חדשות

פרשת "המנהלת המתחזה": חברת באייר ישראל בפניית הבהרה לרופאים

"באייר ישראל" לקהילת הרופאים בישראל: "כל התהליכים ובקרות האיכות לשמירה על ביטחון המטופלים התבצעו ללא פגם בתקופה הרלוונטית"

חברת תרופות. אילוסטרציה

"באייר ישראל" פנתה אמש (מוצ"ש) לקהילת הרופאים בישראל בעקבות הפרסומים על העסקתה הבעייתית בחברה של המנהלת הרפואית לשעבר אנה זיגמן ובניסיון להבהיר ולשקף את עמדתה ונהליה בנושא. במכתב שנשלח לרופאים ועליו חתומים מנכ"ל "באייר ישראל" הוגו הבר וד"ר גיל רובין, המנהל הרפואי בחברה, מודגש כי "לבאייר יש נהלים ופרוטוקולים שנקבעו על מנת להבטיח את ביטחון המטופלים, ונכון לעתה, אין לנו שום אינדיקציה לכך שנהלים ופרוטוקולים אלו לא בוצעו", והכוונה בעת העסקתה של זיגמן.

כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי אנה זיגמן, עד לאחרונה המנהלת הרפואית של חברת התרופות באייר ישראל, התחזתה לכאורה לרופאה ואף חתמה בתואר זה על מסמכים שהוגשו לוועדת הסל. בתגובה טענה חברת באייר כי "המנהלת הרפואית שהתפטרה הוליכה אותנו שולל".

אתמול, כאמור, פנתה הנהלת החברה אל קהילת הרופאים בישראל במכתב הבהרה המציין אי דיוקים בפרסומים אודות הפרשה ומדגיש את עמדתה של החברה בנושא, וזו לשונו:

"רופא/מטפל יקר, ברצוננו לנצל את ההזדמנות על מנת להגיב על כתבה שפורסמה ביום שישי בבוקר, במוסף סוף השבוע של העיתון 'ידיעות אחרונות', בנוגע לאנה לואיזה זיגמן והעסקתה בעבר כמנהלת רפואית בבאייר ישראל. כבר בהתחלה, ברצוננו להביע את כעסנו על העוולות שביצעה אנה זיגמן כלפינו וכלפי אחרים בקהילה הרפואית בישראל, ולשתפך כי אנו חולקים את כעסך בנושא.

"אנו סמוכים ובטוחים כי תבחין שהכתבה שזורה אי-דיוקים שונים, ויתרה מכך, מציירת תמונה מעוותת לגבי הדרך והסטנדרטים שלפיהם אנחנו פועלים, ולגבי מחויבות חברתנו לביטחון הציבור. מבין שלל אי-דיוקים אלו, אין דבר בסיסי יותר מהתיאור המוטעה בדבר תפקידו ותחומי אחריותו של המנהל הרפואי ב'באייר'. בפרט, הכתבה אינה מצליחה לשקף נכונה את המנגנון הפנימי של איזונים ובלמים שמוטמע בנהלינו, ואת הרבדים הרבים של הגנה שאנו יוצרים על מנת להבטיח את ביטחון מטופלינו ואת הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים שלפיהם פועלת חברתנו".

הנהלת החברה מתייחסת במכתבה לכמה אי דיוקים בכתבה הנ"ל, ומבקשת "להציג, כמיטב יכולתנו, תמונה מאוזנת של הדברים". ב"באייר" מציינים כי "בזמן גיוסה של אנה לתפקיד, לא היתה לנו שום סיבה לפקפק בכישוריה. כך, היא הועסקה בעבר על-ידי חברות תרופות ישראליות אחרות ומועמדותה הובאה לידיעתנו על-ידי חברת השמה בעלת שם". כמו כן, "אנה הצהירה שהיא לא מורשית לעסוק ברפואה בישראל. רישיון כאמור, בפני עצמו, אינו דרישה של משרד הבריאות הישראלי או של 'באייר' על-מנת לשמש בתפקיד מנהל רפואי.

"האם קיבלנו פנייה בנושא ממשרד הבריאות? כן, פעמיים, והשבנו לפניות בהתאם למידע שהיה ברשותנו באותה העת. אנו נמשיך לעמוד בקשר, בשקיפות, מול משרד הבריאות.

"האם יש לנו סיבה להאמין שלמצגי השווא שהציגה אנה היתה השפעה כלשהי על ביטחון המטופלים? לא. ל'באייר' יש נהלים ופרוטוקולים שנקבעו על מנת להבטיח את ביטחון המטופלים, ונכון לעתה, אין לנו שום אינדיקציה לכך שנהלים ופרוטוקולים אלו לא בוצעו".

חלקו השני של המכתב לרופאים עוסק ב"מידע חשוב לגבי התהליכים והנהלים" של באייר ישראל". מצוין כי התפקיד המרכזי של מנהל רפואי בשלוחה מקומית של חברת תרופות הוא לנהל את המחלקה הרפואית, על תחומי פעילותה השונים, בהתאם לפיקוח הגלובל. בראש כל תחום ישנו איש מקצוע מוסמך  ולכל תחום טיפולי ב"באייר" יש מומחה מדעי לאותו התחום, אשר עובר הדרכה מעמיקה על ידי החברה, לפני ולפנים בנוגע לתחום. "אותו מומחה מעורב ישירות בתמיכה בניסויים הקליניים המקומיים, בתקשורת מול רופאים/מטפלים ומול משרד הבריאות, בהגשות לסל התרופות, בסיוע לתכניות תמיכה במטופלים, ופועל באופן פנימי מול הצוותים העוסקים ברגולציה ובבטיחות תרופתית.

עוד צוין כי "בטיחות תרופות ב'באייר' מפוקחת על ידי גורם מקצועי מוסמך בתחום הבטיחות התרופתית, אשר מאושר על ידי משרד הבריאות. תפקיד זה נתמך על ידי המומחים המקצועיים, מנהל הרגולציה (שהוא גם רוקח מוסמך) ועל ידי שורה של מומחים בצוות הגלובל של 'באייר'. כל תופעות הלוואי נרשמות במערכת העולמית ומנותחות על ידי צוות גלובל ייעודי.

"תכנית התמיכה במטופלים בבאייר מנוהלת על ידי שתי אחיות מוסמכות ומנוסות. התכנית מוגשת למשרד הבריאות לבחינה ולאישור. כל המסמכים/העלונים הכפופים לרגולציה, כולל הגשת בקשות לרישום תרופה בישראל, התוויות ומינונים של תרופות, מוכנים על ידי, וחייבים את אישורו של צוות הרגולציה המקומי המורכב מרוקחים מוסמכים מקומיים. עלון המידע לרופא/עלון המידע לצרכן עוברים התאמה מקומית של העלון המקורי כפי שמנוסח על ידי הגלובל (שנכתב על ידי מומחי החברה באותו תחום). כל תיקון בעלון המקומי מצריך דיווח לגלובל בטרם הגשתו למשרד הבריאות.

"למיטב ידיעתנו", נאמר בסיכום מכתב ההבהרה לרופאים, "כל התהליכים ובקרות האיכות שתוארו לעיל, לשמירה על ביטחון המטופלים, התבצעו ללא פגם בתקופה הרלוונטית. 'באייר מחויבת לבטיחות המטופלים ולנכונות המדעית של כל המידע אשר מסופק על ידינו. אנו מדגישים כי הנהלים והתהליכים שלנו מבטיחים התנהלות זאת, וכוללים רבדים רבים של הגנה חזקה במטרה להבטיח כי המידע שנמסר הוא המוסמך והאמין ביותר."

לנוסח המכתב המלא – ליחצו כאן

נושאים קשורים:  באייר ישראל,  אנה זיגמן,  חדשות
תגובות
 
אנונימי/ת
17.11.2019, 16:28

נו, נשמע שממש לא צריך מנהל רפואי בבאייר. אין לו/לה שום תפקיד משמעותי.

19.11.2019, 09:45

יש סיבה טובה לכעוס - על המעסיק לבדוק היטב את הרזומה של מועמד למשרה בכירה ולאמת את האותנטיות של התעודות והתארים.