חדשות

מדען סיני מבוקש על ידי רשויות ארה"ב בחשד לריגול תעשייתי בחברת GSK

ארה"ב דורשת משווייץ להסגיר לידיה מדען המואשם בגניבת סודות מסחריים של פיתוח תרופה לסרטן מחברת התרופות גלקסו-סמית-קליין, בשווי חצי מיליארד דולר

בניין גלקסו-סמית-קליין (GSK) בלונדון. צילום: שאטרסטוק

ארה"ב דורשת משווייץ להסגיר לידיה מדען סיני העוסק במחקר ביו-רפואי המואשם בסיוע לאחותו לגנוב סודות מסחריים וממצאי מחקר ופיתוח בשווי 550 מיליון דולר השייכים לחברת התרופות גלקסו-סמית-קליין (GSK) ובהברחתם לחברת תרופות סינית כדי שתייצר תרופות על בסיס פיתוח זה.

מסמכי בית משפט לנושאים פליליים בשווייץ בפרשה הזאת, שעד כה היתה חסויה, שוחררו לפרסום בשבוע שעבר. החוקר הסיני בן ה-49, הנאבק כנגד ההסגרה, יושב בעיר באזל שבה עבד עד 2014 במכון למחקר ביו-רפואי   Friedrich Miescherומוחזק עתה במעצר עד שיסתיימו הבירורים בדרישת ארה"ב להסגרתו.

כבר בשנה שעברה הוגשה בגרמניה תביעה כנגד מהנדס סיני על ריגול תעשייתי וגניבת סודות מחברת הכימיקלים "לנקסס" והברחתם לחברה בסין.

אחותו של המדען הסיני העצור בשווייץ, בת 48, נמצאה אשמה בבית משפט מחוזי במדינת פנסילבניה בגניבת סודות מחקריים מ-GSK. בתביעת ההסגרה טוענת ארה"ב כי המדען הסיני קיבל מאחותו את הסודות שגנבה, ביצע במתקני מכון המחקר "מיישר" ניסויים ושלח את תוצאותיהם לסין. הסודות כללו ממצאי פיתוח של נוגדנים הנקשרים לתאים של גידולים ממאירים וכך מחסלים אותם – כלומר בסיס לתרופה אונקולוגית חדישה.

האמריקאים טענו בדיון בבית המשפט בשווייץ כי המדען הסיני, שהחזיק ברשותו סוד מסחרי השייך ל-GSK ידע שמדובר במידע גנוב ועל הכוונה להעבירו בחשאי לגורם סיני מתחרה שיפיק מכך תועלת כלכלית על חשבון חברת התרופות הבינלאומית. החברה משתפת פעולה עם הרשויות האמריקאיים.

במאי נאסר בשווייץ סיני בן 18, גם הוא נמצא במעצר לבקשת רשויות החוק של ארה"ב, כיוון שנמצאו בידיו מסמכים מדעיים גנובים אחרים שמקורם בחברת תרופות והוא עלול להישלח למאסר של 20 שנה על כך, אם יימצא אשם. בפרשה מסועפת זאת חשודים שישה סינים, ביניהם אחות-תאומה של המדענית שנמצאה אשמה בבית משפט בארה"ב וזו חשודה גם בהלבנת הון.

חברת התרופות הסינית החשודה בהפעלת הרשת הזאת היא Renopharma, הנתמכת ופועלת בגיבוי הרשויות הממלכתיות בסין. כך על פי דיווח של סוכנות רויטרס על הפרשה.

חברת GSK מסרה כי השקיעה מאות מיליוני דולרים במשך יותר מ-20 שנות מחקר ופיתוח של התרופה האמורה שנגנבה. בדיון המשפטי בשווייץ נמסר כי החברה הסינית חסכה הוצאות ענק כאלו בדרך לייצור תרופה מתחרה. היא קיוותה להרוויח ממנה 2.2 מיליארד דולר.

מכון המחקר השווייצרי מסייע בפיתוח תרופות לסרטן גם עבור חברת חברת התרופות נוברטיס, שאישרה כי החשוד הסיני עבד בה במסגרת פוסט-דוקטורט.

נושאים קשורים:  גלקסו-סמית-קליין,  ריגול תעשיית,  נוברטיס,  Renopharma,  חדשות,  פיתוח תרופה,  תרופה לסרטן
תגובות