חדשות

"הארץ": היועץ המשפטי לממשלה מתנגד להסכם הפשרה בפרשת האלטרוקסין

מנדלבליט בחוות הדעת לפשרה שהושגה בתביעה הייצוגית: סכום הפיצוי הוא בלתי סביר וההסכם מסורבל ואינו מרתיע מספיק חברות תרופות

אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד לפשרה שהושגה בתביעה הייצוגית שהגישו מטופלים נגד חברת התרופות פריגו על שב-2011 שינתה את הרכב התרופה אלטרוקסין לטיפול בתת פעילות בלוטת התריס בלי להודיע על כך לציבור המטופלים. כך דיווח אתמול (א') "הארץ".

על פי הסכם הפשרה שהושג בנובמבר 2017, החברה אמורה היתה לפצות מטופלים בסכום כולל של כ-42 מיליון שקל, בעוד שהם דרשו 18 אלף שקל לכל מטופל, כלומר כ-4.5 מיליארד שקל.

אלא שהיועץ המשפטי לממשלה שאמור לאשר או להתערב בהסכמי הפשרה שהושגו בתביעות ייצוגיות סבור, כך על פי הדיווח, שההסכם שהושג בפרשת האלטרוקסין מסורבל ולא ירתיע מספיק בעתיד חברות בשוק התרופות. בחוות הדעת, שהגיש באמצעות פרקליטות מחוז מרכז, נכתב כי ההסכם יפגע באפשרות לקבל פיצויים ואיננו עולה בקנה אחד עם תפקידה של התביעה.

כ-330 אלף חולים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס טופלו במשך שנים באמצעות התרופה אלטרוקסין. באישור משרד הבריאות החלה "פריגו ישראל" לשווק ב-2011 את התרופה שבה שונה הרכיב הבלתי-פעיל. כעבור חודשים ממתן האישור החלו להצטבר דיווחים על תופעות לוואי כתוצאה משימוש בתרופה בהרכבה החדש. צוות של משרד הבריאות מצא קשר נסיבתי ברור בין הכנסת הפורמולציה החדשה לשוק בישראל לבין התגברות הדיווחים על תופעות לוואי.

כאמור, ב-2017 הגיעו הצדדים לפשרה על פיה, חברי הקבוצה שהגישו את התביעה יפוצו בסכום מרבי של כ-41.7 מיליון שקל, ובסכום נוסף של כ-5.2 מיליון שקל שישמש תרומה לציבור כ"סכום ההשקעה בתיקון לעתיד". אלא שעתה בחוות דעת שהדגיש מנדלבליט, כך מסר "הארץ", סכומי הפיצוי אינם ראויים ולדבריו, מדובר בהסדר פשרה הקובע פיצוי לחברי הקבוצה בשיעור של כ-1% בלבד מהסכום של התובענה הייצוגית ומדובר בפער עצום ובלתי סביר.

עוד נכתב בחוות הדעת של היועץ כי סכום הפיצוי איננו משקף את הנזק שעל חברת התרופות לשלם ולכן איננו משמש גורם מרתיע. מנדלבליט מציין כי "החברה חרגה מהמצופה מגורם המייבא ומשווק תרופה בישראל ומהסטנדרט שראוי שחברת תרופות תעמוד בו". זאת ועוד, היועץ המשפטי טוען כי ההסדר כולל מנגנון מסורבל ולפיו כל חבר בקבוצת התובעים נדרש לנהל מעין תביעה פרטית יקרה. לדבריו, גם הסכום שיועבר כתרומה לציבור מנוגד לחקיקה בנושא, משום שהפיצויים בתביעה ייצוגית צריכים להיות משולמים לחברי הקבוצה ויש להורות להעביר את הסכום הזה לקרן מיוחדת.

נושאים קשורים:  אלטרוקסין,  אביחי מנדלבליט,  הסכם פשרה,  תביעה ייצוגית,  פריגו,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות

גם אני בין נפגעי האלטרוקסין וטרם ברור לי איך יתבצע הפיצוי הסבל היה רב גם לי וגם לפציינטים שלי ,היועץ צודק לחלוטין

אנונימי/ת
09.08.2018, 04:47

אין שום ראיה אובייקטיבית לסיבוכים כתוצאה משינוי החומר הלא פעיל בתרופה, ומצער מאוד שאספן ופריגו התקפלו והסכימו לפשרה המסוכנת הזאת שעלולה לאיים על כל שוק הגנריקה ולהביא לעליית מחירים ניכרת שתפגע בציבור הרחב.