חדשות

ב"הדסה עין כרם" נערך כנס בינלאומי בנושא סרטן ריאות מוקדם

מנהל מכון הריאה ב"הדסה" הדגיש את חשיבות הכללתה בסל התרופות של בדיקת סקירה לגילוי מוקדם של סרטן הריאה: "נדרש סיוע של המדינה בניצחון על אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר"

מימין, פרופ' דוד פלר-קופמן, ג'ונס הופקינס, פרופ' צבי פרידלנדר, הדסה, פרופ' הנס לי, ג'ונס הופקינס, פרופ' נוויל ברקמן ופרופ' דורית שחם מ"הדסה עין כרם"

מכון הריאה ב"הדסה עין כרם" אירח בשבוע שעבר יום עיון על נושא  סרטן ריאות מוקדם - Early lung cancer - בהנחיית פרופ' נוויל ברקמן, מנהל מכון הריאה ב"הדסה". לאירוע הגיעו רופאים מבית החולים האוניברסיטאי ג'ונס הופקינס בבולטימור, ארה"ב, והוא התקיים בשיתוף איגוד רופאי הריאות הישראלי.

בכנס נכחו יותר מ-120 מומחים בתחום סרטן הריאה וההדמיה. הוצגה למשתתפים סקירה מוקדמת בסוגיית סרטן הריאה בישראל, לרבות שיטות חדשניות לאבחון, טכניקות חדשות לביצוע ביופסיות מהריאה ושילוב ביופסיה עם טכנולוגיות מולקולריות חדשות. נדונו שיטות חדשות להערכה וטיפול בסוג סרטן זה, בשלבים המוקדמים של המחלה.

פרופ' ברקמן אמר: "סרטן הריאה הוא סוג הסרטן הקטלני ביותר, הגורם ליותר מקרי מוות מאשר סרטן שד, ערמונית ומעי גס גם יחד. בישראל מאובחנים כ-2,000 מקרים חדשים של סרטן ריאה מדי שנה, רובם מאובחנים בשלבים המתקדמים של המחלה, כשהסיכויים להחלים נמוכים.

"מטרת הכנס היתה להעלות על סדר היום את חשיבות הגילוי, ההערכה והטיפול המוקדם במחלה. הודגשה בכנס חשיבות בגישה הרב תחומית באבחון וטיפול במחלה קשה זו. ההרצאות התמקדו בפולמונולוגיה, רנטגן, רפואה גרעינית, כירורגיה, רדיותרפיה, אונקולוגיה ופתולוגיה על מנת להביא לשיח משותף ואחיד בין כל הגורמים המטפלים.

הודגמו שיטות חדשניות לביופסיות מגידולים קטנים בריאה שלא נגישים לביופסיה בשיטות ה"רגילות" והודגמה ברונכוסקופיה וביופסיה בשיטת אולטרסאונד רדיאלי.

"גילוי וטיפול של סרטן הריאה בשלבים מוקדמים מאפשר החלמה מלאה בקרב יותר מ-70% מהחולים, וזה לעומת ריפוי באחוזים בודדים בלבד כשהמחלה מאובחנת בשלבים המתקדמים", ציין פרופ' ברקמן.

פרופ' דוד-פלר-קופמן (Feller Kopman) ופרופ' הנס לי (Lee) מ"ג'ונס הופקינס", מומחים בעלי שם עולמי בפולמונולוגיה פולשנית, הציגו שיטות חדשניות בתחום אבחון וטיפול בסרטן הריאה על ידי ברוכונוסקופיה ועל ידי שימוש בשיטות מולקולריות מתקדמות. בין היתר, שודרה בזמן אמת, הדגמה של ביצוע ברונכוסקופיה וביופסיה באמצעות שיטת אולטרסאונד רדיאלי.

המרצים מ"הדסה" היו פרופ' ברקמן, פרופ' דורית שחם, פרופ' חובב נחושתן, פרופ' עוזי יזהר, פרופ' צבי פרידלנדר, ד"ר מרק ויגודה וד"ר גלעד ויינר.

הכללה של בדיקת סקירה לסרטן הריאה על ידי CT חזה (קרינה נמוכה) הוגשה השנה לוועדת סל התרופות. רופאי "הדסה" הדגישו כי הם רואים בהכללת סקירה זו חשיבות ודחיפות רבה. אחת ממטרות הכנס היתה לקדם יעד זה אשר עשוי להציל חיים של מטופלים רבים מדי שנה מתוך הנחה כי סרטן הריאה יתגלה אצלם בשלב שבו עדיין ניתן לרפאו.

פרופ' ברקמן: "השילוב המוצע של בדיקות CT לצד בדיקות ברוכנוסקופיה חדשניות ויחד עם בדיקות מולקולריות מתקדמות עשוי להוות פריצת דרך של ממש בטיפול בסובלים מסרטן ריאה, כל עוד המחלה אובחנה בשלביה המוקדמים. נדרש  שיתוף פעולה רב תחומי נרחב - רפואי, מדעי וטכנולוגי - עם סיוע מהותי וחשוב של המדינה על מנת להשריש את הבדיקות הללו כאבן דרך בניצחון על אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר המוכרים לנו".

נושאים קשורים:  פרופ' נוויל ברקמן,  סרטן הריאה,  סרטן ריאות,  פולמונולוגיה פולשנית,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות