חדשות

תרופה למחלת מורקיו הנדירה קיבלה דירוג גבוה בוועדת הסל

עלות התרופה לכל אחד מ-12 החולים בישראל מוערכת ב-1.5 מיליון שקל בשנה | עוד עשר תרופות למחלות מטבוליות, זיהומיות, אלרגיה ובתחום רפואת העיניים עברו לשלב המכריע לקראת ההכללה בסל

תרופות (צילום: אילוסטרציה)

הוועדה להרחבת סל התרופות לשנת 2020, בראשות פרופ' זאב רוטשטיין, פרסמה אמש (ג') את עיקרי ההחלטות שקיבלה בישיבה המעשית הראשונה שלה שהתקיימה ב-27 באוקטובר ובה ניתנו דירוגים ל-21 תכשירים וטכנולוגיות בתחומים אלרגיה ואימונולוגיה קלינית, מחלות מטבוליות, מחלות זיהומיות ביניהן HIV ובתחום רפואת העיניים.

חמש מועמדויות להכללה בסל קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר A9 – ביניהן לחולים במחלת מורקיו הנדירה, מחלה מטבולית המשפיעה בעיקר על השלד, שבה יש בישראל 12 חולים. עלות התרופה לכל אחד מוערכת ב-1.5 מיליון שקל בשנה. שש תרופות קיבלו את הדירוג השני ב"סולם" – A8/9 – כלומר כל ה-11 עברו לשלב הדיונים השני שבו יבוצע התיעדוף המסכם והמכריע לקראת ההכללה בסל.

מבין ארבע מועמדויות של תרופות לטיפול ב-HIV, הוועדה העניקה לשלוש דירוג נמוך והן לא עברו לשלב הדיונים השני. דירוגים נמוכים גם ניתנו לתכשיר להגברת יצירת דמעות בעיניים על רקע תסמונת שיוגרן או עבור מושתלי GVHD, ותכשיר לטיפול בדלקת לאחר ניתוח ולמניעת כאב באנשים שעברו ניתוח קטרקט וגם ניתוח לייזר לתיקון חדות ראייה בקרב אנשים עם דיופטר של פחות מ-6 מינוס.

בדו"ח שפרסמה ניתן הדירוג הגבוה A9 לתכשירים הבאים:

בתחום האלרגיה: Takhzyro לטיפול מניעתי כנגד התקפי angioedema Hereditary. אולם הוועדה קבעה כי הקריטריונים לזכאות לתרופה זאת יוגדרו בהתייעצות נוספת עם מומחים בתחום.

מחלות מטבוליות: Vimizim - לטיפול בחולים עם Mucopolysaccharidosis IV type A (MPS IV A) (Morquio A syndrome).

Chenodeoxycholic acid - תכשיר לטיפול בהפרעות מולדות בסינתזה של חומצת מרה מסוג Sterol 27-hydroxylase deficiency presenting as cerebrotendinous xanthomatosisי(CTX).

מחלות זיהומיות: Cresemba - תכשיר כלול בסל לטיפול בזיהום פטרייתי מסוג Mucormycosis, בהתוויות מסוימות. הבקשה שהוגשה השנה היא להרחיב את מסגרת ההכללה בסל לטיפול בזיהום פטרייתי מסוג aspergillosis Invasive עבור חולים שלא יכולים לקבל טיפול ב-Voriconazole, בהתאם לקריטריונים שהוגדרו על ידי המומחים.

רפואת עיניים: Luxturna – תכשיר לטיפול ב-biallelic RPE65 mutation-associated retinal dystrophy - נקבע כי הקריטריונים לזכאות יוגדרו בהתייעצות נוספת עם המומחים.

דירוג A8/9

מחלות מטבוליות: Aldurazyme - תכשיר לטיפול אנזימטי חלופי בחולים עם Mucopolysaccharidosis) MPS I) ו-deficiency iduronidase Alfa הכלול בסל כטיפול גישור למועמדים להשתלת מח עצם. הבקשה לשנה זו היתה להרחיב את מסגרת ההכללה בסל גם עבור חולים שאינם מועמדים להשתלת מח עצם.

מחלות זיהומיות: Truvada / Emtrivir-Teva - תכשיר שאמנם כלול בסל לטיפול בנשאי HIV אך הבקשה השנה היתה להרחיב את מסגרת ההכללה בסל לטיפול לפני חשיפה לשם מניעת הידבקות ב-HIVי(PREP) עבור מבוגרים בסיכון גבוה. הוועדה ביקשה לקבל עדכון ממשרד הבריאות לגבי הניסיון שהצטבר בנושא זה בישראל.

רפואת עיניים: Cysta drops - תכשיר לטיפול במשקעים של גבישי ציסטין בקרנית בחולי ציסטינוזיס.

Lucentis, Eylea - שני תכשירים הכלולים בסל לטיפול בפגיעה בראייה על רקע בצקת מקולרית סוכרתית וכן לטיפול ב-CNV על רקע מיופיה, בחולים שמיצו טיפול ב-Bevacizumab בהתוויות מסוימות. הבקשה לשנה זו היתה להרחיב את מסגרת ההכללה בסל לטיפול בניוון של המקולה על רקע גיל (AMD) כקו טיפול מתקדם אחרי Bevacizumab. במידה שייכללו - החולה יהיה זכאי לקבל טיפול באחד משני התכשירים, Lucentis או Eylea.

Ozurdex - התכשיר כלול בסל לטיפול ב-uveitis infectious non ולטיפול בפגיעה בראייה על רקע בצקת מקולרית סוכרתית (DME) בחולים שמיצו טיפול ב-Bevacizumab, בהתוויות מסוימות. הבקשה לשנה זו להרחיב את ההכללה בסל לטיפול בפגיעה בראיה על רקע חסימת וריד ברשתית (RVO) כקו טיפול מתקדם אחרי Bevacizumab. במידה שייכלל, החולה יהיה זכאי לקבל טיפול באחד משלושת התכשירים – Lucentis או Eylea או Ozurdex.

נושאים קשורים:  סל התרופות,  דירוג A9,  דירוג תרופות,  חדשות,  מחלת מורקיו,  מחלות מטבוליות,  תרופות
תגובות