קורונה בישראל

במד"א בדקו ומצאו: רמת הנוגדנים אצל מחלימים מקורונה צונחת בתוך שבועות

בבדיקה שנעשתה במרכז שירותי הדם של מד"א נמצא כי אצל יותר מ-17% מהמחלימים לא נוצרו כלל נוגדנים נגד הנגיף | מרבית המחלימים לא התנדבו לתרום פלזמה להצלת חולים אחרים

מנות פלזמה. צילום אילוסטרציה

בדיקה שנערכה בקרב מחלימי קורונה במרכז שירותי הדם במד"א בראשות פרופ' אילנה שנער, הראתה כי רמת הנוגדנים בדמם צונחת במהירות בתוך שבועות ספורים. אצל יותר מ-17% מהמחלימים לא נוצרו נוגדנים. מרבית המחלימים לא התנדבו לתרום נוגדנים להצלת חולים אחרים. כך דווח אמש (ד') ב-ynet.

בחודש מארס אישרו משרד הבריאות וה-FDA טיפול בפלזמה שנלקח ממחלימי קורונה. בדיווח נמסר שזה חמישה חודשים אוסף מרכז שירותי הדם של מד"א תרומות פלזמה ממחלימים קורונה בהנחה שהפלזמה אמורה להכיל נוגדנים כנגד הנגיף ולנטרל את הפולש האלים וכך להוביל לקיצור משך ההחלמה ולמניעת סיבוכים.

איסוף הפלזמה מתבצע 14 יום לאחר ההחלמה המלאה. חולים מקבלים את הפלזמה בעירוי המתבצע באמצעות פלזמה פרזיס - מכשיר המחזיר לגוף התורם את כדוריות הדם האדומות ומשאיר בשקית התרומה רק את נוזל הפלזמה. התרומה עוברת בדיקות שונות, כולל בדיקות סרולוגיה לקביעת רמות וכמות הנוגדנים. כל מחלים יכול לתרום שוב שבועיים אחרי התרומה הראשונה, חודש אחרי התרומה השנייה וחודש נוסף לאחר השלישית.

על פי הדיווח, רק חלק קטן ממחלימי הקורונה מסכים לתרום פלזמה להצלת חיי החולים. מתוך יותר מ-23 אלף החולים פעילים עכשיו, כמחציתם מתאימים לתרומה מבחינת גילם ומצבם הרפואי. עד כה הסכימו לתרום רק 1,300 מקרב יותר מ-97 אלף מחלימים. נתרמו 1,805 מנות, שניתנו ל-500 חולי קורונה.

עוד דווח כי הבדיקה שנעשתה במד"א מצאה שרמת הנוגדנים אצל המחלימים צונחת במהירות: אצל תשעה מבין עשרה מחלימים שתרמו ארבע פעמים חלה ירידה הדרגתית ברמת הנוגדנים לאורך זמן. אצל 17.4% מהמחלימים לא נמצאו כלל נוגדנים בפלזמה כנגד נגיף הקורונה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מד"א,  פלזמה,  נוגדנים,  חדשות,  פרופ' אילנה שנער,  תרומת פלזמה,  קורונה,  מחלימי קורונה
תגובות
אנונימי/ת
04.09.2020, 11:12

" רק חלק קטן ממחלימי הקורונה מסכים לתרום פלזמה להצלת חיי החולים"
ממש נורא... זה מתחבר עם העובדה שרק 14% מהאוכלוסיה מחזיק כרטיס "אדי" כאשר (לפי וויקיפדיה...) בספרד למשל 70% מוכן לתרום אברים.
חשבתי שהאימרה ההיא " כול המציל נפש אחד..." היא בבסיס האטיקה היהודית.

אנונימי/ת
04.09.2020, 11:41

הביטוי כפי שכתוב בתלמוד הבבלי הוא כל המקיים נפש אחת *בישראל*.
אם יש לך כרטיס אדי, תוכל לראות שהציטוט שלהם קטוע. אחרי המילה אחת מופיעות שלוש נקודות (...) ורק אחר כך המשך הציטטה. וזאת משום שאין הבטחה שהתרומה תגיע למישהו מישראל.
אולי יש כאלה שמפריע להם שהתרומה שלהם לא תגיע למישהו מקהילת ישראל. תוסיף את זה לעובדה שיש כאן אחוז לא מבוטל של פרמיטיבים המאמינים בשטויות - והרי לך המצב.
אם אני הייתי מחלים מקורונה, הייתי שמח לתרום ויותר מפעם אחת.

05.09.2020, 22:05

בהדסה רוב התורמים הם מהמגזר החרדי , בנוסף, רוב מוחלט של מתנדבים במחלקות קורונה הם חרדים שהחלימו. לידיעתך.

04.09.2020, 18:12

1. ירידה בטיטר הנוגדנים נצפתה כבר מזמן בעולם במספר מחקרים. 2. נוגדנים אינם חזות הכל, בוודאי לא חזות כל המערכת החיסונית בהתמודדות עם נגיפים , רק לאחרונה (משום מה) הוחל לדבר על תאי T ותאי זכרון בקשר לנגיף הקורונה. 3. הטיפול בפלזמה של מחלימים לא הוכח עדיין כGAME CHANGER בלשון המעטה... שבת שלום.

אנונימי/ת
04.09.2020, 18:54

ה 17% ללא נוגדנים ככל הנראה false positive בשל רגישות לעומס נגיפי נמוך ולא מזהם. זו אולי בשורה טובה.

אנונימי/ת
05.09.2020, 21:00

17% ?! זו סטטיסטיקה מטורפת לא נשמע הגיוני.