קורונה בישראל

יעילות הטיפול בפלזמה של מחלימים לחולי קורונה אינה ודאית

37 חולי קורונה בישראל טופלו עד כה בתרומות פלזמה, מצבם של כמה מהם הוטב אך הרופאים נזהרים לקבוע שהטיפול אכן יעיל

מנות פלזמה. צילום אילוסטרציה

עד כה 37 מחולי הקורונה בישראל ב-12 בתי חולים טופלו בפלזמה ממחלימים כטיפול נסיוני שנועד רק לחולים במצב בינוני עד קשה. בחלק מהמקרים מצבם של החולים הוטב בעקבות טיפול זה אלא שלא כל הרופאים משוכנעים עדיין שניתן בהכרח לייחס את השיפור לטיפול בפלזמה. כך מדווח הבוקר (ד') עידו אפרתי ב"הארץ".

אותם רופאים סבורים, לפי אותו דיווח, כי ייתכן שהשיפור במצב החולים שקיבלו במקביל גם טיפולים רפואיים אחרים היה ספונטני. עוד דווח כי פחות משליש מהמבריאים מהמחלה עומדים בקריטריונים שמאפשרים להם לתרום פלזמה.

הטיפול בפלזמה מבוסס על ההנחה שהמערכת החיסונית של  המבריאים ייצרה נוגדנים יעילים נגד הנגיף הקורונה ומתן מרוכז שלהם לחולה יסייע לו להילחם בו במחלה. שימוש בטיפולי נוגדנים במתכונת זאת מוכר, בין היתר, כשמדובר בחצבת או כלבת.

לגבי ה-Covid-19 הנגרמת מנגיף הקורונה, הבסיס המדעי לטיפול זה מבוסס כרגע רק על דיווחים שנמסרו משני מחקרים שבוצעו בסין, אחד בעשרה חולים והאחר בשלושה בלבד.

הטיפול הראשון בתרומת פלזמה נעשה בישראל בבית החולים שמיר-אסף הרופא ב-9 באפריל, בחולה קורונה בשנות ה-60 לחייו שהונשם והוגדר במצב קשה. הוא קיבל שתי מנות  בהפרש של 24 שעות, בהתאם לפרוטוקול הטיפולי שגובש במשרד הבריאות. חל שיפור במצבו, אבל עדיין מוסיף  להיות קשה. מאז טופלו ב"שמיר-אסף הרופא" עוד שלושה חולים במצב בינוני, בגילאי 50-80. חל שיפור במצבם ואחת מהם כבר שוחררה לביתה.

חטיבת הרפואה במשרד הבריאות הדגישה בהנחיות בנושא זה שהטיפול יישקל עבור חולים הנמצאים בנקודת המעבר שבין מצב בינוני לקשה - ולא במצב קשה. הקריטריונים הרפואיים הם על פי הערכת חומרת התסמינים, סוגיית ריווי החמצן בדם ונוספים וכן שלא יינתן לחולה שנמצא באשפוז יותר מעשרה ימים, או מי ששלוש מערכות בגופו נפגעו.

"אסותא אשדוד" דיווח שטיפול בפלזמה ניתן לחולה בת 88 במצב בינוני שהגיבה טוב וחל שיפור במצבה.

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה והמכון לחקר ראומטולוגיה ומחלות נדירות ב"הדסה עין כרם", אמר ל"הארץ": "קשה להעריך את הטיפולים הללו על סמך מקרים כה מעטים. מבוצעים כל מיני טיפולים נסיוניים ובשלב זה לא ברור לגמרי מה התועלת בהם. רואים בחלק מהמקרים במחלה שיפור ספונטני, כולל במקרים הקשים של חולים המחוברים למערכת אקמו. יש עדיין המון נעלמים הקשורים במנגנון פעילות המחלה ובתגובה החיסונית. יש היגיון למתן הטיפול בפלזמה, אבל אנחנו רחוקים מלקבוע שזה מה שמציל את חיי החולים".

פרופ' אילת שנער, מנהלת בנק הדם במד"א, מסרה שעד כה תרמו פלזמה רק 84 אנשים מקרב יותר מ-4,000 המחלימים מקורונה.  הקריטריונים למתן תרומת הפלזמה מחייבים המתנה של 14 יום מההחלמה ולאחר מכן שתי בדיקות מטוש בהפרש של יממה שחייבות לספק תוצאות שליליות. לא יכולות לתרום יולדות, גם לא אנשים עם קעקוע או ששהו בחצי השנה האחרונה במדינות הנגועות בקורונה. להערכתה כ-15%-10% מהמחלימים לא יכולים לתרום מסיבות רפואיות אובייקטיביות שונות.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  עירוי פלזמה,  טיפול לקורונה,  חדשות,  פרופ' אילת שנער,  פרופ' דרור מבורך,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
22.04.2020, 11:47

עושה רושם שמוקדם מדי לקבוע מסמרות בעניין, צריך לחכות למימצאים מקיפים יותר

הבעיה כמובן שזה לא מחקר רפואי אלא דיווח על 37 חולים. בלי שום קבוצת ביקורת ובלי דיווח מקביל על חולים שלא טופלו . הריי גם אצל הלא מטופלים היו שהבריאו.
אז חבל שאין פרסום קצת יותר מקיף ומדעי.