מחקרים - נגיף הקורונה

נתונים חדשים על מקור הקורונה: ההתפרצות החלה בספטמבר ולא בווהאן

חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' שרטטו מפה ותרשים זרימה של התפשטות הנגיף, כולל מוטציות גנטיות שעבר והגיעו למסקנה: ההתפרצות החלה כנראה מוקדם יותר ולא במחוז חוביי בסין

מגיפת הקורונה בסין. צילום: שאטרסטוק

צוות חוקרים ובראשו הגנטיקאי פיטר פורסטר מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית סבור על בסיס מחקר יסודי שערך כי התפרצות מגפת הקורונה המשתוללת בעולם החלה יותר מוקדם מכפי שהעריכו עד כה – עוד באמצע ספטמבר 2019 ולא בדצמבר וכן שלא העיר ווהאן במחוז חוביי בסין, שסומנה כמקור ההתפשטות, היא זו שבה הכל החל. הצוות התעמק במקורות המחלה ודיווח על ממצאיו, במאמר שעבר ביקורת עמיתים, לכתב העת המוערך "רשומות האקדמיה האמריקאית למדעים" - PNAS.

המחקר נועד לספק הבנה מעמיקה על התהליכים ההיסטוריים שהובילו לפנדמיית ה-COVID19. הצוות מקווה שיגיע לזיהוי האדם הראשון בעולם שנדבק בנגיף והיה המקור הראשוני של ההתפרצות המתמשכת.

אנליזת רשת (network analysis) אפשרה לצוות החוקרים לשרטט מפה ותרשים זרימה של התפשטות הנגיף, כולל מוטציות גנטיות שעבר בעת שעשה דרכו מסין לאוסטרליה, לאירופה ושאר העולם.

לשם אנליזת הרשת, כפי שפרויקט זה מוגדר, השתמש הצוות ביותר מ-1,000 גנומים של הנגיף. אלה כללו את תאריכי ההידבקות של החולים בנגיף ו"סוג" הנגיף שבו נדבק החולה. החוקרים מצאו שלושה טיפוסים – C ,B ,A. הסוג A הוא זה שהיה הכי קרוב לנגיף הקורונה שנמצא אצל עטלפים ועל פי הערכה הוא הגנום של הנגיף האנושי המקורי. סוג זה נמצא אצל כמה חולים סינים ואמריקאים וגירסאות מוטציוניות שלו נמצאו בחולים מאוסטרליה ומארה"ב.

עם זאת, A לא היה טיפוס הנגיף שנמצא ברוב הגדול של המקרים בעיר ווהאן – שם אובחנה לראשונה המחלה. במקום זאת, רוב האנשים שם היו עם סוג B. החוקרים סבורים שהיה "אירוע מייסד" עבור סוג B בעיר ווהאן. סוג C נמצא כ"בת של" סוג B והוא זוהה אצל המקרים הראשונים של החולים באירופה וכן בדרום קוריאה, בסינגפור ובהונג קונג אך הוא נעדר בין סוגי הנגיף בסין (mainland China).

על בסיס הנתונים הללו שפוסטר ועמיתיו אספו, הם הגיעו למסקנה שהתפרצות מגיפת הקורונה החלה בכלל בין 13 בספטמבר ל-7 בדצמבר – הרבה לפני שהתפרסמו הדיווחים הראשונים על הופעת המחלה. "זו ההנחה בקצב מוטציה קבוע שלכל הדעות איננה נראית במקרה הזה ולכן הערכת הזמן לגבי תחילת ההתפרצות עשויה להיות שגויה", הסביר פורסטר. "זו ההנחה הטובה ביותר שאנחנו יכולים לספק ברגע זה וההמשך תלוי באנליזות שנבצע בדגימות נוספות של הנגיף שנקבל ממטופלים – דגימות המאוחסנות בארכיוני בתי החולים מאז 2019".

פורסטר הדגיש כי קיימת סבירות גבוהה לכך שהתפרצות לא החלה במקורה בווהאן, מאחר שעד 17 בינואר שם נמצאו כמעט כל סוגי B שבודדו. לעומת זאת, בגואנג, מחוז הנמצא כ-750 ק"מ מווהאן, נמצאו שבעה מ-11 סוגי A שבודדו. "אמנם מדובר כאן במספרים קטנים מאחר שמעט גנומים היו זמינים משם בשלב המוקדם של ההתפרצות לפני שהחלה עונת הנסיעות לקראת 25 בינואר לרגל השנה הסינית החדשה, אז החלה ההתערבבות הגיאוגרפית של התבניות הגנומיות".

כיום ידוע שהמקרה הראשון של חולה קורונה הוא מ-17 בנובמבר. נתוני הממשל הסיני על פי דיווח שהופיע ביומון South China Morning Post היו על גבר בן 55 ממחוז חוביי שבירתו ווהאן.

כיום סבורים שהנגיף הגיע מבעל חיים – קרוב לוודאי עטלף – ועבר לבני אדם דרך מאכסן ביניים, ייתכן שהיה זה פנגולין. אבל מתי והיכן זה קרה – לא ידוע. בדצמבר, צבר מקרים של חולים הוביל אפידמיולוגים לשוק פירות ים בווהאן כנקודת הזינוק של ההדבקה ולטיעון שכאן החלה הופעת הנגיף לראשונה. אלא שככל שחוקרים מעמיקים יותר ויותר בהבנת הנגיף, גירסה זו של אירועים נראית כבר פחות סבירה. מחקר שפורסם ב-The Lancet הראה שלכמה מהחולים הראשונים לא היה שום קשר ישיר עם אותו שוק.

פוסטר ועמיתיו סבורים כי זיהוי חד וברור של מוצא ומקור הנגיף הכרחי כדי שאירוע כזה לא יתרחש שנית. הבנתם של הסוגים והטיפוסים השונים של הנגיף ואילו תפקיד הם ממלאים בהתפשטות המגיפה היא אחת הסוגיות הדחופות ביותר שיש להקדיש לה מחקר עומק כדי לתת עליה תשובה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  חוביי,  ווהאן,  עטלפים,  מגיפת הקורונה,  קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
22.04.2020, 20:50

לאור המאמר ב-Lancet מסתמנת סתירה עם הגישה שפורסמה היום של WHO.

אנונימי/ת
23.04.2020, 12:33

אולי מישהו מנסה להסיר את החשד מהמכון הביולוגי בווהאן ? אולי מישהו מזין את החוקרים הבריטיים במידע מסולף ?

אנונימי/ת
23.04.2020, 12:36

אין ספק שהשלטון הסיני היה משלם המון כסף כדי שמידע כזה יגיע לחוקרים מערביים .

אנונימי/ת
30.04.2020, 11:37

יש דעות שלסין הוירוס הגיע מרוסיה - שם היו הרבה מיקרים של פנאומוניות אטיפיות עוד בנובמבר 2019