חדשות

"המחקר הנוירולוגי התקדם אבל אנחנו נשארים מאחור ובשולי סל התרופות"

טיפולים שעליהם המליץ האיגוד הנוירולוגי לוועדת סל התרופות נותרו בחוץ ב-2019. יו"ר הוועדה לענייני הסל באיגוד: "התרופות החדשות מאושרות לשימוש ב-FDA ובישראל אבל אנחנו נכשלים בהנגשתן"

פרופ' שרון חסין. "עוד מעט תהיה לנו בישראל רפואה של המאה הקודמת". צילום: יוגב עמרני

"התחום הנוירולוגי נמצא בשולי סל התרופות. רשימת תרופות וטיפולים חדשים בתחום הזה שמגיש בשנים האחרונות האיגוד הנוירולוגי כהמלצותיו לוועדה להרחבת סל התרופות – למרות שמקבלים דירוגים גבוהים – נשארים לא אחת מחוץ לסל. "עוד מעט בתחום הנוירולוגי תהיה לנו רפואה של המאה הקודמת", הזהירה בראיון שהעניקה לגלי וינרב מ"גלובס", פרופ' שרון חסין, יו"ר הוועדה לענייני הסל באיגוד הנוירולוגי.

פרופ' חסין ציינה שכ-35% מהאוכלוסיה לוקים במחלה כלשהי מתחום הנפש או המוח. "אולם", לדבריה, "בשנת 2019 אושרו רק שתי תרופות וטיפולים מתחום הנוירולוגיה, מתוך 24 הצעות שהגיש האיגוד לוועדת הסל. "הטיפולים שהמלצנו עומדים בקריטריונים של סל התרופות ומקבלים ציונים גבוהים בפרמטרים כמו הצלחת חיים ומניעת נכות ויחס עלות-תועלת גבוה. אולם, בתחום האונקולוגי למשל אושרו מעל 30 טיפולים - כמחצית מן הסל".

שתי הטכנולוגיות שאושרו להכללה במסגרת הרחבת הסל בשנה שעברה היו: בדיקה לבירור האם תסמונת מסוימת במוח מעידה על נוכחות סרטן וכן טיפול נוסף בפרקינסון. "לתחום הנוירולוגי שאיננו קשור בסרטן לא היתה כל תוספת תקציב ב-2019", אמרה פרופ' חסין ומנתה שורה של טיפולים שהאיגוד המליץ עליהם ולא נכנסו בסופו של דבר.

"נכון, אין סכנה מיידית לחיי החולה כשמדובר במחלה נוירולוגית כרונית, אלא יש אומרים ששנים של סבל משתווים או עולים בחשיבותם על מספר חודשים של הארכת חיים של אדם שנידון למוות מסרטן קטלני. בשנים האחרונות מחקרים רבים הציגו הוכחות ליעילות התרופות החדישות למחלות הנוירולוגיות. התרופות החדשות מאושרות לשימוש הן ב-FDA והן בישראל אבל שוב ושוב אנחנו נכשלים בהנגשתן.

"ב-2019 היתה אכזבה קשה לחולים. השנה הצענו שוב תרופות שנפסלו ב-2019 ונוספות, כולל למחלות נדירות מסכנות חיים. בין השאר, טיפולים מהתחום הגנטי וטיפולים בתאי גזע. המחקר הנוירולוגי התקדם אבל אנחנו לא נהנים מזה, אנחנו נשארים מאחור", סיכמה פרופ' חסין.

נושאים קשורים:  סל התרופות,  נוירולוגיה,  חדשות,  פרופ' שרון חסין
תגובות