• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ה-WHO מדווח: עלייה מדאיגה בהתפשטות מחלות מין מידבקות בעולם

על פי נתוני משרד הבריאות, גם בישראל חלה בשנים האחרונות קפיצה של עשרות אחוזים בשיעורי ההדבקה במחלות מין ובמיוחד זיבה וכלמידיה

חיידקי gonorrhoeae בתוך נויטרופילים. ב-2016 אובחנו 87 מיליון מקרים של גונוריאה ברחבי העולם. צילום אילוסטרציה

דו"ח חדש שפרסם ארגון הבריאות העולמי בשבוע שעבר מציג נתונים בדבר התפשטותן של מחלות מין מידבקות. בדו"ח צוין כי מדי יום נדבקים במחלות שמועברות במגע מיני יותר ממיליון בני אדם בעולם ומדובר במחלות שניתנות לריפוי, שלא לדבר על מניעה. קבוצת הגיל המועדת לתחלואה זאת: 49-15.

עוד מפרט הדו"ח כי לערך 376 מיליון מקרים חדשים של חולים בארבע מחלות המין השכיחות ביותר נחשפים מדי שנה בעולם, בנוסף להתפשטות התחלואה בנגיף ה-HIV ובנגיפי הפפילומה וההרפס.

לפי הערכה: אחד מכל 25 אנשים בעולם נדבק באחת מארבע מחלות המין המידבקות העיקריות: כלמידיה, גונוריאה (זיבה), סיפיליס (עגבת) וטריכומוניאזיס. במקרים רבים, החיידקים מחוללי מחלות המין מפגינים עמידות עד שלא ניתן לטפל בהם באנטיביוטיקה.

עורכי הדו"ח מסרו כי ב-2016 בקרב בני 49-15 אובחנו 127 מיליון מקרים חדשים של כלמידיה, 87 מיליון של גונוריאה, 6.3 מיליון של סיפיליס ו-156 מיליון מקרים חדשים של טריכומוניאזיס. למחלות המין המידבקות (STIs) השלכות משמעותיות של בריאותם של בגירים, ילדים ונוער ברחבי תבל והדו"ח מהווה "קריאת השכמה" לרשויות הבריאות לפעול כנגד התפשטות מחלות אלו. אם לא יטופלו כנדרש, המחלות יכולות להוביל למצבי חולי כרוניים חמורים בכלל זה מחלות נוירולוגיות, מחלות קרדיווסקולריות, פגיעה בפוריות, הריונות מחוץ לרחם, לידות שקטות וסיכון מוגבר לאיידס.

בנוסף המחלות "נקשרות לרמות משמעותיות של סטיגמה ואלימות". סיפיליס, לדוגמה גרמה ב-2016 לפי הערכת ה-WHO ל-200 אלף לידות שקטות, הפלות ולמקרי מוות של ילודים בעולם והיא אחת מהגורמים המובילים למות ילודים.

בין תסמיני מחלות המין: הפרשות מאיברי המין, כאבים, צריבה, תכיפות במתן שתן, חום גבוה, סכנת פגיעה במפרקים, גם במסתמי הלב ועקרות.

הדו"ח ציין כי מאז הדו"ח הקודם בנושא זה מ-2012 לא חלה בעולם התקדמות במניעת התפשטות החיידקים מחוללי מחלות מין מידבקות ושיעור החולים מצוי במגמת עלייה. חלק מהנדבקים חולים למעשה בכמה סוגי מחלות מין במקביל ועל ארגוני הבריאות בעולם, רשויות וממשלות לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי למגר את ההדבקה ההמונית.

יש לציין שגם בישראל קיימת שכיחות גבוהה בהדבקה במחלות אלו, במיוחד זיבה וכלמידיה, ועל פי נתוני משרד הבריאות חלה בשנים האחרונות קפיצה משמעותית של עשרות אחוזים בשיעורי ההדבקה בשתי המחלות הללו.

בתוך כך, דיווח Ynet כי על פי נתונים שבידי הפסיכיאטרים, חל בישראל בתוך חמש שנים (2017-2012) זינוק כדי פי ארבעה במספר הנדבקים בעגבת הגורמת להפרעות פסיכיאטריות. החולים מפתחים בשלב  המתקדם של מחלת סכיזופרניה ודמנציה.

עוד נמסר בדיווח כי מספר מקרי ההידבקות במחלות מין שעמד בראשית שנות ה-2000 על 2.1 ל-100 אלף עולה מדי שנה. על פי נתוני האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, מתחילת 2019 ועד חודש אפריל אובחנו 72 חולים. בשנת 2014 כולה אובחנו 455 עם עגבת, מתוכם 217 מקרים של מחלה פעילה ומדבקת.

בשנת 2015 עמד מספר המקרים החדשים על 652, מתוכם 374 חולים היו בשלב המידבק של המחלה. מספר דומה אובחן גם ב-2016. רוב מקרי העגבת ב-2016 היו בתל אביב - 370. במחוז הצפון וחיפה - 78 מקרים, במחוז המרכז - 113, בדרום - 63 חולים ובירושלים - 27 מקרי עגבת חדשים.

ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטרים ומנהל המחלקה לבריאות הנפש בבית החולים גהה, צוטט בדיווח כשמסר כי "הידבקות בעגבת יכולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה קלה באחד החושים ועד דמנציה קשה המובילה למוות. החיידק יכול לגרום לדמנציה, דיכאון, מניה-דיפרסיה, סכיזופרניה והפרעות נוספות".

בדיווח של הכתב איתי עמיקם ציין ד"ר פישל כי "חרף העלייה במקרי העגבת, בתי החולים הפסיכיאטריים לא מדווחים על עלייה במאושפזים כתוצאה מהמחלה. המקרים שבהם הם נתקלים ספורים. הזינוק במקרי העגבת מעורר חשש בקרב הפסיכיאטרים ולכן אנחנו פועלים להגברת המודעות למחלה".

נושאים קשורים:  מחלות מין,  כלמידיה,  גונוריאה,  זיבה,  עגבת,  סיפליס,  עמידות לאנטיביוטיקה,  ה-WHO,  חדשות
תגובות