נגיף הקורונה

האם במשרד הבריאות יאמצו את מדיניות ההסגר להתמודדות עם נגיף הקורונה?

מספר החולים בעולם עלה ל-7,823 | משרד הבריאות שוקל לאסור כניסת פועלים מסין | תושבים שחוזרים משם יתבקשו להימנע משהות במקומות ציבוריים | בכמה מדינות נשלחים נוסעים מסין למתקני בידוד מרוחקים

אזרחים סינים ברכבת תחתית. צילום: Robert Wei/ שאטרסטוק

משרד הבריאות שוקל לקרוא לכל מי שחזר מסין להימנע במשך כמה ימים שלאחר הביקור בסין משהות במקומות ציבוריים. זאת, גם אם איננו מראה תסמיני מחלה הנגרמת עקב הידבקות בנגיף הקורונה החדש, הגורם לדלקת ריאות קשה עם חשש לסיבוכים עד מוות. ההמלצה, אם כאשר יוכרז עליה רשמית, תהיה כנראה להימנע מכך למשך כשבוע.

בנוסף אמר אמש שר הבריאות יעקב ליצמן בכנס באילת כי הכוונה גם לאסור בתקופה הקרובה כניסת תיירים מסין וכן שובם לארץ של פועלים ממדינה זו שנסעו אליה לחופשה השנתית, "עד שיתברר המצב". ההודעה הרשמית של משרד הבריאות נוסחה כך: "נבחנת מדיניות הכניסה והיציאה מסין באופן רחב".

בתוך כך, חברת אל על הודיעה כי על רקע התפרצות הנגיף, היא מבטלת את כל טיסותיה לסין לפחות לחודשיים הקרובים. חברות תעופה בינלאומיות ביטלו טיסות לסין וממנה וחברות תעשייה סגרו זמנית קווי ייצור במדינה זאת.

בימים האחרונים מקיים צוות מיוחד של משרד הבריאות העוסק בטיפול במגפות (צט"מ) ישיבות מיוחדות לשם התעדכנות בתמונת המצב. היום תתקיים ישיבה כזאת באגף לשעת חירום של המשרד בנוכחות שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב וישתתף בה גם נציג הקבע של ארגון הבריאות העולמי בישראל, ד״ר לואיג׳י מיילרוני.

מספר החולים המאושפזים שאומתו כמי שנדבקו בקורונה עלה הבוקר ל-7,823 בכל העולם, 7,717 מהם רק בסין. מספר החולים שנפטרו עלה מאז תחילת ההתפרצות ל-170. בשלושה הימים האחרונים, חרף משטר הסגר שהוטל על מוקד ההתפרצות בסין וגם על מקומות נוספים ברחבי סין, מגמת ההתפשטות של הנגיף רק נסקה.

בנוסף לכך מצטברים יותר ויותר דיווחים על מקרי קורונה ברחבי העולם - נכון להבוקר כבר ב-20 מדינות מחוץ לסין: בתאילנד - 14 מקרים, ביפן - 11, בהונג קונג וסינגפור - 10 כל אחת, טייוואן, מלזיה - 8 כל אחת, אוסטרליה ומאקאו - 7 כל אחת, ארה"ב, צרפת - 5 כל אחת, גרמניה, איחוד האמירויות במפרץ הפרסי ודרום קוריאה - 4 כל אחת, קנדה, וייטנאם - 3 בכל אחת, קמבודיה, נפאל, פינלנד וסרי לנקה - חולה אחד בכל אחת מהמדינות. שיעור ההדבקה בן בני אדם 3.1-2.0 ושיעור התמותה - 3% מקרב החולים.

מספר החולים עתה גבוה באופן ניכר לעומת מספרם בהתפרצות הסארס ב-2003 - אז היו בסין 5,327 מקרים אולם מספר המתים עמד על 349. כך שכרגע ההערכה היא שנגיף הקורונה החדש מידבק יותר, אבל קטלני פחות מהסארס. ההערכה המקובלת כיום בקרב וירולוגים היא ש"דגירת" הנגיף בגופו של אדם שנדבק בו ועד שיופיעו תסמיני המחלה נמשכת 14 יום.

מאתמול הולכים ומצטברים דיווחים המגיעים ממדינות שונות, על כך שהממשלות בהן הנהיגו צעדים דומים ואף נוקשים הרבה יותר. בדרום קוריאה למשל, כל מי שהגיע מהאזור בסין הנגוע בנגיף קורונה מועבר להסגר ("קרנטינה") למשך שבועיים באחד משני מתקנים של הממשלה ובמשך תקופה השהות שלו שם יעבור בדיקות רפואיות פעמיים ביום. באוסטרליה, נוסעים שהגיעו מסין נשלחו להסגר באזור מבודד - אי חג המולד באוקיינוס ההודי - מרחק של 2,000 ק"מ מהיבשת. ההסגר יימשך 14 יום כדי לוודא שלא נדבקו בנגיף. מושל האי הזהיר בתגובה: "כך תיווצר אצלנו 'מושבת מצורעים' – רעיון שנזנח עוד באמצע המאה הקודמת".

אתמול הופעל נוהל דומה על ידי ארה"ב ונוסעים נשלחו ל"הסגר" באזור אלסקה ואילו אלה שנחתו בקליפורניה נשלחו להסגר בבסיס המילואים של חיל האויר האמריקאי בדרום קליפורניה. גם צרפת, לפי דיווח ה-CNN נקטה במהלך דומה.

מומחים שונים המתנגדים ל"הסגר" טוענים כי נקיטת צעדים אלה היא בבחינת "מסר לא נכון לציבור" כי בכך רק יתגברו הפחדים מפני הנגיף. המבקרים טוענים שאף בעת התפרצות נגיפי הזיקה וה-SARS לא ננקטו צעדים כה קיצוניים. ד"ר פול אופיט (Paul Offit), מומחה למחלות זיהומיות בילדים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, אמר כי "אנשים עלולים לחשוב שנגיף הקורונה החדש הוא יותר מסוכן ועשוי להיות יותר קטלני מנגיף השפעת וזה פשוט לא נכון".

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  בידוד,  הסגר,  חדשות,  התפרצות מחלה,  נגיף הקורונה
תגובות