חדשות

מפתחות טכנולוגיית העריכה הגנטית קריספר זכו בפרס וולף היוקרתי לרפואה

מחקריהן של שתי המדעניות הובילו לפיתוח טכנולוגיית ה-Cas9-CRISPR המאפשרת פיענוח וניתוב מחדש של המערכת החיסונית החיידקית, עריכת גנים והתערבות בפעילות הגנטית של התאים

מימין לשמאל, כלות פרס וולף ל-2020. פרופ' ג'ניפר דאודנה ופרופ' עמנואל שרפנטייה

שתי מדעניות, פרופ' ג'ניפר דאודנה (Doudna) מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ארה"ב, ופרופ' עמנואל שרפנטייה (Charpentie), ראש מכון "מקס פלאנק" לביולוגיה של הזיהומים ממקור חיידקי, ביוכימאית, מיקרוביולוגית וגנטיקאית ילידת צרפת וכיום בברלין, הן כלות "פרס וולף" לרפואה לשנת 2020.

פרופ' דאדונה (55) גילתה את מנגנון החסינות של החיידקים וכיצד מולקולות ה-RNA מאפיינות כל זן ותת זן של חיידקים ושולטות ביצירת התכונות והיכולות של החיידקים. חשיבותם של מחקרים אלה גם לצורך התמודדות עם עמידות חיידקים מחוללי זיהומים לתכשירי האנטיביוטיקה, בכלל זה לרבי העוצמה ביותר שקיימים כיום - תופעה שהולכת ומחמירה משנה לשנה בעולם וגובה קורבנות אדם רבים.

מחקריה של עמיתתה פרופ' שרפנטייה (51) עוסקים במנגנוני הבקרה העומדים בבסיס תהליכי זיהום וחסינות בפתוגנים החיידקיים. המחקרים של שתיהן הובילו לפיתוח טכנולוגיית ה-Cas9-CRISPR – המכונה גם "המספריים הגנטיים", או "המספריים של קריספר" ומאפשרת פיענוח וניתוב מחדש של המערכת החיסונית החיידקית, עריכת גנים והתערבות בפעילות הגנטית של התאים. בטכנולוגיה זו נעשה כיום שימוש נרחב במעבדות לביולוגיה מולקולרית. ההנחה שניתן יהיה להשתמש בה גם לתיקון או הסרה של גנים פגומים כפוטנציאל למציאת צורות טיפול חדשות למחלות חשוכות מרפא.

אתמול (ב') הוכרזו כלות וחתני פרס וולף בתחומי המדע השונים והאמנות. הפרס הוא עבור הישגים "לקידום המדע והאמנות לטובת האנושות". השנה יוענק הפרס בחמש הקטגוריות שלו לתשעה אישים משש מדינות (ארה"ב, אנגליה, צרפת, רוסיה, ספרד וישראל) וכל אחד מהם יזכה ב-100 אלף דולר. בנוסף לפרס ברפואה הוא מוענק גם למדענים בתחום הפיזיקה, המתמטיקה, החקלאות וכן לאמנית.

על כלות וחתני פרס וולף לשנת 2020 – קיראו כאן

נושאים קשורים:  פרופ' ג'ניפר דאודנה,  פרופ' עמנואל שרפנטייה,  חדשות,  פרס וולף,  טכנולוגיית קריספר,  Cas9-CRISPR
תגובות

אך איזה תענוג...כלות פרס נובל הבא!!!

16.01.2020, 11:15

פרס וולף מנבא היטב זכיה עתידית בפרס נובל. ואכן מגיע להן

אנונימי/ת
19.01.2020, 17:16

מדהימות שתיהן. אין ספק שמגיע להן הפרס.