מגזין

מבצע אינפקציה בימי קורונה

האיחוד האירופאי האשים לאחרונה את רוסיה כמקור להפצת פייק-ניוז ודיסאינפורמציה מכוונת במטרה לערער את האמון ברופאים ובמדענים במערב ולהקצין את מימדי מגיפת הקורונה | אלכס דורון חוזר לתחילת שנות ה-80, להתפרצות האיידס ולידיעות הכוזבות שהופצו אז על ידי הקג"ב

"קמפיין הדיסאינפורמציה הרוסי" . אילוסטרציה

מסמך שהוכן על ידי האיחוד האירופאי תיעד עד כה לפחות 80 מקרים של הפצת דיסאינפורמציה מכוונת בעיקר במדיה החברתית כדי להחמיר את מימדיה של מגיפת הקורונה בעולם, כאשר המטרה היא ליצור פאניקה הולכת וגדלה במדינות המערב ולזרוע חוסר אמון ברשויות הבריאות שלהן. המיוחד במסמך הזה: הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי רוסיה כמקור להפצת הדיסאינפורמציה המכוונת הזאת. דובר רשמי במוסקבה מיהר כמובן להכחיש כל קשר לכך ומסר בתגובה ש"אנחנו לא מכירים את הנושא והוא בכלל חסר הגיון".

המסמך האירופאי, עליו דווח בשבוע שעבר ב-Financial Times, הוכן על ידי זרוע מדיניות החוץ במטה האיחוד האירופאי בבריסל – צוות בשם The European External Action Service - EEAS. נאמר בו כי "קמפיין הדיסאינפורמציה הרוסי" דוחף עתה כמה שיותר פייק-ניוז, באנגלית, בספרדית, באיטלקית, בגרמנית ובצרפתית, במיוחד במדיה החברתית, כאשר המטרה היא להפיץ ידיעות לא מבוססות על הידבקות של אנשים שונים בנגיף: דיווחים שקריים זדוניים הסותרים את ההודעות הרשמיות של רשויות הבריאות המוסמכות כדי לזרוע בלבול בציבור, להחמיר את עוגמת הנפש והחרדה ואת חוסר האמון במערכות הבריאות; להקצין את מימדי המשבר ובכך להקשות עוד יותר על מהלכי התגובה שאותן רשויות נוקטות במדינות השונות מול התפשטות הנגיף ולהתמודדות בעלייה המתמשכת בתחלואה ובתמותה שגם היא הולכת וגדלה.

האיחוד האירופאי יצר קשר עם הנהלות החברות העולמיות גוגל, פייסבוק, טוויטר ומיקרוסופט וביקש סיוע בבלימת הפצת הדיסאינפורמציה, "כי מוסקבה משחקת בחיי אדם". בנוסף הופצה הודעה רשמית לכלל אזרחי המדינות החברות באיגוד האירופאי: "הישמרו היטב וסימכו אך ורק על מקורות מידע אמינים"

צוין כי הפעילות הזאת, שכרגיל הממסד הרוסי הרשמי דואג שלא יתגלו בה טביעות אצבעותיו, היא במסגרת אסטרטגיה רחבת היקף של הקרמלין, לערער את האמון ברופאים ובמדענים במערב.

מאז 22 בינואר החל הצוות האירופאי לשים לב להפצת גדלה והולכת של דיסאינפורמציה הקשורה בנגיף הקורונה. המידע הזה מוחדר לרשתות החברתיות ובו מצוטטות כביכול ראיות מדעיות, למשל שנגיף הקורונה הוא בכלל "תוצר של פיתוח חשאי של נשק ביולוגי אמריקאי".

דובר הקרמלין טען, שבמסמך האירופאי "חסרות דוגמאות ספציפיות להאשמות שהופנו כלפי רוסיה" כמקור ליצירה המכוונת של פרטי המידע השקרי. כמו כן טען ש"חסרים בו קישוריות ספציפיות לאתרי מדיה חברתית שבהן התפרסמו. שוב", מסר בתגובתו, "אנחנו רואים הפצת האשמות חסרות בסיס כלפינו בסיטואציה הנוכחית והן תוצאה של אובססיה אנטי-רוסית הקיימת באירופה".

אלא שהמסמך האירופאי הביא בכל זאת כמה דוגמאות מאוקראינה ומליטא, למשל: חייל אמריקאי שהוצב בליטא ונדבק בנגיף משום שהתעסק בכלי נשק ביולוגי. במקרה אחר הופצה ידיעה על כך שראש ממשלת סלובקיה נדבק בנגיף והדביק מנהיגים אחרים בעת שהשתתף בוועידה אירופאית. באיטליה הופצו ידיעות על כך שהרשויות שם "כלל אינן מסוגלות להתמודד עם הפנדמיה" וזאת חרף העובדה שנעשים בה מאמצים עילאיים ובשיתוף פעולה הדוק מאוד עם שאר מדינות אירופה.

בעקבות הכנת המסמך, יצר האיחוד האירופאי גם קשר עם הנהלות החברות העולמיות גוגל, פייסבוק, טוויטר ומיקרוסופט וביקש סיוע בבלימת הפצת הדיסאינפורמציה, "כי מוסקבה משחקת בחיי אדם". בנוסף הופצה הודעה רשמית לכלל אזרחי המדינות החברות באיגוד האירופאי: "הישמרו היטב וסימכו אך ורק על מקורות מידע אמינים".

נגיף האיידס ומבצעי הדיסאינפורמציה הסובייטיים

לרוסיה וקודם לכן לבריה"מ וגרורותיה, מדינות הלוויין שהופעלו על ידה לצרכים שונים כאשר עוד היתה זאת "האימפריה האדומה שבלב אירופה", יש עבר עשיר מאוד בקמפיינים של דיסאינפורמציה שתמיד נעשו בהסתר. מטרתם היתה לגרום לחוסר יציבות ותסיסה בחברה המערבית.

הפרשה הזאת מזכירה בלא מעט פרטים את מה שהתחולל בשנות ה-80 כאשר השירות החשאי, הקג"ב של בריה"מ של אז, עמד מאחורי קמפיין דיסאינפורמציה משוכלל, כמותו לא הכיר העולם המערבי קודם לכן, שבו נגיף אחר, ה-HIV מחולל האיידס האימתני באותם ימים, ריכז אליו את תשומת הלב ואת הפחדים שליוו את התפשטותו.

לערך ב-1981, כאשר החלו להתפרסם הידיעות הראשונות (האמיתיות והמאומתות) על תחלואה שמקורה בנגיף שלא היה מוכר עד אז – לימים ה-HIV – החלו גופי מודיעין וביון מערביים ובעיקר ה-CIA לשים לב להפצת ידיעות שקריות בעיתונים בעולם, ידיעות ששורשרו ממקור אחד והופצו כך אל כלי תקשורת נוספים שציטטו אותו, ובהן נאמר כי מחולל המחלה שהחל להתפשט הוא "תוצר של תאונת עבודה או תקלה כלשהי אחרת שהתרחשה במעבדה אמריקאית".

כאשר צבר הידיעות מהסוג הזה גדל, הוקמה במטה הסטייט דפרטמנט בוושינגטון יחידה מיוחדת שהחלה לאסוף את הפרסומים הללו, לנתח אותם, לזהות בהם שגיאות מסוגים שונים כמו טעויות כתיב, שימוש בשמות שגויים או בכאלה שאינם קיימים כלל; שמות לא תקפים לאותה העת של מוסדות מדע אמריקאיים ואפילו שיבושים במספור המסמכים שכביכול שימשו בסיס לאותן ידיעות מפוברקות. וכך, בעבודת נמלים ממש אותרו מקורן.

החלק הזה במבצע הדיסאינפורמציה שנרקח לפרטי פרטיו במוסקבה היה קשור גם למאמץ מכוון מצידה לפגוע במשחקים האולימפיים של 1984, בלוס אנג'לס. הממשלה הרוסית רצתה כך לנקום בארה"ב על כך שפגעה קשה באולימפיאדת 1980 שנערכה במוסקבה, כאשר הוטל אז החרם על המשחקים על ידי לא מעט ממדינות המערב. גם ישראל לא שלחה את ספורטאיה לשם על פי החלטת ראש הממשלה דאז מנחם בגין, וכל זה בגלל פלישת צבא בריה"מ לאפגניסטן.

מבצעי הדיסאינפורמציה בהקשר לנגיף האיידס קיבלו את שם הקוד "מבצע אינפקציה". מטרת המבצע הרוסי היתה להסיח את דעת הקהל מפיתוחיה שלה בתחום הנשק הביולוגי: מחוללי המגיפות ההמוניות דבר, טולרמיה, כולרה, אנטרקס וכן רעלני בוטולינום ואחרים

הרוסים החליטו להתמקד במדינות האפריקאיות כדי להפחיד את ספורטאיהן: הופצו אז בין השאר ידיעות לתקשורת שהארגון הימני-קיצוני קו-קלוקס-קלן (ק.ק.ק) מתכונן להרוג אפריקאים שיגיעו לארה"ב; כינו אותם "קופים שחורים" והופצו עלונים שבהם הם נראים תלויים על עצים. "האולימפיאדה נועדה ללבנים בלבד", נאמר בהם. מכתבי האיום הופנו באופן אישי לספורטאים אפריקאים בולטים וגם למשרדי הוועדים האולימפיים באותן מדינות. בכמה מקרים הצליח ה-CIA לאתר מכתבים כאלה עוד ביחידות המיון של הדואר, לפני שהגיעו לכתובות הפרטיות.

בספר שריכז את המחקר בנושא הזה בשם "דיסאינפורמציה", אותו כתבו פרופ' רוי גודסון מאוניברסיטת ג'ורג'טאון עם עמיתו פרופ' ריצ'רד שולץ, ניתן הסבר להבדל שבין תעמולה-מכוונת לבין דיסאינפורמציה מושתלת.

"לעתים קרובות ההבדל בין שני מונחים אלה מיטשטש. דיסאינפורמציה כוללת בתוכה תעמולה אבל מיועדת לתמרן אנשים כפרטים, ארגונים, ממשלות, מקבלי החלטות לצרכים ספציפיים של יוצרי המידע השקרי, כאשר המתומרן כלל איננו יודע כיצד המהלכים החשאיים הללו נבנו ולא היה מוכן לקראתם. המידע השקרי נוחת עליו בהפתעה וכך הוא נופל בפח שנטמן לו", אמר אז פרופ' גודסון. "תמיד פרטי מידע שמוגדר כדיסאינפורמציה מכילים אמת חלקית ושקר, זיוף וכזב".

ביולי 1983 הופיע לפתע בעיתון ההודי "פטריוט" שעורכו היה מוכר כאוהד בריה"מ, ידיעה חדשותית תמימה למראה, לפיה "עורך העיתון קיבל ממקור אנונימי מידע לפיו מחולל האיידס הוא נגיף שנוצר במעבדה של צבא ארה"ב על ידי מדענים המתמחים בהנדסה גנטית". העיתון הכתיר את הסיפור בכותרת "האיידס עשוי לפלוש להודו", וזה הספיק כדי שבתוך ימים ספורים צוטט ושורשר הלאה לעוד ועוד עיתונים במדינות רבות

מנגנון רוסי ענק עסק בכך אז ולא מן הנמנע שגם כיום. בבריה"מ כינו את יוצרי מסעות הדיסאינפורמציה כ"סוכנים בעלי השפעה". באותם ימים התבייתו מפיצי המידע השקרי המכוון הזה על עיתונאים במדינות מסוימות. ידוע שהיו ביניהם גם מי ששוחדו לפרסם ולהפיץ הלאה את המידע הזה.

ב-1984 העריכו גופי הביון והסטייט דפרמנט כי התקציב השנתי של בריה"מ דאז על מבצעי דיסאינפורמציה עמד על ארבעה מיליארד דולר – סכום עתק במושגי אותה תקופה.

דו"ח סגל: הטיעונים המדעיים התבררו כשקריים

מבצעי הדיסאינפורמציה בהקשר לנגיף האיידס קיבלו את שם הקוד "מבצע אינפקציה". אבל היו לו עוד כמה שמות קוד. מטרת המבצע הרוסי היתה להסיח את דעת הקהל מפיתוחיה שלה בתחום הנשק הביולוגי: מחוללי המגיפות ההמוניות דבר, טולרמיה, כולרה, אנטרקס וכן רעלני בוטולינום ואחרים.

באחד מימי יולי 1983 הופיע לפתע בעיתון ההודי "פטריוט" שעורכו היה מוכר כאוהד בריה"מ, ידיעה חדשותית תמימה למראה, לפיה "עורך העיתון קיבל ממקור אנונימי מידע לפיו מחולל האיידס הוא נגיף שנוצר במעבדה של צבא ארה"ב על ידי מדענים המתמחים בהנדסה גנטית".

באותה ידיעה הושתל ציטוט-כביכול מה-CDC על כך שאנשיו נשלחו לאפריקה לחפש נגיפים מסוכנים נוספים. עוד נאמר כי ניסוי בנגיף מבוצע בפקיסטן, שכנתה ואויבתה של הודו. העיתון הכתיר את הסיפור בכותרת "האיידס עשוי לפלוש להודו", וזה הספיק כדי שבתוך ימים ספורים הוא יצוטט וישורשר הלאה לעוד ועוד עיתונים במדינות רבות.

בשלב מסוים נכנס לתמונה, ככוח עזר, ארגון הביון של מזרח גרמניה, ה"שטאזי". חלקו ב"מבצע אינפקציה" קיבל את הקוד "מבצע דנבר".

סוכן הקג"ב, הביולוג היהודי פרופ' יעקב סגל, פרסם "עלון" בן 47 עמודים תחת הכותרת התמימה, בניסוח מדעי כביכול: "האיידס, טבעו ומקורו". הועלתה בו הטענה כי מחולל האיידס נוצר במעבדת "פורט דטריק" למחקר רפואי של צבא ארה"ב במדינת מרילנד ושהנגיף נבדק בניסוי על אסירים הומוסקסואלים

בחלק הזה של המבצע החלה גם מעורבותו של פרופסור לביולוגיה יהודי, יעקב סגל ואשתו לילי, גם היא בעלת תואר שלישי. סגל נולד בסט. פטרסבורג. הוריו היו יהודים מקובנה, ליטא. הוא קיבל דוקטורט בפיזיולוגיה בסורבון שבפריז ואת אשתו שלמדה בטולוז הכיר במסגרת פעילות בתנועת מחתרת  קומוניסטית נגד הנאצים. לילי סגל שרדה את אושוויץ. כשהסתיימה מלחמת העולם השנייה, חזרו שניהם ליטא וב-1950 עברו למזרח גרמניה. אז כבר היה למעשה סוכן של השירות החשאי הסובייטי בתפקיד של "אוסף מידע". ב-1953 הקים במזרח ברלין מכון לבקטריולוגיה ובעקבות זאת גויס ל"מבצע אינפקציה".

יחד עם אשתו ופרופ'-עמית שהיה בגמלאות פרסמו שלושתם מסמך ("עלון") בן 47 עמודים תחת הכותרת התמימה, בניסוח מדעי כביכול: "האיידס, טבעו ומקורו". הועלתה בו הטענה כי מחולל האיידס נוצר במעבדת "פורט דטריק" למחקר רפואי של צבא ארה"ב במדינת מרילנד וגם שהנגיף נבדק בניסוי על אסירים הומוסקסואלים.

ה"שטאזי" החל להפיץ את "העלון" הזה תחת השם "דו"ח סגל". לראשונה הוא הוצג בכנס שהתקיים בספטמבר בזימבבווה, אפריקה, בו השתתפו מדענים מיותר מ-100 מדינות העולם השלישי, כפי שאז דווח עליו. היה מי שטרח שעל הכנס ומה שנמסר בו ידווח בעיתוניהן של 25 מדינות, בעיקר באפריקה.

סגל טען שפרופ' רוברט גאלו, המוכר כמי שגילה את ה-HIV, "הכליא-הצליב בניסוי" את נגיף ה-Visna המתאכסן בגופם של כבשים יחד עם הנגיף האנושיHTLV-1  המשתייך לקבוצת רטרו-וירוסים וגורם לסוג של סרטן דם, לוקמיה/ לימפומה בתאי T אצל בגירים.

סגל טען שהניסוי נעשה עוד ב-1978 באותה מעבדה של צבא ארה"ב. כן טען ש-90% מה-RNA של ה-HIV מקורו ב-Visna ו-10% ב-HTLV-1. בניתוח גנומי שנעשה זמן מה לאחר שה"עלון" הזה הופץ, ולא ניתן היה לבלום את שרשורו, התברר שכל הטיעונים הכביכול-מדעיים הללו הם שקריים מיסודם, מוטעים ומטעים.

סגל, שמת בגיל 84 ב-1995, גם ניסה לדחוף מתן טיפול ב-HIV באמצעות אספירין וקרינת על-סגול לדמו של החולה, "כדי להפחית פעילות מטבולית של המקרופג'ים, מאכסני HIV ". גם זה הוכח שאין לו כל בסיס. עוד ניסה לטעון שתרכיב החיסון בשם p24 ללא gp120  שעליו ניתן פטנט לממציא תרכיב החיסון לפוליו, יונה סאלק, "הוא טיפול טוב לחולי איידס". גם לזה לא היה כל ביסוס מדעי. עם הזמן נחשפו שאר הטעויות שהוכללו בו.

אז מי אמר שההיסטוריה לא חוזרת? היא דווקא חוזרת, אבל בלבוש שונה ותוך שימוש בכלי הפצה חדשים ובמיוחד כשמדובר בפייק-ניוז, דיסאינפורמציה ושקרים הם תמיד במסווה של מדע ורפואה.

מקורות:

ארכיון מעריב ("מעריב-סופשבוע", 21 בספטמבר 1984)

והספר: Jakob Segal/Lilli Segal: Aids - die Spur führt ins Pentagon zusammen mit Manuel Kiper, Biokrieg, Vg. Neuer Weg, 2. ergänzte Auflage Oktober 1990, ISBN 3-88021-199-X.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  פייק ניוז,  קורונה,  איידס,  קג"ב,  דיסאינפורמציה,  תעמולה רפואית,  מגזין,  חדשות
תגובות