• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

אנדרלמוסיית קורונה במערכת החינוך: אין פיקוח ואחידות בהפעלת בתי הספר

231 מורים ותלמידים אובחנו כנשאי קורונה אך רק לאחר התפרצות התחלואה בבתי הספר פרסם משרד הבריאות נוהל לגבי מאובחנים במערכת החינוך | עתה מציע משרד הבריאות לסגור את כל התיכוניים בארץ

חיטוי כיתות בגימנסיה בירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

על פי דיווח משרד הבריאות למסד הנתונים הבינלאומי של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס המתעדכן מדי שעה, מניין חולי הקורונה בישראל נכון לבוקר זה (ד', 09:00) מתחילת המגיפה עומד על 17,342, מניין המתים עלה ל-290 מאז אתמול, החלימו כבר 14,955. כרגע חולים (מצב פעיל עכשווי) 2,097, כאשר 99% מהם במצב קל.

בדיווח היומי של משרד הבריאות שהופץ לתקשורת אמש ב-20:00 מניין החולים המאומתים הסתכם ב-17,285 לאחר שנוספו 72 חדשים מאז היום הקודם ובמצב פעיל עכשווי נמצאו 2,055 – מהם 106 בבתי חולים, 29 מונשמים ומניין המחלימים היה 14,940.

מקור: משרד הבריאות

באותו דו"ח גם נמסר כי ממערכת הבריאות נמצאים עתה בבידוד 280 עובדים, מהם 46 רופאים ורופאות ו-81 אחים ואחיות. 60 מהעובדים הם מ"הלל יפה", 13 מ"הדסה עין כרם" ושבעה מ"לניאדו" ומ"שערי צדק". שלשום בוצעו 7,952 בדיקות ואתמול לפי אותו דו"ח 6,664.

לפי אותו דו"ח נוספו במהלך היממה שבין 1 ל-2 ביוני 72 מקרים מאומתים חדשים, אבל בדיווח למסד הבינלאומי שהוא מאוחר יותר, מדובר ב-116.

משרד החינוך עדכן הבוקר: 231 מורים ותלמידים כרגע הם מאובחני קורונה, מהם 48 מורים. 41 בתי ספר נסגרו. בבידוד חובה ובבית ללא חובת בידוד אבל עקב סגירת בתי הספר 10,000 תלמידים, כ-70% מהם בבידוד.

מרבית מאובחני הקורונה בירושלים ובעיקר מהגימנסיה העברית – 140 תלמידים ו-25 מורים. ברחובות עתה שלושה תלמידים מאובחני קורונה וארבעה עובדי הוראה, בתל אביב שבעה תלמידים ומורה, בבני ברק חמישה תלמידים ומורה.

העלייה בימים האחרונים במספר מאומתי הנגיף והמבודדים במערכת החינוך הביאה את צמרת משרד הבריאות להציע לסגור את כל בתי הספר התיכוניים בארץ אבל לאחר דיון שבו התנגד לכך משרד החינוך ואחר כך הובא הנושא לפני ראש הממשלה, סוכם שיתקיים דיון נוסף, כנראה היום, רק כאשר יתקבלו נתונים עדכניים. האנדרלמוסיה הזאת, אי אחידות בהחלטות, גורמת מבוכה רבה לציבור הרחב.

ועדת החינוך של הכנסת דורשת לקבוע מהו היקף התחלואה שיגרום להחזרת התלמידים ללימודים – וכל זאת כאשר בתי ספר לא מעטים בארץ הנהיגו מתכונות למידה שונות בהתאם לגודל המוסדות והאפשרויות שיש בהם לקיים שתי משמרות לסירוגין או למידה בקבוצות קטנות (קפסולות) או למידה מרחוק במשולב עם הגעה לבתי הספר, בהתאם לשיקול הדעת של כל מנהל.

נגד משרדי הבריאות והחינוך נמתחת ביומיים האחרונים ביקורת על כך שמתקבלות בהם החלטות שונות, לא תמיד כשמלוא הנתונים לפני מקבלי ההחלטות וגם שאין מעקב אחרי ביצוע המלצות שסיפקו קודם לכן גופי הייעוץ המקצועיים.

התפרצות התחלואה הגבוהה בגימנסיה העברית בירושלים, ציינו המבקרים השונים, מדגישה את הצורך בהיערכות מתאימה של מערכת החינוך. מכון גרטנר, המסגרת המחקרית לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות בישראל, העלה טענות קשות נגד התנהלות המשרדים. כך דווח הבוקר (ד') ב"ישראל היום". "האירוע בירושלים מדגיש את הסיכון הקיים שבפתיחה מלאה של מערכת החינוך ללא הקפדה על כללי הריחוק החברתי בבתי הספר ונדרשת שמירה קפדנית על כללי היגיינה וכן מסירת הצהרות בריאות של כל תלמיד המגיע ללמוד, לצד שמירה על המרחק הפיזי והמעטה בערבוב התלמידים בין כיתות, שימוש נרחב יותר בלמידה מרחוק כדי לצמצם את הנוכחות בכיתות והנחיה ברורה שלא להגיע למוסד חינוכי במקרה של חשד למחלה".

מכון גרטנר המליץ על בדיקות סקר יזומות ומערך ניטור ובקרה בבתי הספר אך לא היה לכך זכר מרגע חידוש הלימודים. "חלפו כשבועיים מאז החזרה ללימודים ורק לאחר התפרצות התחלואה בבתי ספר ברחובות ובירושלים, פרסם משרד הבריאות נוהל המגדיר כיצד לפעול אם מאובחנים תלמיד או איש צוות חולה", נטען.

כן נטען שמשרד החינוך לא בדק באיזו מידה התלמידים מגיעים עם מסיכה ללימודים, מפקחים מטעמו לא נכנסו לבדוק זאת בבתי הספר עצמם כדי לערוך ניהול סיכונים. המשרד לא טרח לבדוק כמה חברים, בני משפחה או אנשים זרים ואחרים פוגש בממוצע כל תלמיד בשעות אחר הצהריים בסיום יום הלימודים.

"היה חודש להיערכות אמיתית בהיבטי מניעה והתמודדות עם הקורונה", אמר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד בריאות הציבור של הר"י. "צריך היה ללמוד וליישם לקחים, לא רק בבתי הספר, גם בבתי אבות ובבתי כלא. אני לא משוכנע שמיישמים את כל הלקחים - אין שקיפות בנתונים".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מסדות חינוך,  בתי ספר,  קורונה,  תחלואה ותמותה
תגובות