קורונה בישראל

האוצר: רק צוותים רפואיים מבתי החולים יקבלו שכר מלא על תקופת הבידוד

בהר"י הצליחו להשיג תגמול מלא לרופאים על ימי הבידוד ולא על חשבון ימי מחלה, אך ההסכם אינו כולל רופאים ואנשי צוות רפואי שאינם עובדי בתי חולים | ראשי הר"י: "לא נסכים לאפליה הזאת"

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "ביטול מיידי של הגזירות המבישות כנגד מערכת הבריאות". צילום: דוברות הר"י

הצוותים הרפואיים - רופאים, אחיות ואנשי כוח העזר - ששהו בבידוד עקב הקורונה, יקבלו שכר על תקופת הבידוד. הוא יחושב על פי ממוצע שכרם בשלושת החודשים האחרונים שלפני ההתפרצות. סיכום בנושא זה קיבלו שרי הממשלה בדיון שהתקיים אתמול (ב'). עם זאת, ההסדר החדש לא חל על עובדי מערכת הבריאות שאינם עובדי בתי חולים ונכנסו לבידוד בעקבות מגע עם חולה. לדוגמה, רופאי משפחה שבאו במגע עם חולים ונשלחו לבידוד, לא יקבלו השלמה לשכר.

לפי נתוני משרד הבריאות שנמסרו, 877 חברי צוות רפואי שוהים כעת בבידוד, כאשר מספר השיא של אנשי צוות רפואי ששבו בידוד היה כ-3,000.

על הסיכום נמסר בהודעה של ההסתדרות הרפואית. יום קודם לכן הועברה לראש הממשלה פנייה מ-300 רופאים בכירים, מנהלי מחלקות ואחרים מכל הארץ שהביעו מחאה על כך שהיה ניסיון מצד משרד האוצר למנוע את שכרם על תקופת הבידוד. עקב הבידוד – פרקי הזמן שלא עבדו בפועל בתורנויות המהוות תוספת משמעותית לשכר – הסתמן החשש שתהיה ירידה ניכרת בשכרם של הרופאים והאחיות עד כדי 60% ממשכר חודשי רגיל.

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "לא נוכל להסכים לניכוי הלא ראוי של ימי המחלה של צוות רפואי שנחשף לחולה במסגרת עבודתו". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

על סוגיה זאת התנהל מאבק מאחר שפקידות האוצר ביקשה להפחית את ימי הבידוד שבו שהו הרופאים ושאר בעלי המקצועות בצוותים הרפואיים ממכסת ימי המחלה השנתית שלהם, אבל הרופאים תבעו שכר מלא על אותם ימים שבהם אולצו להימצא בבידוד עקב חשיפתם לחולי קורונה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי ויו"ר ארגון רופאי המדינה ד"ר זאב פלדמן אמנם הביעו שביעות רצון מהחלטת השרים אך דרשו שתחול על כל צוותי הרפואה ששהו בבידוד, ללא הבדל בין מקומות העבודה. פרופ' חגי פנה במכתב לראש הממשלה וקרא לו להתערב בנושא זה, "על מנת שלא ינהגו איפה ואיפה בין רופאי בתי החולים לבין רופאי הקהילה ורופאי משרד הבריאות ועל מנת שאכן לא יפגעו זכויותיהם בקשר לצבירת ימי המחלה של כלל הרופאים".

פרופ' חגי אמר: "דרישתנו לקבלת תגמול מלא לכל צוותי הרפואה אשר נאלצו לשהות בבידוד ולהיעדר מעבודתם בשל חשיפה לנגיף הקורונה במהלך עבודתם – התקבלה". הוא הודה לראש הממשלה ולשרי האוצר והבריאות "על ההירתמות שלהם לפתור סוגיה זו - פתרון שאין צודק ממנו ללוחמי הקורונה. אנו, רופאי ישראל, מחויבים להמשיך לטפל במחויבות ובנחישות בכל אזרחי ישראל".

עם זאת ציין: "הבחנה זו בין הצוותים הרפואיים בבתי החולים לבין הרופאים בקופות החולים בקהילה ורופאי משרד הבריאות היא פסולה מיסודה באשר מובן כי גם רופאי הקהילה נחשפו במסגרת עבודתם לנגיף הקורונה ואף הם נאלצו לשהות בבידוד עקב כך".

ד"ר פלדמן הוסיף: "הבשורות שקיבלנו על החלטת הממשלה להכיר בימי הבידוד כתוצאה מחשיפה בתפקיד של אנשי צוות רפואי כימי עבודה - משמחות מאוד. זוהי הצהרת מחויבות של אזרחי ישראל באמצעות הממשלה ללוחמי הקורונה, הנמצאים היום בחזית המשמעותית ביותר בקרב על בריאות וחיי העם.

יחד עם זאת ציין פלדמן כי "רופאים ורופאות, האחים והאחיות, אנשי מד״א וכל הצוותים הרפואיים, הן בבתי החולים והן במרפאות הקהילה, זכאים לכך בזכות ולא בחסד. על כן לא נוכל להסכים לניכוי הלא ראוי של ימי המחלה של צוות רפואי שנחשף לחולה במסגרת עבודתו, לא נוכל להסכים לאפליה בין אנשי הצוות הרפואי. כולנו בחזית המלחמה הזו. אנו סמוכים ובטוחים כי הממשלה תיתן מענה גם לכך ותסיים את הפצע הפתוח הזה של אלפי אנשי צוות רפואי שעד כה נאלצו לצאת לבידוד במסגרת תפקידם".

פלדמן הודה לחברות הכנסת קטי שטרית, יוליה מלינובסקי ועאידה תומא סלימאן "על תמיכתן הנחושה והמתמדת במאבקנו הצודק. לצערנו, עלינו להמשיך במאבק".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  פרופ' ציון חגי,  ד''ר זאב פלדמן,  שכר רופאים,  צוותי רפואה,  משרד האוצר,  ימי מחלה,  בידוד,  קורונה,  חדשות
תגובות