חדשות

תועלת בנטילת סטטינים בחולי סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית

במחקר שבדי נרחב נמצא כי נטילת סטטינים, חוסמי תעלות סידן ומטפורמין נקשרה עם פחות אשפוזים במחלקות פסיכיאטריות בהשוואה לתקופות שבהן החולים נמנעו מנטילתן

סטטינים, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

תרופות שכיחות לטיפול במחלות כמו יתר לחץ דם, להורדה של רמה גבוהה של כולסטרול ואפילו לטיפול בסוכרת עשויות להועיל באופן משמעותי לאנשים עם מחלות נפש חמורות כמו סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית. כך נטען במחקר שבוצע בידי צוות מ"יוניברסיטי קולג' לונדון" בשיתוף חוקרים ממכון קרולינסקה בשבדיה ומהונג קונג. דו"ח המחקר פורסם בשבוע שעבר ב-JAMA.

קבוצות התרופות שבן התמקד המחקר היו: hydroxylmethyl glutaryl coenzyme A reductase inhibitors (סטטינים), L-type calcium channel antagonists (חוסמי תעלות סידן להורדת יתר לחץ דם) ו-biguanides כמו מטפורמין לטיפול בסוכרת.

המחקר מבוסס על ניתוח נתונים מתוך תיקים רפואיים של 142,691 חולים במחלות נפש חמורות בשבדיה.

החוקרים בדקו האם אצל משתמשי התרופות הנ"ל התרחשו בתקופה שבה נטלו את התרופות הללו אירועים שהם מביטויי מחלות הנפש שלהם, תוך השוואה לתקופות שבהן לא נטלו את התרופות.

הממצאים: נטילת התרופות אכן נקשרה עם שיעורים פחותים של אשפוזים במחלקות פסיכיאטריות בהשוואה לתקופות שבהן החולים נמנעו מנטילתן.

שיעורי המקרים של פגיעה עצמית בקרב חולים בהפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה פחתה כאשר החולים גם נטלו את התרופות הנ"ל. המחבר הראשי של דו"ח המחקר, ד"ר ג'וזף הייס, אמר: "במחלות נפש חמורות כמו הפרעה דו קוטבית יש קשר עם רמות גבוהות של  מורבידיות - התעניינות מיוחדת במוות או בנושאים חולניים מבעיתים וסוג כזה של תחלואה הוא אתגר קשה לטיפול".

המיוחד במחקר זה היא העובדה שהוא הראשון שנעשה על אוכלוסיה גדולה של חולים תוך השוואה עם חולים המשתמשים בתרופות הללו והאפקטים הפוטנציאליים שלהן על חולי נפש.

ממחקרים קודמים ידוע שלתרופות הללו יש השפעה על מערכת העצבים המרכזית, אבל המנגנון שלהן בהקשר זה אינו מובן כל צרכו, הדגישו החוקרים. הם סבורים כי הבנה טובה יותר של מנגנון זה עשויה להוביל לפיתוח תרופות חדשות במיוחד עבור חולים במחלות נפש חמורות.

נושאים קשורים:  חדשות,  סטטינים,  הפרעה דו-קוטבית,  מטפורמין,  סכיזופרניה
תגובות