חדשות

ביה"ד לעבודה דחה דרישת הורים לממן לבנם את התרופה היקרה בעולם

ההורים דרשו ש"מאוחדת" תממן עבור ילדם החולה במחלה הגנטית SMA את התרופה זולגנזמה, שעלותה כ-7.5 מיליון שקל והיא ניתנת בעירוי חד פעמי לווריד | בית הדין דחה את ערעורם והציע טיפול חלופי מסל התרופות

תרופה בעירוי חד פעמי. אילוסטרציה

בית הדין הארצי לעבודה דחה בסוף השבוע שעבר ערעור שהגישו הורי פעוט בן שנתיים על החלטת בית הדין האזורי לדחות את תביעתם נגד קופת חולים מאוחדת. הורי הפעוט דרשו שהקופה תממן את התרופה זולגנזמה של "נוברטיס" הניתנת בעירוי חד פעמי לווריד, עבור ילדם החולה במחלה הגנטית SMA. התרופה נחשבת ליקרה ביותר בעולם: עלותה בישראל כ-7.5 מיליון שקל. ה-FDA אישר אותה במאי השנה.

ועדת חריגים של "מאוחדת" דחתה את דרישת המשפחה לממן את התרופה החדשה ועל כך הוגשה התביעה. המדינה התייצבה לצד עמדת קופת החולים.

השופט דורי ספיבק מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה את התביעה בנימוק שהתרשם שלא ניתן לקבוע חד משמעית ועל בסיס ראיות בעלות תוקף מדעי שלתרופה זאת עדיפות בטיפול על פני תרופה אחרת למחלה זאת, "ספינרזה" של חברת ביוג'ן, הנמצאת כבר בסל התרופות. עלותה למטופל כמיליון שקל בשנה. היא ניתנת בעירוי לעמוד השדרה בשלוש מנות במשך שנה.

בפסק דינו ציין עוד שאישור ה-FDA התבסס על תינוקות צעירים מגיל שנתיים – מגיל שלושה שבועות ועד שמונה חודשים - שלא קיבלו קודם תרופה שסייעה להם ולא ניתן לקבוע בוודאות שהטיפול בתרופה החדשה אכן יהיה חד פעמי לכל החיים, יבטל צורך בטיפולים נוספים ויחסוך לקופה את עלות הטיפולים החלופיים, כפי שנטען בתביעה. עוד ציין השופט כי אישור ה-FDA ניתן רק לשלושה חודשים ורשויות אחרות, ביניהן ישראל ואירופה, טרם אישרו אותה.

בית הדין הארצי לעבודה בהרכב לאה גליקסמן, אילן סופר ומיכאל שפיצר, דחה את הערעור וקיבל את פסיקת בית הדין האזורי. בנימוקים ציינו כי קיבלו את טענת "מאוחדת" שיש לתת משקל לעובדה שבסל התרופות קיים הטיפול החלופי האמור למחלה זו ויעילותו הוכחה במחקרים ובטיפול בפעוט עצמו. עוד נכתב בפסק הדין שהתובעים לא הצליחו להוכיח שיש פער משמעותי בין החלופות או שהתרופה החדשה עשויה להעלות את תוחלת החיים של הפעוט ביחס לתרופה הקודמת ויש אי ודאות גדולה לעניין יעילות הטיפול בתרופה החדשה לטווח הארוך, לרבות בשאלה אם יהיה צורך בטיפולים נוספים בתרופה הראשונה.

נושאים קשורים:  מחלות נדירות,  מחלה גנטית,  SMA,  חדשות,  בית הדין לעבודה,  זולגנזמה,  חברת "נוברטיס",  קופת חולים מאוחדת
תגובות
אנונימי/ת
25.08.2019, 11:20

תיאור המחלה מזכירה את לימפומה של העור, מיקוזיס פונגואידיס. מענין לבדוק האם הטיפול למחלת קסטלמן יכול לסייע לחולי מיקוזיס

אנונימי/ת
25.08.2019, 11:20

תיאור המחלה מזכירה את לימפומה של העור, מיקוזיס פונגואידיס. מענין לבדוק האם הטיפול למחלת קסטלמן יכול לסייע לחולי מיקוזיס

אנונימי/ת
26.08.2019, 23:24

שיתפללו לאלוהים במקום. רפואה מתקדמת תשאירו לעשירים ולמחוברים.