• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

התכנית הלאומית למניעת אובדנות תקועה בגלל אי סדרים תקציביים

משרד הבריאות לא מעביר או מעכב כספים עבור התכנית שמטרתה לתת מענה פסיכולוגי מיידי לקשיים של ילדים | פורום ארגוני הפסיכולוגיה מזהיר: "הפסקת התכנית משמעה נטישת ילדים ומשפחות ברגעי מצוקה, שעלולה לעלות בחיים"

דיכאון בקרב ילדים (צילום: שאטרסטוק)

פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית שיגר אתמול (ג') מכתב לסגן שר הבריאות, לשרי החינוך האוצר ומנכ"לי משרדיהם ובו התריע על כך ש"התכנית הלאומית למניעת אובדנות – תקועה" עקב אי סדרים בהעברת כסף לפסיכולוגים.

התכנית הלאומית למניעת אובדנות פועלת זה שלוש שנים. יישומה החל כפיילוט בכמה ערים ובשנתיים האחרונות התרחב למדינה כולה. במסגרת התכנית, פסיכולוגים חינוכיים מבצעים הערכות סיכון וטיפולים קצרי טווח לילדים החווים קושי ומצוקה בבתי הספר ובגנים. הם מאותרים על ידי צוותי החינוך.

התכנית מאפשרת, כך ציינו מחברי המכתב, "לתת מענה מיידי לקשיים של הילדים - לרוב בתוך כמה שעות או כמה ימים - באמצעות אנשי מקצוע, פסיכולוגים המוכרים להורים והם מלווים אותם ואת צוותי החינוך בקהילה. לאחר שיחה עם הילדים והוריהם, קובעים הפסיכולוגים האם קיימת סכנה מיידית לחיים ונותנים המלצות ומסייעים במתן כלים להתמודדות עם המצוקה.

אלא שבשנה האחרונה, נאמר במכתב לשרים, מתגלים אי סדרים בהעברת הכספים לציבור הפסיכולוגים. בתחילת השנה אף הופסקה התכנית עקב אי העברת תקציב משרד הבריאות לשם כך וכעת יש אי סדרים בנושא זה גם במשרד החינוך. התוצאה: הכסף איננו מועבר לפסיכולוגים או מגיע בעיכוב של חודשים רבים. הפסיכולוגים מקבלים מסרים מבולבלים על עצם קיום התכנית - ובשטח ילדים נפגעים.

"בהינתן שהתכנית לא פועלת, מופנים הורים וילדיהם למיון פסיכיאטרי לביצוע הערכות סיכון. לאחר מכן, הם מופנים לטיפול בקהילה", נכתב, "אלא שחשוב לשים לב לכך שהורים רבים - לעתים לילדים צעירים מאוד בני שש או שבע - חוששים מפנייה למיון הפסיכיאטרי, בין היתר בשל חשש מסטיגמה הכרוכה בעניין, או מגרימת טראומה לילדים. על רקע זאת, פעמים רבות הם פשוט לא יפנו להערכה כלשהי.

"זמינות הטיפול בקהילה, גם במקרים של איום אובדני - נמוך. ההמתנה לתחילת הטיפול, עלולה להימשך במקרים של איום אובדני 12-6 חודשים. לכן אנחנו מבקשים להתריע כי הפסקת התכנית משמעה: נטישת ילדים ומשפחות ברגעי מצוקה, שעלולה לעלות בחיים!".

מחברי המכתב ביקשו לתאם עימם פגישת חירום על מנת למצוא פתרון.

בתחילת השבוע הודיע ח"כ אילן גילאון כי הוא דורש דיון דחוף בוועדת הכספים בנושא הזה והציג שאילתה גם לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. בפנייתו הוא מבקש לברר כיצד "נעלמו מיליוני שקלים מתקציב התכנית הלאומית".

בכל שנה אמור משרד האוצר להעביר את כספי התקציב  משרד הבריאות וממנו מועבר הכסף למשרדי החינוך והרווחה שאחראים ליישום התכנית בפועל. אלא שהתברר עתה כי רק חלק ממיליוני השקלים, שעל העברתם דיווח האוצר למשרד הבריאות, נמסרו הלאה.

לפי דיווח ב"ישראל היום" העביר משרד האוצר ב-2016 למשרד הבריאות 19 מיליון שקל עבור התכנית, ב-2017 הועברו 18 מיליון, ב-2018 הועברו 18 מיליון שקל וב-2019 - 17 מיליון. באוגוסט לפני כשנה, בדיון בוועדת הכספים, מסר משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, שבידי המשרד רק עשרה מיליון שקל עבור התכנית - למרות שבסיכום 2018 נמסר שהועברו ממשרדו 18 מיליון שקל. "לנוכח שיקולים תקציביים", אמר אז המנכ"ל קשה להתחייב שהתכנית תוגדל ותתוקצב ב-27 מיליון שקל אך ייעשה מאמץ בתקציב 2019 להקצות לכך תקציב נוסף".

אלא שמשרד החינוך דיווח שקיבל ב-2018 רק שלושה מיליון שקל ממשרד הבריאות במקום שישה מיליון שהובטחו לו וב-2019 קיבל שישה מיליון שקל. המשרד לבטחון הפנים לא קיבל שום תקציב לנושא. משרד הרווחה מסר שב-2019 קיבל הודעה ממשרד הבריאות שלא יועבר תקציב לתכנית למניעת התאבדויות.

נושאים קשורים:  התכנית הלאומית למניעת אובדנות,  פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית,  אילן גלאון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
31.07.2019, 17:44

איפה אפטר,זלצמן שעשו קריירה על הנושא ? שותקים

אנונימי/ת
31.07.2019, 20:10

מה הקשר של אפטר, זלצמן, או אחרים?!
משרדי הבריאות והאוצר מייבשים במכוון, באסטרטגיה שלא היתה מביישת את חלוצי ההתיישבות מייבשי הביצות, כל רסיס, ניצוץ או יוזמה הקשורים לבריאות הנפש, וכמובן שתמיד מצקצקים בפיהם כמה זה חשוב וכמה זו לא אשמתם.
וזה גם ממש לא רק אובדנות. זה כל בריאות הנפש הלא אטרטקטיבית ולא כלולה במדדי האיכות והאקרדיטציה למיניהם.
ברור שאם הם באמת היו רוצים, היו קיימים ומתפתחים הגופים המתאימים כנדרש.

אנונימי/ת
31.07.2019, 21:28

קשור גם קשור. מהטיפוסים הנ"ל צריכה לבוא מחאה ומלחמה על הנושא.
שיחזירו את הפרופסורות או ייצאו ויובילו שביתת מחאה.
חלאות צבועות .

אנונימי/ת
31.07.2019, 20:10

מה הקשר של אפטר, זלצמן, או אחרים?!
משרדי הבריאות והאוצר מייבשים במכוון, באסטרטגיה שלא היתה מביישת את חלוצי ההתיישבות מייבשי הביצות, כל רסיס, ניצוץ או יוזמה הקשורים לבריאות הנפש, וכמובן שתמיד מצקצקים בפיהם כמה זה חשוב וכמה זו לא אשמתם.
וזה גם ממש לא רק אובדנות. זה כל בריאות הנפש הלא אטרטקטיבית ולא כלולה במדדי האיכות והאקרדיטציה למיניהם.
ברור שאם הם באמת היו רוצים, היו קיימים ומתפתחים הגופים המתאימים כנדרש.

אנונימי/ת
31.07.2019, 21:30

אפס פעילות של איגוד הפסיכיאטריה האימפוטנטי שמגמגם יחסי ציבור זולים.

אנונימי/ת
31.07.2019, 21:32

בראשות פישל שעדיין מתלבט בארון. יפה נפש פחדן.