• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה עולמי

פרופ' מנפרד גרין: יש להגדיר מחדש ובבהירות את המונח "פנדמיה"

פרופ' גרין, מי שעמד בראש המרכז הלאומי לבקרת מחלות, קורא ב-The Lancet לקהילה הרפואית הבינלאומית לקבוע הגדרה מדויקת ל"פנדמיה" ואת המשמעות המעשית שלה עבור רשויות בריאות

מפה המדמה את התפשטות נגיף הקורונה בסין ומחוצה לה. אילוסטרציה

פרופ' מנפרד גרין, מומחה בבריאות הציבור, מינהל רפואי ורפואה תעסוקתית מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, לשעבר ראש המרכז הלאומי לבקרת מחלות, קרא לקהילה הרפואית הבינלאומית להקים ועדת מומחים רב תחומית שתגדיר מחדש, באופן ברור יותר, את המונח "פנדמיה", מתי ובאילו תנאים תהיה הכרזה כזאת וכן את המשמעות המעשית שתלווה להכרזה.

במכתב למהדורה המקוונת של The Lancet הציג פרופ' גרין את השאלה "האם ההססנות שנקט ארגון הבריאות העולמי בהכרזה על מגיפת ה-COVID19 (קורונה החדש) כפנדמיה אכן משקפת את הצורך להגדיר את המונח הזה מחדש".

בפנייתו לציבור הרופאים והמומחים פירט פרופ' גרין את הגישה המקצועית הקלאסית הרווחת למועד ולמצב שבו נעשית ההכרזה על מחלה זיהומית מסוימת, שתחילה מוגדרת כמגיפה (אפידמיה) ובהמשך כפנדמיה (מגיפה כלל עולמית), כפי שהדבר בא לידי ביטוי מוחשי עתה, עם התפשטות הקורונה ליותר מ-100 מדינות. הוא מפרט את הגישה המקובלת בספרות המקצועית ותוהה האם למונח הזה יש בכלל משמעות פרקטית ומהי.

עוד הוא תוהה אם השימוש בהגדרה "פנדמיה" ישנה פעולות מעשיות שנדרשות לשם כך מצד הרשויות לשם בלימת התפשטות המחלה.

פרופ' גרין טוען במכתבו לכתב העת הרפואי המוערך כי כאשר השימוש במונח הזה מתאחר, כפי שהדבר היה עתה עם הקורונה, אזי כאשר ההכרזה כבר תבוצע על ידי הגורם המוסמך לכך, הציבור יקבל את הרושם שהרשויות איבדו את השליטה על התפשטות המחלה, מה שייצור תגובות פאניקה לא רצויות ולא הגיוניות.

פרופ' גרין קרא להקים בדחיפות צוות מומחים רב תחומי שיכלול אפידמיולוגים, רופאים מומחים למחלות זיהומיות, מומחים לסיכוני הידבקות והעברת גורמי מחלות וכן בכירים במינהל בריאות כדי שיתאסף ויקבע הגדרות חדשות, ברורות יותר, למונח פנדמיה ויקבע את המשמעות המעשית שלה עבור רשויות בריאות.

נושאים קשורים:  פרופ' מנפרד גרין,  בריאות הציבור,  נגיף הקורונה,  פנדמיה,  מגיפה
תגובות