• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
מגזין

סיגריה אלקטרונית לגמילה מעישון - האומנם?

סקירת מחקרים אחרונים על שימוש בסיגריה אלקטרונית למטרות גמילה מעישון

מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר ב-New England Journal of Medicine טוען כי סיגריות אלקטרוניות נמצאו יעילות יותר מתחליפי ניקוטין לגמילה מעישון. במחקר השתתפו 886 מעשנים שהיו מעוניינים להפסיק לעשן ופנו למרפאות ייעודיות לגמילה מעישון באנגליה.

המשתתפים חולקו רנדומלית לשתי קבוצות: קבוצת תחליפי הניקוטין כללה 447 משתתפים שקיבלו חינם אספקה של שלושה חודשים של תחליפי ניקוטין לפי בחירתם עם המלצה להשתמש בשילוב של תחליפי ניקוטין (כלומר, שילוב של מדבקת ניקוטין יחד עם תכשיר קצר טווח כגון מסטיק ניקוטין).

קבוצת הסיגריה האלקטרונית כללה 439 משתתפים שקיבלו חינם ערכה המכילה סיגריה אלקטרונית ונוזל מילוי 30 מ"ל בריכוז 18 מ"ג ניקוטין למ"ל. המשתתפים קיבלו הנחיה לרכוש בהמשך את נוזל המילוי לפי רצונם, עם המלצה להתנסות בחוזקים ובטעמים שונים של המילוי.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

שתי הקבוצות קיבלו תמיכה התנהגותית פנים מול פנים, אחד על אחד, פעם בשבוע למשך ארבעה שבועות לפחות. בוצע מעקב במשך שנה אחרי המשתתפים, כולל אימות ביוכימי של סטטוס העישון שלהם על ידי מדידת רמת הפחמן החד חמצני באוויר הננשף.

לאחר שנה, 18% מהמשתתפים בקבוצת הסיגריה האלקטרונית הפסיקו לעשן (סיגריות רגילות), לעומת 9.9% בקבוצת תחליפי הניקוטין. באלה שנגמלו לאחר שנה, 80% מקבוצת הסיגריה האלקטרונית (63/79) עדיין השתמשו בסיגריה האלקטרונית, לעומת 9% (4/44) מקבוצת תחליפי הניקוטין שעדיין השתמשו במוצר זה.

בשתי הקבוצות העריכו כי המוצרים - תחליפי ניקוטין וסיגריה אלקטרונית - היו פחות מספקים לעומת סיגריה רגילה, אך חברי קבוצת הסיגריה האלקטרונית העריכו את הסיגריה האלקטרונית כיותר מספקת, בעלת דחף חלש יותר ובתדירות נמוכה יותר לעומת קבוצת תחליפי הניקוטין.

מחקר זה מתווסף למחקרים אחרים שבוצעו בעבר והראו כי ייתכן שלסיגריה אלקטרונית יש מקום כאמצעי לעזור לאנשים להפסיק שימוש בסיגריות רגילות. עם זאת, חשוב להסתכל על התמונה הכוללת בראייה של בריאות הציבור: נכון להיום, לא ברור מהי מידת הנזק לטווח ארוך משימוש בסיגריה אלקטרונית.

דו"ח מקיף של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב שהתפרסם ב-2018 קבע כי על סמך המידע הקיים סביר כי עישון סיגריה אלקטרונית מזיק פחות לעומת עישון סיגריה רגילה, אך עם זאת  מהמידע שהצטבר עד כה, ברור כי קיימות השפעות פיזיולוגיות שליליות על גוף האדם

מחקר אחר, שפורסם ב-JAMA Network Open ב-2018, בדק רמות של מטבוליטים שונים של ניקוטין, מתכות כבדות, ניטרוזאמינים, polycyclic aromatic hydrocarbons ו-volatile organic compounds, בדגימות שתן של 5,105 משתתפים: 2,411 מעשנים רק סיגריות רגילות, 247 משתמשים רק בסיגריה אלקטרונית, 792 משתמשים בשתיהן - duel users ו-1,655 שלא עישנו או השתמשו בסיגריה אלקטרונית מעולם.

המחקר מצא שכמעט בכל המרכיבים השונים, רמות החשיפה לחומרים היתה נמוכה יותר בקרב משתמשי הסיגריה האלקטרונית. עם זאת, בקרב המשתמשים הכפולים (dual users) – אלה שמעשנים סיגריה רגילה ומשתמשים במקביל גם בסיגריה אלקטרונית – רמות החשיפה היו דומות לאלו שבקרב המעשנים ובחלק מהחומרים אף גבוהות יותר.

בינואר 2018 פורסם דו"ח נוסף ומקיף של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, שסקר את כל המידע שהתפרסם בנוגע לסיגריה האלקטרונית. דו"ח זה קבע שעל סמך המידע הקיים סביר כי סיגריה אלקטרונית מזיקה פחות לעומת עישון סיגריה רגילה, אולם עם זאת מהמידע שמצטבר עד כה, ברור כי קיימות השפעות פיזיולוגיות שליליות על גוף האדם, כולל עלייה בדופק ובלחץ דם, פגיעה באנדותל כלי הדם, עלייה בסטרס החמצוני. במחקרי חיות ומעבדה נמצאה עדות לפגיעה בחומר הגנטי של התאים (עם השלכה עתידית לעליית סיכון לסרטן).

השורה התחתונה היא: סביר כי סיגריה אלקטרונית מזיקה פחות אך היא לא נטולת נזק ולא ברור מהי מידת הנזק לטווח ארוך ומהו הסיכון של אדם המשתמש בסיגריה אלקטרונית לחלות בהמשך במחלת לב וכלי דם ו/או בסרטן. סביר להניח, על סמך כל המידע הקיים היום, שקיים סיכון והוא גבוה יותר לעומת אדם שלא מעשן כלל ולא משתמש בסיגריה אלקטרונית. כמו כן, קיימת סכנה להתמכרות של בני נוער שמעולם לא היו מתנסים בסיגריות.

לאור העובדה שסיגריה אלקטרונית נתפשת כמסוכנת פחות, היא עלולה לגרום להתחלת התנסות בקרב בני נוער, מה שיוביל להתמכרות לניקוטין ובהמשך למעבר לסיגריות רגילות, על כל הסכנה הכרוכה בכך.

מטא-אנליזה גדולה שכללה שמונה מחקרים בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים מצאה כי אלה שהחלו להשתמש בסיגריה אלקטרונית ומעולם לא עישנו לפני כן היו בסיכון הגבוה פי 3.5 להתחיל לעשן סיגריות רגילות (לאחר תקנון לגורמי הסיכון הידועים להתחלת עישון כמו נטייה להתנהגות סיכון ועישון של בני משפחה וחברים).

מחקר נוסף שפורסם לפני כמה ימים ב-JAMA Network Open הראה ממצאים דומים. במחקר זה עקבו במשך שנתיים אחרי יותר מ-6,000 בני נוער בני 15-12 שנה. בקרב המשתתפים, 8.6% החלו להשתמש קודם כל בסיגריה אלקטרונית, בעוד 3.3% החלו לעשן לראשונה סיגריות רגילות. שימוש בסיגריה אלקטרונית הוביל לסיכון פי 2.75 לעשן לאחר שנתיים סיגריה רגילה, כאשר הסיכון היה גבוה יותר דווקא בבני נוער שסווגו כבעלי סיכון נמוך להתמכר.

יש צורך לאזן בין הרצון להגן על בני הנוער ולמנוע בכל מחיר התמכרות לניקוטין, שעלולה להוביל אותם לעישון על כל ההשלכות הבריאותיות, כלכליות וחברתיות, לבין האפשרות שייתכן שהסיגריה האלקטרונית יכולה למנוע תחלואה ותמותה במעשנים שלא מצליחים להפסיק לעשן

דו"ח האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב קבע ששימוש בסיגריה אלקטרונית עלול להוביל בני נוער לעבור לעישון סיגריה רגילה.

בסופו של דבר, יש צורך לאזן בין הרצון להגן על בני הנוער ולמנוע בכל מחיר התמכרות לניקוטין, שעלולה להוביל אותם לעישון על כל ההשלכות הבריאותיות, כלכליות וחברתיות, לבין האפשרות שייתכן שהסיגריה האלקטרונית יכולה למנוע תחלואה ותמותה בקרב מעשנים שלא מצליחים להפסיק לעשן.

אם נחזור למחקר הראשון שהתפרסם ב-NEJM בדבר יעילות הסיגריה האלקטרונית לגמילה מעישון, חשוב לשים לב לעובדה שבפועל, הרוב המוחלט של המשתמשים לא נגמל מניקוטין, וזאת בניגוד לרוב המוחלט בקבוצת תחליפי הניקוטין. המשמעות היא שאלה שרצו להפסיק לעשן, אולי הפסיקו את החשיפה שלהם לסיגריות הרגילות, אבל בפועל רובם המוחלט עדיין מכור לניקוטין, ומכאן ייתכן שקיימת סכנה גדולה לחזרה לעישון וכן שקיימת חשיפה לחומרים מהסיגריה האלקטרונית, שלא ברור מהי מידת הנזק שהיא גורמת לטווח ארוך.

משתמשי הסיגריה האלקטרונית, אם כן, לא נגמלו אבל ייתכן שהפחיתו את מידת הנזק שלהם עקב הפסקת העישון של סיגריה רגילה. בסופו של דבר, מרבית המשתתפים בשתי הקבוצות לא נגמלו. גם בקבוצה של הסיגריה האלקטרונית, 82% מהמשתתפים חזרו לעשן סיגריות רגילות בתום שנה, ומדובר על משתתפים שרצו להפסיק לעשן ופנו מיוזמתם למרכזי גמילה מעישון.

בראייה של בריאות הציבור, המידע הקיים היום מחייב אותנו בראש ובראשונה לדאוג לדור ההמשך ולוודא ששיעורי העישון ימשיכו לרדת. על מנת להשיג את זה, חובה לפקח בהדיקות על כלל המוצרים הללו ולמנוע התחלת השימוש על ידי בני נוער וזאת באמצעות העלאת מסים; הגבלות מכירה, פרסום ושיווק; ומניעת שימוש בטעמים הקורצים לבני נוער ותורמים לתחושה כי המוצרים בלתי מזיקים.

צוות רפואי, המבסס את המלצותיו על סמך מידע מדעי אמין, ימשיך להמליץ למטופליו שמה שיועיל בצורה הטובה ביותר לבריאות שלהם זו הפסקת עישון מלאה, עם הפסקת השימוש בכל מוצרי העישון ו/או האידוי. השיטה המומלצת ביותר לעשות זאת היא על ידי שילוב של תמיכה התנהגותית וטיפול רפואי מאושר

ברמת הפרט, למעשן המעוניין להפחית את הסיכון שלו לתחלואה ולתמותה אך לא מעוניין מסיבותיו שלו להיגמל מניקוטין, סביר כי מעבר מלא לסיגריה אלקטרונית יוכל לעזור בכך.

צוות רפואי, המבסס את המלצותיו על סמך מידע מדעי אמין, ימשיך להמליץ למטופליו שמה שיועיל בצורה הטובה ביותר לבריאות שלהם זו הפסקת עישון מלאה, עם הפסקת השימוש בכל מוצרי העישון ו/או האידוי. השיטה המומלצת ביותר לעשות זאת היא על ידי שילוב של תמיכה התנהגותית (למשל, סדנאות לגמילה מעישון הניתנות חינם בכל קופות החולים בארץ) יחד עם טיפול תרופתי מאושר (הכולל תחליפי ניקוטין, ורניקלין ובופרפיון). אם המטופל לא מעוניין להפסיק לעשן, ניתן להמליץ לעבור לסיגריה אלקטרונית כאמצעי להפחתת הנזק. יש להדגיש כי רק מעבר מלא (ללא עישון בנוסף של סיגריה רגילה) ייתכן שתורם להפחתת הנזק ושהמטרה הסופית היא הפסקת השימוש לגמרי.

ניתן לצפות בהצגה הקלינית של בית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה, בנושא "סיגריה אלקטרונית – תרופה או רעל?" שהתקיימה בתחילת ינואר השנה וסוקרת את המידע העדכני בנושא זה כאן.

הערה: המאמר הוא דעתה האישית של ד"ר בר-זאב ואיננו מהווה דעה של החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון.

ניגוד עניינים: ד"ר בר-זאב קיבלה בעבר שכר עבור הרצאות מחברת נוברטיס NCH ששיווקה בישראל תחליפי ניקוטין (2015-2012). כמו כן, ד"ר בר-זאב קיבלה בעבר ובהווה שכר עבור ההרצאות וייעוץ, מחברת פייזר ישראל המשווקת בישראל תרופה לגמילה מעישון (2015-2012 וגם 2017 ואילך).

ספרות:

  1. Hajek P, Phillips-Waller A, Przulj D, et al. A Randomized Trial of E-Cigarettes versus Nicotine-Replacement Therapy. N Engl J Med.0(0):null.
  2. Goniewicz ML, Smith DM, Edwards KC, et al. Comparison of nicotine and toxicant exposure in users of electronic cigarettes and combustible cigarettes. JAMA Network Open. 2018;1(8):e185937.
  3. National Academies of Sciences E, Medicine. Public Health Consequences of E-Cigarettes. Washington, DC: The National Academies Press; 2018.
  4. Soneji S, Barrington-Trimis JL, Wills TA, et al. Association Between Initial Use of e-Cigarettes and Subsequent Cigarette Smoking Among Adolescents and Young Adults: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA pediatrics. 2017;171(8):788-797.
  5. Berry KM, Reynolds LM, Collins JM, et al. E-cigarette initiation and associated changes in smoking cessation and reduction: the Population Assessment of Tobacco and Health Study, 2013–2015. Tobacco Control. 2019;28(1):42-49.
נושאים קשורים:  גמילה מעישון,  עישון,  חדשות,  מגזין,  ד"ר יעל בר-זאב,  סיגריות אלקטרוניות,  טיפול מחליף ניקוטין
תגובות
08.02.2019, 12:58

יש לבחון היטב היטב אם אין מדובר במאמר הממומן ונתמך בידי חברות הטבק. חברות אלו כבר הראו במחצית המאה ה- 20 כי הן יודעות היטב ליצור לובי, תעמולה ומניפולציות כעל מנת לקדם את האינטרס הכלכלי שלהן, ולהמשיך לעשות הון ע"י הפצת הרעל הממכר שלהן לגרום לתחלואה עולמית קשה, שעולה בסבל רב והון עתק לכולנו. החשש הוא שכעת, כמסתמנת מגמה של ירידה בעישון סיגריות הן מצאו מקור חדש של רווח, עם בדיוק אותו הרעל הממכר, ומציגים את זה בתור תחליף פחות מסוכן.