דעות

מיניות בימי קורונה: מה מותר ומה אסור והאם סקס מידבק?

האם ה-Covid-19 מוגדר כמחלת מין, האם מותר להתנשק, האם כדאי להימנע מפעילות מינית עם בני זוג קבועים ומה לגבי סקס עם פרטנרים חדשים? הנה ההנחיות וההמלצות לסקס בטוח בימי קורונה

מיניות בימי קורונה. אילוסטרציה

הסופר גבריאל גרסיה מארקס, חתן פרס נובל לספרות, כתב על אהבה בספרו "אהבה בימי כולרה". בימים אלה אנו מדברים על אהבה בימי קורונה. לאחרונה חגגנו את חג הפסח ושאלנו מה נשתנה. מסתבר שבימי קורונה אלה לא מעט השתנה בחיינו וגם בנושא המיניות, הן שלנו והן של המטופלים. בתקופה זו בה רבים מאיתנו נמצאים בסגר מסוים ובבידוד חברתי כפוי, גם זוגות וגם בודדים שואלים את עצמם ואותנו איך הדבר משפיע על המיניות.

המיניות נחלקת לשלושה מרכיבים:

חשק התשוקה - לעסוק בפעילות מינית שתגרום לנו לסיפוק מיני.

היכולת הגופנית – שתאפשר לעסוק באותה פעילות מינית מהנה, למשל איכות זיקפה בגברים, מצב איברי המין הנשים, יובש בנרתיק וכדומה.

הפעילות המינית על כלל הסוגים והגוונים שלה שתגרום לסיפוק מיני.

לפני שניגע בכל מרכיב אנסה לענות מה נשתנה במספר נושאים בוערים לנו ולמטופלים שלנו הנוגעים למיניות בתקופה זו. המידע שלנו על וירוס ה-Covid-19 מתעצם ומתחדש כל יום ולכן הדברים המובאים להלן נכונים לימים אלה וייתכן שיעודכנו בעתיד.

להלן מספר נושאים מיידיים שהועלו ונשאלו על ידי רופאים ומטופלים:

האם ה Covid-19 מוגדר כמחלת מין?

הוירוס והמחלה מועברים בעיקר על ידי טיפות לחות ממערכת הנשימה (שיעול ועיטוש) וממגע במשטחים בהם נמצא הוירוס. אין הוכחה מדעית שהוירוס עובר מרירית הנרתיק או מגע מיני אנאלי, אבל כמובן שבמהלך מגע מיני הוירוס עלול לעבור דרך נשיקות ונשימה. ה-Covid-19 איננו מוגדר כמחלת מין.

האם יש להימנע מפעילות מינית עם בני זוג קבועים המתגוררים יחד?

במידה שאחד מבני הזוג ידוע כנדבק בוירוס או נמצא בתקופת בידוד או עם תסמינים מחשידים למחלה לאחר חשיפה לחולה, יש להימנע ממגעים מיניים עד להיעלמות התסמינים וקבלת הוכחה מעבדתית שהמחלה חלפה.

מומחי The New York City Health Department ממליצים לקיים מגעים מיניים רק עם בני/בנות זוג המתגוררים תחת אותה קורת גג. במידה שמדובר על בני/בנות זוג קבועים ומוכרים ללא תסמינים וללא חשד לחשיפה ונמצאים באותו בית, הרי פעילות מינית היא מומלצת לשיפור הקשר הזוגי ולהפגת מתחים.

ומה לגבי פעילות מינית עם בן/בת זוג מוכר שלא גר איתנו באותו בית?

ההמלצה היא לא לקיים מגע מיני במצב שבו בן/בת הזוג חדשים לנו. ההמלצה מבוססת על העובדה שלא ידועה לנו מידת החשיפה לוירוס של בן/בת הזוג שלא מתגורר איתנו.

האם מומלץ להימנע מפעילות מינית עם בן/בת זוג חדשים?

ההנחיות הקיימות ממליצות לצמצם פעילות מחוץ לבית למעט לצרכים חיוניים כמו קניית מזון ותרופות, עבודה חיונית וכדומה, לכן מפגשים עם בני זוג חדשים היא אתגר לא פשוט.

הנחיות מומחי New York City Health Department מסתכמות ב: You are your safest sex partner. לכן, רצוי להימנע מפגשים מיניים עם אנשים שהם לא בני זוג קבועים ומוכרים היטב ולא ברור לנו האם נחשפו לוירוס. במידה שניתן לברר חשיפה לחולה, הרי זה עדיף.

בעולם אידאלי רצוי לבקש תשובת מעבדה שבן/בת הזוג נבדקו ונמצאו שליליים לוירוס בדומה למדיניות שזוגות לעתים נוקטים בנושא וירוס ה-HIV. ניתן להמשיך בפעילות מינית שלא מחייבת מגע גופני עם בן זוג חדש כמו פעילות מינית משותפת מקוונת. ניתן לנצל תקופה זו להיכרות מעמיקה יותר עם בן/בת הזוג החדשים באמצעים מקוונים.

מה לגבי פעילות מינית לשם פריון?

אין מספיק מידע רפואי בנושא. קרוב לוודאי שהוירוס איננו עובר דרך תאי הזרע, נוזל השפיכה או הביצית. אבל כאמור, אין די מידע מדעי בנושא זה.

כיצד מחטאים צעצועי מין?

די בחיטוי עם מים וסבון למשך כ-30 שניות.

נושאים קשורים:  דעות,  נגיף הקורונה,  סקס וקורונה,  מיניות,  סקס בטוח,  חדשות,  פרופ' אלכסנדר גרינשטיין
תגובות
אנונימי/ת
28.04.2020, 09:36

אני אנסה לקצר את המאמר למשפט וחצי:
ניתן לקיים פעילות מינית עם פרטנר הגר תחת קורת גג אחת. במקרים אחרים - תאוננו

אנונימי/ת
29.04.2020, 15:31

מאמר חשוב בימים אילו... עצמאות שמח