חדשות

לראשונה: חברת תרופות הואשמה במשבר האופיואידים ונקנסה ב-572 מיליון דולר

בפסק הדין תקדימי באוקלהומה נקבע כי ענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון הריצה קמפיין מכירות שקרי ומסוכן, גרמה לאנשים להתמכר למשככי כאבים ולמותם של אלפים ותרמה בכך למגיפת האופיואידים בארה"ב

אופיואידים, משככי כאב. אילוסטרציה

פסק דין ראשון מסוגו ניתן שלשום (ב') בבית משפט במדינת אוקלהומה: שופט מצא את חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון אשמה ב"תדלוק משבר משככי הכאב הנרקוטיים, אופיואידים, במדינה" וגזר עליה לשלם פיצוי בסך 572 מיליון דולר לרשויות אוקלהומה וזאת בנוסף לתשלומים שעליהם יתקיים מו"מ ויועדו לכיסוי הוצאות טיפוליות שניתנו לאנשים שסבלו מהתרופות עקב נטילת מינוני יתר. החברה הואשמה בכך שעודדה רופאים לרשום את התרופות הללו כחלק ממסע קידום מכירות ושיווק.

בפסק הדין התקדימי נקבע כי ענקית התרופות "הריצה קמפיין מכירות מסוכן והונאתי שגרם לאנשים להתמכר לתרופות עד כדי כך שהיו גם מקרי מוות כתוצאה מכך, ובכך תרמה למגיפת האופיואידים בארה"ב". מדינת אוקלהומה תבעה שהחברה תפצה אותה ב-17 מיליארד דולר.

פסק הדין המנומק משתרע על 42 עמודים וניתן בידי השופט תאד בלקמן שקבע כי החברה "אחראית באופן רחב לכך שסייעה בפעילותה ליצור את מגיפת התרופות החמורה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. לא זו בלבד שפעלה באגרסיביות תוך הצגת טיעונים כוזבים לגבי הבטיחות והיעילות של תרופות משככי הכאב הנרקוטיים שלה", אלא שבכך גם "שינתה את הפרקטיקה הרפואית תוך הצגת טיעונים מוטעים במכוון שנועדו לשבור את זהירות הרופאים לגבי הנפקת מרשמים לאופיואידים. לשם כך השתמשה במשאבי ענק שברשותה כדי לממן ארגונים ומחקרים במטרה לקדם את השימוש בחומרים הנרקוטיים הקטלניים".

במסמך גם צוין כי החברה חתמה על חוזה עם מגדלי אופיום בטסמניה והם סיפקו לה 60% מהרכיבים הפעילים בתרופות שייצרה ואחר כך שווקו באגרסיביות שלא היה לה תקדים. בין אלו בלטה במיוחד האוקסיקודון.

פסק הדין מהווה סטירה מצלצלת לתעשיית התרופות וליצרני סוגים אחרים של משככי כאב, משווקים וספקים שלהם וכן לרשתות בתי מרקחת. כל אלה עומדים לפני יותר מ-2,000 תביעות דומות שהגישו גופים שונים וקהילות ברחבי ארה"ב. החברות מואשמות ביצירת המגיפה שגבתה את חייהם של יותר מ-400 אלף בני אדם בשני העשורים האחרונים. גם רופאים נכללים במסגרת התביעות על כך שנענו לפעולות השיווק של החברות.

החברה שיקרה והטעתה במכוון רופאים ומטופליהם

התובע של מדינת אוקלהומה אמר במהלך המשפט כי החברה "יצרה באופן חולני ושטני את מגפת האופיואידים במדינה זאת ותרמה למותם של 6,000 בני אדם רק באוקלהומה מאז שנת 2000. עוד הצביע התובע על כך שהחברה "שיקרה והטעתה במכוון" רופאים ומטופליהם להאמין למסע השיווק שלה שהוביל למגיפה קטלנית שכולה מעשה ידי אדם.

מדינת אוקלהומה גם תבעה את חברת פרדו פארמה (Purdue Pharma) שהתכשיר שלה, אוקסיקונטין, מילא תפקיד ראשי ביצירת מגיפת משככי הכאבים בשנות ה-90 של המאה שעברה אבל טרם החל הדיון בתביעה החברה הסדירה הנושא מחוץ לבית המשפט והסכימה לשלם פיצוי בסך 270 מיליון דולר ובלבד שלא להתמודד עם מאות תביעות נוספות ונקיטת אמצעים משפטיים אחרים שאיימו עליה.

"ג'ונסון וג'ונסון" מסרה בתגובה לפסק הדין כי התרופה שמכרה אושרה בידי הרגולטור הפדרלי (FDA) ולא יכולים לקשור אותה ישירות לאיזשהו מקרה מוות שאירע באוקלהומה. "יש לנו סימפטיה לכל אלה שסבלו מהחומר התרופתי ורכיביו, אבל אנחנו לא גרמנו למשבר האופיואידים, לא במדינה זו ולא בכל מקום אחר ברחבי ארה"ב", טענו בחברה. אלא שהשופט החליט "להסתכל על התמונה הרחבה והגדולה יותר של הפרשה", דיווחה התקשורת, "ודחה את כל טיעוני החברה שניסתה להציג את קורבנות המגיפה כמשתמשי סמים".

18 מיליון מרשמים לארבעה מיליון איש בשלוש שנים

אלמנט המפתח באסטרטגיה השיווקית של החברה בכל הנוגע למשככי הכאבים היה "להתגבר על מחסומים לקראת היכולת להנפיק מרשמים באופן חופשי יותר והיא שיווקה את הקונספט שכאב כרוני, כאשר הוא מטופל בתכשיר שלה, הוא נסבל וניתן לניהול, אלא שדווקא זה היה מהלך שיצר את הבעיה כולה ורק הגביר את הנפקת המרשמים", נאמר בפסק הדין. השופט תיאר כיצד החברה שלחה נציגי מכירות למרפאות רופאים באוקלהומה כדי להציג לפניהם מסרים מוטעים וגם הפיצה עלוני הסברה שכללו טיעונים והסברים מוטעים במכוון, קופונים וחומר מודפס אחר גם למטופלים וכמו כן הציגה נתונים מטעים ולא נכונים במודעות שפרסמה בין השאר באינטרנט וברשתות חברתיות.

מגיפת המרשמים למשככי הכאב הנרקוטיים הלכה וגברה במשך יותר מעשר שנים בארה"ב והגיעה לשיאה ב-2012 כאשר באותה שנה נופקו כ-250 מיליון מרשמים, כלומר מרשם אחד לפחות לכל אמריקאי בגיר. באוקלהומה בלבד נרשמו בתוך שלוש שנים עד 2018 לא פחות מ-18 מיליון מרשמים וזאת במדינה שמספר תושביה הוא פחות מארבעה מיליון.

נציגי המכירות אומנו לבטל את חששות הרופאים מפני התמכרות

עוד קבע השופט בפסק דינו התקדימי כי החברה ביקשה להשפיע על הפרקטיקה הרפואית וזאת על ידי כך ששילמה כסף לקבוצות שונות שתמכו במהלכיה בכל הנוגע לטיפול בכאב, הציגו אותם כראויים ובכך הפעילו למעשה השפעה ולחץ על רופאים כאשר אלה הנפיקו מרשמים. כמו כן, היתה לכך השפעה על אנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות וגופים מוסדיים. כן נמצאה החברה אשמה ב"שימוש בממצאים אקדמיים אולם בדרכים מוטעות ומטעות כדי לבטל כל דיבור על סיכונים שבהתמכרות לתרופות הללו".

כמו כן ציין השופט כי החברה התעלמה מאזהרות ה-FDA ואפילו של ועדות יועצים שלה-עצמה בדבר שיטות השיווק שנקטה במיוחד לגבי התכשיר Duragesic שהוא פנטניל רב עוצמה וכי אין כלל נתונים קיימים שיגבו ויצדיקו כמה מטיעוני החברה במסגרת מהלכי השיווק שלה. "נציגי המכירות שלה", ציין השופט, "אומנו לבטל כל חשש שהעלו רופאים בסוגיית ההתמכרות מבלי להציג לפניהם מידע שיתמוך בהסבריהם. במשפט הוצג תזכיר ששימש ראיה על נציגת מכירות שביטלה את חששות הרופא שעימו שוחחה על מטופליו שעלולים להתמכר למשככי כאבים כשאמרה לו, ש"אלה שלא מתו כנראה שלא נלכדו".

עוד נתגלה במשפט, כך דיווח "גרדיאן" שהחברה שכרה את שירותי חברת הייעוץ מקינזי וזו המליצה לצוות המכירות להתמקד במיוחד ברופאים שכבר רשמו מספר גדול של מרשמי אוקסיקונטין (של המתחרה) ושברשימת "ההזדמנויות להגברת המכירות" שסימנה נכללו גברים מתחת לגיל 40 שהוגדרו כיעדים בהיותם מטופלים בסיכון מוגבר להתמכרות.

נושאים קשורים:  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  משככי כאבים,  אופיואידים,  פסק דין,  חדשות,  אוקלהומה,  מגיפת האופיואידים
תגובות