קורונה בישראל

החלה ההיערכות לקראת גל הקורונה הבא בישראל במקביל לשפעת בחורף

במשרד הבריאות מתכוונים לערוך סקר נרחב לבדיקת חסינות העדר, נערכים לתרחיש קיצון של 3,000 מונשמים ומפרטים את צורכי מערכת הבריאות לחורף הקרוב: עוד 2,000 מיטות אשפוז וכ-3,500 תקני כוח אדם רפואי

אחות מחזיקה חיסוני שפעת. צילום: פלאש 90

מערכת הבריאות בישראל מתחילה להיערך לגל התפרצות שני של נגיף הקורונה שייתכן כי ישתלב עם תחלואת השפעת העונתית בחורף הקרוב. לשם כך הוזמנו לפי דיווח של "כלכליסט" הבוקר חמישה מיליון תרכיבי חיסון לשפעת (ולפי חדשות ערוץ 12 מעל שלושה מיליון) לעומת 2.4 מיליון  שהוזמנו עבור עונת החיסונים הקודמת.

כמות החיסונים לשפעת שהוזמנה עתה היא הגדולה ביותר שישראל הזמינה בשנים האחרונות. אחת הסיבות לביצוע ההזמנה כבר עתה, כחצי שנה לפני תחילת עונת החיסונים הרגילה, היא הצפי שתהיה תחרות פרועה בין המדינות לרכישת החיסונים וזאת לאור התחרות שהתפתחה עתה עם תחילת פנדמיית הקורונה לרכישת מכונות הנשמה, מטושים לנטילת בדיקות-דיגום לנגיף, ריאגנטים למעבדות וציוד מיגון אישי לצוותים הרפואיים שטיפלו בחולי קורונה.

אחת ההערכות היא שנוכח התחלואה בקורונה תהיה באוקטובר-נובמבר, תחילת עונת חיסוני השפעת, הסתערות-רבתי של ישראלים לקבלת החיסונים. ייתכן שיתברר שלא יהיו מספיק חיסונים עבור כל מי שיבקש להתחסן. בעונת החיסונים האחרונה שיעור המתחסנים היה כ-24% מכלל האוכלוסיה ובשנה קודמת כ-20% בלבד.

היערכות לתרחיש קיצון של 3,000 מונשמים בגל השני

במסגרת ההיערכות לגל קורונה במקביל או בחפיפה עם תחלואת שפעת, שיגר אתמול (ג') מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מכתב לראש המל"ל ובו פירט את צורכי מערכת הבריאות לחורף הקרוב: יהיה צורך בעוד 2,000 מיטות אשפוז בעלות מוערכת של כשני מיליארד שקל, לתוספת של כ-3,500 תקני כוח אדם – רופאים אחיות, כוח תומך בבתי החולים. כמו כן ציין בפנייתו כי האוצר טרם אישר תוספת תקנים של 1,000 אחיות שעליה כבר סוכם.

עוד הזהיר מפני מחסור בתרופות ולצורך השלמת המלאי תידרש תוספת תקציב של כ-1.5 מיליארד שקל. במשרד הבריאות, לפי דיווח הבוקר (ד') ב"ידיעות אחרונות", יש היערכות לתרחיש קיצון של 3,000 מונשמים בגל השני.

100 אלף בדיקות סרולוגיות יבוצעו בסקר לבדיקת חסינות העדר

אתמול פרסם "ניו יורק טיימס" דיווח מכתבו בירושלים, דייויד הלבפינגר, שבו מסר בר סימן טוב כי בישראל יבוצע בתוך שבוע-שבועיים סקר נרחב, אחד הגדולים מסוגו, שבו ייטלו כ-100 אלף בדיקות סרולוגיות על מנת לברר אם קיים "חיסון עדר" בישראל לקורונה, אף זאת כחלק מההיערכות לגל התפרצות שני.

בדיווח זה נמסר כי הבדיקות יבוצעו במרפאות הקהילה של קופות החולים. גם בגרמניה יחל מבצע דומה במדגם גדול של האוכלוסיה המקומית כדי לברר אם האזרחים פיתחו נוגדנים וחסינות לנגיף.

מאחורי הדחיפה לביצוע הסקר הנרחב בישראל עומד ד"ר יאיר שינדל, חבר ב"כוח המשימה" של משרד הבריאות, מייסד-שותף של קרן ההון סיכון aMoon המסייעת לחברות סטארט-אפ ישראליות בתחום מדעי החיים והבריאות.

ד"ר שינדל אמר ל"ניו יורק טיימס" כי אם הסקר יראה שאצל כ-10% מהישראלים במדגם הזה יש נוגדנים, אזי בגל השני של ההתפרצות, ובהנחה שאותו שיעור חולי קורונה יהיו במצב קשה-קריטי ואותו שיעור, כמו בנוכחי, ימותו, מערכת הבריאות הישראלית תזדקק אז לכ-2,300 מיטות ביחידות טיפול נמרץ. אבל אם הסקר יגלה שרק כ-1% פיתחו חסינות לנגיף ויש להם נוגדנים, פירוש הדבר בתרחיש כזה שיהיה צורך ב-12 אלף מיטות טיפול נמרץ, וזה כבר מעבר ליכולתה של מערכת הבריאות בישראל.

ישראל רכשה באחרונה בכ-40 מיליון דולר (כ-110 מיליון שקל) 2.4 מיליון ערכות בדיקה לנוגדנים שקיבלו אישור מיוחד מה-FDA. הרכש נעשה מ"מעבדות אבוט" בארה"ב ומ-DiaSorin האיטלקית.

לצד זה יש מומחים בישראל שהעלו את השאלה: מה יקרה עם נגיף ה-SARS-Cov2 יעבור מוטציה או מוטציות אחדות בין שני גלי ההתפרצות ואז בדיקת הדם עלולה שלא לזהות את הנוגדנים. כן צוין בדיווח שלא כל ערכות הבדיקה שקיבלו אישור בהליך חירום נמצאו אמינות ב-100%.

בבדיקות הדם שהישראלים יתבקשו לעבור במסגרת הסקר יבררו אם בפלזמה שלהם יש שני נוגדנים, IgM ו-IgG. הראשון נוצר על ידי המערכת החיסונית כתגובה חיסונית לנגיף והאחר מייצג את "הזיכרון החיסוני".

משתתפי הסקר הגדול יגיעו למרפאות לבדיקות הדם השגרתיות שלהם ויתבקשו לאשר נטילת דגימה גם לעניין הקורונה. הם ימלאו שאלון שבו יתבקשו לפרט אם והיכן חוו תסמיני קורונה, האם היו בבידוד ביתי או אושפזו, האם קרוב משפחה או מכר-חבר היה במגע עם נשא-נדבק בנגיף.

בר סימן טוב אמר באותו ראיון: "אלה שאצלם יימצאו נוגדנים לנגיף יקראו לעבור בדיקה אימות נוספת, בדיקת PCR כדי לקבוע את התאימות בין העומס הנגיפי לבין רמות הנוגדנים. "יש לקחת בחשבון", העיר מנכ"ל משרד הבריאות באותו ראיון, "ש-80%-70% מהישראלים עוברים בנקודת זמן כלשהי בשנים האחרונות בדיקות דם שגרתיות מסיבות שונות כי ישראלים מכורים לשירותי בריאות".

סער ורוטשטיין: גל הקורונה בחורף יהיה דווקא קל יותר

לפי דיווח ב"כלכליסט" הבוקר העריכו רן סער, מנכ"ל "מכבי" ופרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל "הדסה" כי הגל השני של הקורונה בחורף יהיה דווקא קל יותר. עוד נמסר כי במבצע הרכש של מכונות הנשמה נוספו למלאי בישראל יותר מ-500 – כ-300 מייצור מקומי ו-200 יובאו מחו"ל – וכיום יש בארץ יותר מ-3,100 מכונות עבור מערכת הבריאות.

באותו דיווח קראו מנכ"ל "מכבי" רן סער ומנכ"ל קופת חולים לאומית נסים אלון להגדלה משמעותית של תקציבי שירותי הרפואה בקהילה לקראת ההיערכות לחורף. אלון אמר: "הקהילה הצילה את מערך האשפוז בגל הנוכחי. בגל השני מקומה של הרפואה בקהילה יהיה יותר מובהק".

הוא ציין ש-95% מחולי הקורונה טופלו עתה למעשה במרפאות הקופות. שניהם קראו להתחיל לתכנן כבר עתה את ההיערכות לרבות קביעת המלונות שאליהם יישלחו חולים לבידוד, המעבר מאשפוז לבידוד וכן להטיל את הבדיקות למעבדות על הקופות ורק לאלו שאין להן כושר מעבדתי, להכפיף את הבדיקות עבורן במעבדות בתי החולים.

נושאים קשורים:  שפעת,  עונת השפעת,  חיסונים,  חדשות,  משרד הבריאות,  קורונה,  נגיף הקורונה,  חיסון נגד שפעת,  גל קורונה,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
06.05.2020, 11:12

הזמנת כמות כזו של מנות חיסוני שפעת היא בזבוז.
ההענות השנה לחיסון שפעת תהיה נמוכה יותר מאשר בשנה שעברה

אנונימי/ת
06.05.2020, 17:52

הקהילה הצילה את מערך האשפוז?? רופאי קהילה ראו מטופלים במקרה הטוב בטלמדיסין ושלחו למיון את כולם

זילזול מוחלט בעבודה של רופאים ואחיות בקהילה! בעצם מתאים מאוד לחינוך זוועתי של ישראלי המכוער כולל גם רופאים. בושה וחרפה, בשביל זה כנראה את אנונים

מסכים לחלוטין עם דר' גרוסמן. המשכתי לקבל מטופלים כרגיל, בדקתי את כולם, רובם היו מבוגרים (דווקא הצעירים הבריאים העדיפו את ההתקשרות באמצעות אתר האינטרנט של הקופה), ו... איש מבין מטופלי לא נשלח למיון.

אנונימי/ת
06.05.2020, 19:51

בכל אופן גם אם יהיה גל שני של הדבקות ב-SARS-COV2 אף אחד לא ידבר על מיליון מודבקים ו-10,000 מתים תוך חודש כמו שראש הממשלה הצהיר לפני פסח. אין אצלינו כנראה חיסון עדר בכלל אבל אם זאת אפילו באיטליה או בספרד כלל החולים הם כ-0.33% מהאוכלוסיה. נכון שבאיטליה במיוחד היה שיעור תמותה גבוהה של מעל 10% אבל זה רק בגלל צפון איטליה (לומברדיה) בה אחוז האוכלוסיה המאד מבוגרת גבוהה, היא פעילה מבחינה חברתית והיה צירוף של חגיגות הקרנבל באיטליה (וספרד, חגיגות הרחוב של 40 יום לפני הפסחא הקתולית). דבר שגרם לכמות עצומה של חולים בו זמנית שרובם גלשו ל"סערה ציטוקינית" והנשמה ולא היה מספיק ציוד הנשמה כדי לתמוך בכולם. לכן הרופאים נאלצו להחליט מי יחייה ומי ימות ומכאן מספרי התמותה הענקיים. צריך לזכור שביחס לכמות חולים ותמותה אצלינו המצב לא היה יותר טוב משכנותינו הערביות והרבה פחות טוב מיוון או קפריסין. אפילו תאילנד ואוסטרליה שהתחילו את הסיוט לפנינו הגיעו לכמות חולים ומתים נמוכה יותר. בדרום סין ובהונג קונג התחלואה בנגיף והתמותה היו הרבה יותר נמוכים מבצפון. המסקנה לא משרד הבריאות (על חוסר יעילותו) ולא ראש הממשלה ושאר הממשלה אחראים על התחלואה "היחסית" נמוכה והתמותה ה"יחסית" נמוכה אלא תנאי השמש, החום והלחות היחסית שפוגעים בויאביליטי של הוירוס וביכולתו להדביק.

אנונימי/ת
06.05.2020, 20:07

אתה תמים אם אתה סומך על הדיווחים של משרדי הבריאות של ״שכנותינו הערביות״. אמינות דיווחי משרדי הבריאות במצריים, ירדן, ערב הסעודית, סוריה, לבנון - מוטלת בספק רב. סביר להניח שהדיווחים שלהם נמוכים בהרבה מאשר המתים בפועל.
מה גם שאין מדובר בדמוקרטיות, ולמשטר יש עניין בטיוח המספרים (הגבוהים) האמיתיים.

אנונימי/ת
06.05.2020, 20:30

אז גם לקפריסין ויוון לא נאמין וגם לא לאוסטרליה או תאילנד? תסתכלו על הנתונים בדרום איטליה (בארי) ותראו ששונים מאד מאשר בצפון איטליה ואותו דבר האיזור הים תיכוני של צרפת (פרובנס, רביירה) לעומת פאריס או שטרסבורג. גם לא צריך ללכת לכל מדינות ערב שהזכרת. הרשות הפלסטינית לא היתה יכולה להסתיר יותר מדי מאתנו את מצב התחלואה בגדה (ואפילו ברצועה) ועם כל היכולות הנמוכות יותר של מערכות הרפואה אצלם עדיין כמות המתים והחולים בשוליים ופחות מאשר אצלינו (מנורמל למליון תושבים) והבידוד והסגר אצלם התחיל מאוחר יותר והיה פחות קשה מאשר אצלינו.