yed300250
הכי מטוקבקות
    |
    ממון • 29.07.2018
    האם נשלם פחות על אקמול ואדוויל?
    מחירי תרופות פופולריות ללא מרשם גבוהים בישראל במאות אחוזים בהשוואה לארה"ב • כדי להגיע למחירים שפויים מתכננים שר הכלכלה וסגן שר הבריאות שורת צעדים, בהם הטלת מגבלות על החברות ששולטות בשוק
    מאת רותם אליזרע

    פערי מחירים בחלק מתרופות ללא מרשם בישראל ביחס לחו"ל הובילו את שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ואת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לבצע עבודת מטה משותפת במטרה להפחית את מחירי אותן התרופות בישראל.

     

    לפי נתוני משרד הבריאות קיים פער בין המחירים המקסימליים המותרים של תרופות ללא מרשם בישראל, המפורסמים אחת לשנה על ידי משרד הבריאות, למול המחירים בפועל במדינות נבחרות.

     

    כך, לדוגמא, התרופה "גסטרו" 20 מ"ג של חברת אוניפארם, למניעה וטיפול בצרבת וביתר חומציות במערכת העיכול, נמכרת ללא צורך במרשם במאות אחוזים יותר ממחירה בארה"ב. תרופה זו, אגב, מפורסמת תחת האתר של "מיוצר בישראל" של משרד הכלכלה.

     

    לפי נתוני משרד הבריאות, התרופה עולה 32.95 שקל ל־20 כמוסות, ול־50 כמוסות המחיר ההוא 82.37 שקל. ברשת וולמארט האמריקאית עלות התרופה היא רק 15.20 שקל ל־50 כמוסות - פער של מאות אחוזים.

     

    |
    |

     

     

    פערים עצומים יש גם במחירי אדוויל, התרופה הפופולרית לשיכוך כאבים. לפי נתוני משרד הבריאות היא עולה 90 שקל ל־80 כמוסות. אותה תרופה עם אותו חומר פעיל עולה ברשת וולמארט 30 שקל ל־100 יחידות. כלומר, בישראל המחיר גבוה ב־330%.

     

    גם על אקמול אנחנו משלמים הרבה יותר. בישראל מחיר אקמול של טבע ל־20 טבליות עולה לפי נתוני משרד הבריאות 14.12 שקל, בעוד שהמחיר ברשת וולמארט האמריקאית לתרופה מקבילה עם אותו החומר הפעיל עבור 500 טבליות הוא 26.50 שקל, כלומר 5 אגורות ליחידה. הפער במחירים הוא 140%.

     

    למרות המאבק של משרד הבריאות במחירי התרופות ללא מרשם, בחלק מהתרופות קיים פער משמעותי במחירים המקסימליים המפוקחים בין תרופות זהות של חברות שונות. יש גם פערים בין המחירים בפועל של אותן תרופות, דבר שיכול לייצר עיוותים כלכליים ובעיה בנגישות האזרחים לתרופות.

     

    לפיכך החליטו בשני המשרדים לנקוט צעדים כדי להוזיל את התרופות ולהגדיל את התחרות. כך, למשל, ב־1 ביולי נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם. המחירים מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ונגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואות מחירים.

     

    בנוסף הוחלט על ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים בהם עלולה להיגרם פגיעה בתחרות. במשרד הבריאות והכלכלה יחייבו גם הצגה של השוואת מחירים בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.

     

    במקביל מקדמת הרשות להגבלים עסקיים תיקון לחוק, לפיו היא תוכל להגביל גופים בעלי נתח שוק גדול שמנצלים את מעמדם, ובמשרדי הבריאות והכלכלה מקדמים חוק המסמיך את הממונה על ההגבלים להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט כדי למנוע פגיעה בתחרות.

     

    השר אלי כהן: "שוק התרופות הישראלי נשלט על ידי מספר מצומצם של חברות שמנצלות את מעמדן והסכמי בלעדיות כדי לגבות מחירים מופקעים על ויטמינים ותרופות ללא מרשם. נפעל באמצעות הצוות שהוקם כדי להוריד את המחירים ולהפסיק לנצל את הצרכן גם בתחום זה".

     

    סגן השר ליצמן: "המטופלים זכאים למחירים נמוכים יותר, דבר שיעזור לכולם. אני בטוח שבמהרה נראה תוצאות אפקטיביות".

     

    yed660100