ הנקה במערך הציבורי, כולל יועצות הנקה בטיפות חלב, ייעוץ הנקה דרך הקופה המבטחת ובבתי החולים ועוד.

במקביל פרסם משרד הבריאות המלצות להנקה בתקופת הקורונה, תוך דגש כי אין עדויות עד כה להדבקת תינוק בקורונה באמצעות חלב אם. ארגון הבריאות העולמי וארגונים בינלאומיים נוספים ממליצים על המשך הנקה גם בנשים המאומתות לקורונה. בארצות רבות, כדוגמת ארה"ב, צרפת, בריטניה, אוסטרליה ואיטליה, מומלץ לנשים מאומתות להניק.

היות שהנקה מהווה מגע קרוב, העלול לגרום להעברת הנגיף באמצעות חשיפה של התינוק להפרשות מדרכי הנשימה של האם או ממגעה, ממליץ משרד הבריאות להניק תוך עטיית מסיכה והקפדה על היגיינה.

נושאים קשורים:  הנקה,  סגר,  קורונה,  מגיפת הקורונה,  19-COVID,  טיפות חלב,  חדשות,  חלב אם
תגובות
אנונימי/ת
23.11.2020, 10:25

מדוע בכותרת המשנה בחרו לכתוב דווקא ש 8% החליטו להפסיק להניק ולא ש 15% החליטו להמשיך להניק דווקא מעבר למה שתכננו?
אין שום ראיה שאלה שהפסיקו להניק עשו זו מחשש להדביק את התינוק. ממציאים כאן כותרות שלא קשורות לשום דבר.

23.11.2020, 16:10

מסכימה. גם אותי כותרת המשנה מאוד מטרידה. לא רק שהיא גורמת להטיה של הבנת הכותרת הראשית - כי הדגש השלילי מביא את הקורא להבין בטעות שההשפעה המשמעותית על דפוסי ההנקה של 25% מהמניקות היא של פגיעה בהנקה, אלא שהיא גם מביאה להנחה שהיא תוצאה של בחירה על סמך חשש לא מבוסס.
בעוד שהפירוט למטה מבהיר בדיוק ההיפך - הפגיעה בהנקה היא שולית לעומת העליה, וגם זו נגרמה לרוב מאלוצים ולא מ'בחירה' כמצוין בכותרת המשנה. מצער אותי לפגוש גם באתר מכובד כזה בעריכה פרובוקטיבית מטעה של מידע רפואי במטרה למשוך קוראים, ממש כבאחרוני הצהובונים..

25.11.2020, 14:14

כל הכבוד על ההיענות המהירה לפניה ועל תיקון העיוות שבכותרת המשנה. אכן יושרה מקצועית ראויה להערכה.