קורונה בישראל

ישראל במגעים מתקדמים לרכישת חיסון לקורונה מחברת מודרנה האמריקאית

עלות ההסכם בין משרד הבריאות וחברת התרופות, אם ייחתם: יותר מ-60 מיליון דולר | ישראל נמצאת במגעים גם עם חברות אחרות שמפתחות חיסון לקורונה

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

משרד הבריאות נמצא במגעים מתקדמים לרכישת חיסון לקורונה מהחברה האמריקאית מודרנה. אם ייחתם עימה הסכם, עלותו למשרד הבריאות תהיה יותר מ-60 מיליון דולר. משרד הבריאות מתכוון לבקש פטור ממכרז בהקשר לרכש זה ונמצא במגעים עם חברות נוספות.

ההערכה היא שנוכח מימדי תחלואת הקורונה בעולם ובמיוחד בארה"ב, ה-FDA יעניק אישור במסלול מהיר אם אמנם יוצגו לפניו תוצאות טובות מהניסויים בחיסון. סוגיה אחת שתצטרך לקבל מענה מהחברה: אילו תופעות לוואי נגרמות למי שמתחסן בתרכיב החדיש.

החברה עצמה הודיעה בסוף השבוע שעבר כי היא בשלבים האחרונים של שלב 3 בניסוי בתרכיב החיסון שלה והיא צופה שבין ספטמבר לדצמבר תחל בייצור כמויות גדולות של החיסון. התכנית שלה להגיע עד אמצע 2021 לכושר ייצור של מיליארד מנות חיסון. עוד מדינות מנהלות עימה מו"מ לרכישת תרכיב החיסון הזה.

מתוצאות הביניים של הניסויים שערכה עד כה עולה, כך דיווחה החברה, שהודות לחיסון, גופו של המטופל מייצר נוגדנים לנגיף קורונה. שמונה אנשים שהשתתפו בניסוי מצומצם בתרכיב הראו רמות נוגדנים גבוהות יותר מאלה שנמצאו אצל חולי קורונה שהחלימו.

החיסון של "מודרנה" קרוי mRNA-1273 - כלומר מסוג RNA שליח. עם כניסתו לגוף הוא מבטל את יכולת הנגיף לחדור לתאי הגוף על ידי כך שמונע את היווצרות חלבון ה-Spike הדרוש לנגיף כדי להיצמד לתאי הרקמות בגוף וכך נמנעת ההדבקה. בו בזמן הוא מאפשר למערכת החיסונית להשמיד את הנגיף.

עוד חברות ביוטכנולוגיה ותרופות נמצאות בשלבים שונים של השלמת הפיתוחים שלהן לחיסונים שיציעו לשוק במהלך השנה הבאה. בין אלו החברת הסינית CanSino שמצפה להתחיל בחודשי הקיץ את שלב 3 בניסוי הקליני בתרכיב שלה Ad5-nCoV. הוא מבוסס על הרעיון שהחומר המוחדר לגוף של המטופל ייצר מספיק נוגדנים שינטרלו את יכולת נגיף הקורונה להדביק את תאי הגוף.

תרכיב חיסון אחר הוא של חברת התרופות אסטרהזנקה, בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד הבריטית, בשם ChAdOx1. הוא נוסה על שימפנזים ובשבועות הקרובים אמור להתחיל ניסוי בבני אדם. החברה העריכה שעד סוף השנה תהיה מסוגלת לייצר ממנו כ-100 מיליון מנות חיסון.

"פייזר" מנסה את החיסון BNT162 המכיל חלבונים הגורמים לגוף לייצר נגדם נוגדנים כמו נגד נגיף קורונה כדי לנטרלו. גם היא העריכה שעד סוף השנה תוכל לייצר כמה מיליוני מנות ממנו.

חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון נערכת לייצור תרכיב בשם AD26. בספטמבר היא מתכננת לנסותו לראשונה על בני אדם וברבעון הראשון של 2021 תצליח לייצר ממנו 900-600 מיליוני מנות ועד סוף 2021 מעל מיליארד.

חברת התרופות והחיסונים הצרפתית סאנופי עובדת על חיסון בשיתוף עם GSK המבוסס על טכנולוגיית האדג'ובנט להגברת התגובה החיסונית. החברות נערכות לייצר ממנו עד סוף השנה כחצי מיליארד מנות ולהגיע לכושר ייצור של מיליארד מנות עד סוף השנה הבאה.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חיסונים,  תרופה לקורונה,  חברת מודרנה,  סאנופי,  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  פייזר,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  אסטרהזניקה
תגובות