חדשות

ה-FDA מזהיר מפני שימוש ב-NSAID אחרי השבוע ה-20 בהריון

ממקרים שדווחו למינהל המזון והתרופות האמריקאי עלה כי תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים הניטלות לאחר השבוע ה-20 בהריון עלולות לגרום לפגיעה קשה בעובר ואף למותו

נטילת תרופות בהריון (צילום: אילוסטרציה)

תרופות ללא מרשם הניטלות בהריון כגון אספירין, איבופרופן ונפרוקסן, עלולות לגרום לסיבוכים בכליות ולמיעוט מי שפיר ולסכן את בריאות העובר. כך קבע לאחרונה ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, שהורה כי אריזות של תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs - NSAID) יכילו אזהרה ששימוש בהן אחרי השבוע ה-20 בהריון עלול לגרום לסיבוך נדיר וחמור בכליות הילודים.

לאחר קבלת דיווחים על 35 מקרים שבהם נטילת NSAID השפיעה לרעה על בריאות העובר, פרסם ה-FDA בשבוע שעבר את ההנחיה בנושא השימוש בקבוצת תרופות NSAID במהלך ההריון.

כיום מצוין על התרופות הללו, רובן משמשות לשיכוך כאב, כי אין להשתמש בהן לאחר השבוע ה-30 בהריון בשל סיכון מוגבר לבעיות לב אצל העובר, אולם עתה הודיע ה-FDA כי ישנה את האזהרה מפני נטילת NSAID כבר מהשבוע ה-20 להריון.

ל-FDA הגיעו 35 דיווחים על תינוקות שסבלו ממיעוט מי שפיר ו/או מבעיות בכליות לאחר שאמהותיהם נטלו NSAID במהלך ההריון. חמישה מהתינוקות נפטרו, שניים לאחר שאובחנו עם אי ספיקת כליות ורמה נמוכה של מי שפיר ושלושה עם אי-ספיקת כליות בלבד. אצל 11 תינוקות שסבלו מרמת מי שפיר נמוכה חל שיפור ברמת מי השפיר לאחר שאמהותיהם הפסיקו לקחת NSAID. ברוב המקרים, הסיבוכים אצל התינוקות חלפו בתוך שלושה עד שישה ימים לאחר שהאם הפסיקה להשתמש בתרופות הללו.

העובר מתחיל לייצר את רוב מי השפיר לאחר כ-20 שבועות של הריון. מיעוט מי שפיר (Oligohydramnios) עלול להתגלות לאחר נטילת NSAID במשך ימים או שבועות, אך בכמה מקרים ניתן היה להבחין בתופעה גם לאחר יומיים של שימוש.

השימוש בתרופות נגד כאבים ללא מרשם – כולל אספירין, איבופרופן, נפרוקסן, דיקלופנק וסלקוקסיב – אחרי השבוע ה-20 של ההריון עלול, לכן, כך צוין בהנחיית ה-FDA, לגרום לבעיות בכליות העובר וכתוצאה מכך להוביל לרמות נמוכות של מי שפיר ולסיבוכי הריון נוספים.

יוצא מן הכלל בהנחיית ה-FDA הוא אספירין במינון נמוך (81 מ"ג) ולמרות שהוא SAID, הוא נחשב לטיפול חשוב לנשים בהריון. ה-FDA המליץ ​​לרופאים המטפלים הסבורים כי השימוש ב-NSAID הכרחי גם לאחר 20 שבועות של הריון, לרשום את המינון היעיל הנמוך ביותר למשך הזמן הקצר ביותר.

נושאים קשורים:  NASIDs,  הריון,  תרופות ללא מרשם,  בריאות העובר,  ה-FDA,  הודעת אזהרה,  חדשות,  מי שפיר
תגובות