• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

פרופ' רוני גמזו: "אין בעיית אי ספיקה בבתי החולים – יש קושי בירושלים"

גמזו מודאג מהתקהלויות ומאפקט התחלואה החבויה: "רבים לא נבדקים" | הזהיר: אם יימשך הגידול בתחלואה, הערים האדומות עלולות להיכנס לסגר

פרופ' רוני גמזו. "הציבור מגיב טוב יותר במלחמות". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הודיע אתמול (ג') בתדרוך יומי לתקשורת כי הצוות שלו בוחן אפשרות שקיימת מה שהגדיר "תחלואה חבויה" ביישובים שונים שתושביהם נמנעים מלהתייצב לבדיקות.

הוא הזהיר כי אם יימשך הגידול בתחלואה, הערים האדומות עלולות להיכנס לסגר. עם זאת ציין שעדיין מנסים להימנע מסגר כללי כי משמעותו תהיה עוד חצי מיליון מובטלים. "יש ירידה במספר הבדיקות וזה מדאיג. יש גם מצב באוכלוסיה שאנשים חוששים להיבדק מכל מיני סיבות. זה מטריד אותי, כי זה יוצר אפקט של תחלואה חבויה", אמר פרופ' גמזו.

גמזו יצא באזהרה לציבור ששודרה אמש בערוצי החדשות בטלוויזיה: "אני רוצה להצליח במניעת התקהלויות. אני אומר לאזרחי ישראל: אם אתם לא מצליחים למנוע מעצמכם להתקהל, אז אולי אין ברירה אלא להטיל סגר".

כשנשאל על טענות בדבר "אי ספיקה" בבתי החולים, אמר פרופ' גמזו: "הם לא קורסים. לא צריך להיבהל (מהעלייה במספר החולים במצב קשה שהסתמנה בימים האחרונים). יש כעת מצוקה מסוימת, יש קושי, אבל לא אי ספיקה. בתי החולים ערוכים לטפל בעוד מאות חולים במצב קשה. בבתי החולים בירושלים יש קושי וצריך לווסת בעומסים. בצפון אין קושי. ברמב"ם יש מחלקה קטנה אז (הנהלת בית החולים) נדחפה לפתוח עוד מחלקה. צריך לווסת את החולים בכל הארץ".

בהתייחסו לערים האדומות, בהן בני ברק, אלעד, ביתר עילית ומודיעין עילית, אמר פרופ' גמזו: "ערים אלו לא ממש מנוהלות עד הסוף. צריך לעשות שם הרבה יותר עבודה, אבל זה לא קורה מהר. אם התחלואה בהן תמשיך לעלות, בסוף יהיה סגר. העבודה בערים הללו קריטית. צריך בהן מערך אשפוז חזק לעוד כמה שבועות. זה לא זבנג וגמרנו, אני לא קוסם. אני לא בא לחסל את הקורונה ביום או יומיים. אני יכול להציע רק להימנע מהסגר, כי אני רואה את השבר הכלכלי-חברתי שמהלך כזה עלול לגרום".

כמו כן אמר כי הוא "פחות מודאג מעניין ההתקהלויות במקומות הפתוחים כמו בחופי הים אלא במקומות סגורים כמו מסעדות, אולמות אירועים ואחרים. "אנחנו לא מצליחים להסביר לישראלים ולא מצליחים ליצור אכיפה והרתעה ויש כאן באמת בעיה", הוסיף פרופ' גמזו, "במיוחד בכל הנוגע להתקהלויות ולהפרתן. אני, יחד עם מנהלת האכיפה שהוקמה לפני עשרה ימים, מנסים לפעול יותר בנחישות גם ברשויות המקומיות. על הציבור ובעלי העסקים להבין שעסק העובר על מגבלת ההתקהלות ייסגר".

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור בפועל, הבהירה בתדרוך את ההנחיות החדשות שפרסמה אתמול: "מי שמגיע לבדיקה בגלל שהיה לו מגע עם חולה - לא משנה מה תוצאת הבדיקה - חייב להשלים את ימי הבידוד. זה עניין קריטי. אם נבדוק אותו מוקדם, זה עלול להיות מוקדם מדי. הנגיף עלול שלא להתגלות בבדיקה ולכן חייבים להשלים את  כל ימי הבידוד.

"עד היום, ההנחיה לבידוד היתה תקפה למי שגר בבית עם חולה מאומת. היום אנחנו אומרים: אם בחקירה אפידמיולוגית נמצא שהיה מגע מסוכן, משרד הבריאות ימליץ לו להיבדק. ההנחיה נועדה למנוע מצב שבו אנשים ייצאו מבידוד כשהם עדיין חולים. לאחר החקירה האפידמיולוגית נזהה מי נמצא בסיכון יותר גבוה להידבק ונמליץ לו לעבור בדיקה".

בתשובה לשאלה לגבי מדיניות הבדיקות, אמרה ד"ר אלרעי-פרייס: "המדיניות לא השתנתה, היא התרחבה בהתאם למה שאנחנו יודעים עתה מהספרות ומהניסיון שלנו עם המחלה ובהתאם לגישה החדשה שמטרתה לקטוע את שרשראות ההדבקה. אם קודם לכן היה ברור שאנחנו בודקים אנשים עם סימפטומים, היום אנחנו יודעים שאנחנו רוצים לאבחן אותם לפני שמופיעים הסימפטומים. מדיניות הבדיקות מתעדכנת כל הזמן".

נושאים קשורים:  קורונה,  פרופ' רוני גמזו,  תחלואה,  מחלקות קורונה,  סגר,  ערים אדומות,  בידוד,  ד"ר שרון אלרעי פרייס
תגובות