חדשות

מחקר על יותר מ-200 תרופות: נטילת כמה כדורים במקביל מעלה הסיכון לדיכאון

רבות מהתרופות הנפוצות שנבדקו נמצאות בשימוש נרחב בישראל. הסיכון ללקות בדיכאון כאשר נוטלים תרופה אחת הוא 6.9% ועולה ל-15.3% בנטילת שלוש מתרופות אלו במקביל

תרופות (צילום: אילוסטרציה)

נטילת כמה תרופות מרשם נפוצות במקביל מגבירה משמעותית סיכון לדיכאון. כך עולה ממחקר שפורסם ב-JAMA. המחקר בדק 203 תרופות נפוצות ונמצא כי הסיכון ללקות בדיכאון כאשר נוטלים תרופה אחת הוא 6.9% ועולה ל-15.3% בנטילת שלוש מתרופות אלו, במקביל. רבות מהתרופות שנבדקו נמצאות בשימוש נרחב גם בישראל.

בדיווח על המחקר שפורסם ביום שישי ב"הארץ" נמסר כי החוקרים בדקו את השימוש בתרופות בקרב יותר מ-26 אלף בני 18 ומעלה בארה"ב, בשנים 2005 עד 2014. התרופות שנבחרו הן אלו שבעלון לצרכן המצורף לאריזותיהן נכתב שהן עלולות לגרום לדיכאון או לאובדנות, גם אם בסיכון נמוך. בנוסף נבדק שיעור הדיכאון בקרב מי שנטלו תרופות אלו.

במחקר נמצא: 37% מהאנשים שנבדקו נטלו תרופות מרשם שעלולות לגרום לדיכאון. העלייה בסיכון לדיכאון לא נצפתה בקרב מטופלים שנטלו במקביל שלוש תרופות שאינן ברשימה. הממצאים מלמדים על מתאם סטטיסטי בין נטילת התרופות לדיכאון ולא על קשר סיבתי ברור. המחקר גם הצביע על כך שרבות מהתרופות שברשימה (ראה למטה) נועדו לטפל בבעיות גופניות ולא נפשיות.

בדיווח נמסר כי החוקרים בדקו משככי כאבים, תרופות שינה, תרופות למניעת הריון הכוללות אסטרוגן, נוגדי חומציות בקיבה, חוסמי בטא לטיפול בלחץ דם והשילובים השכיחים ביותר של התרופות שנבדקו עם תרופות נגד כאב ממקור עצבי, פרכוסים, משככי כאב.

המחבר הראשון של דו"ח המחקר הוא דימה מאזן קאטו (Dima Mazen Qato) מהמחלקה למערכות פרמקולוגיות בבית הספר לרוקחות באוניברסיטת אילינוי בשיקגו ושני עמיתיו האחרים הם מהמחלקה לאפידמיולוגיה וביו-סטטיסטיקה בבית הספר לרוקחות בשיקגו והמחלקה לפסיכיאטריה בקולג' לרפואה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

קאטו אמר ל"ניו יורק טיימס: "המטופלים והרופאים לא מודעים להשלכות הנפשיות שעלולות להיגרם מנטילת התרופות הנפוצות. רבים עשויים להיות מופתעים ולגלות כי התרופות שלהם, למרות שאין להן קשר עם מצב רוח, חרדה או כל מצב אחר שבדרך כלל מזוהה עם דיכאון, עלולות להגביר את הסיכון לתסמינים דיכאוניים ועלולות להוביל לאבחון דיכאון".

בדו"ח המחקר צוין כי השילובים השכיחים ביותר נפוצים בעיקר במחלות כרוניות אצל בני 65 ומעלה, יותר בקרב נשים מאשר בגברים ויותר אצל אלמנים ואלמנות לעומת האחרים.

ב"הארץ" צוטטה ד"ר כרמיל עזרן, הרוקחת הקלינית ומנהלת מחלקת איכות ב"מדיקל סנטר" בהרצליה (HMC): "נטילת כמה תרופות במקביל - ריבוי תרופות - נפוצה בעיקר באוכלוסיה המבוגרת. ככל שנוטלים יותר תרופות, הסיכון לתופעות לוואי עולה. החידוש במחקר הזה הוא בדיקת הסיכון לדיכאון והתייחסות מיוחדת למימד זה בשילובי התרופות כפי שאנו מתייחסים לסיכון מצטבר של תרופות בפגיעה בכליות, לחץ דם וסוכרת. המחקר מדגיש שוב את חשיבות הסקירה הנכונה והמלאה של הטיפול התרופתי של מטופלים".

הפרופסור לפסיכיאטריה פיליפ מאסקין (Muskin) מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה ומזכיר התאגדות הפסיכיאטריה האמריקנית אמר ל"ניו יורק טיימס": "על הרופאים לזכור ולהביא בחשבון את תופעות הלוואי הללו כאשר הם רושמים תרופות ולשאול את המטופלים אם יש אצלם היסטוריה אישית או משפחתית של דיכאון".

לרשימת 203 התרופות – ליחצו כאן

נושאים קשורים:  סיכון לדיכאון,  שילובי תרופות,  תופעות לוואי,  גלולות למניעת הריון,  חדשות,  אינטראקציה בין תרופות,  דיכאון,  מחקרים
תגובות
22.06.2018, 13:47

קשה מאד להסיק מסקנות.
האם התרופות הן שגרמו לדיכאון ?
אולי מי שכבר סובל מדיכאון סובל עקב כך מתופעות גופניות מציקות ולכן נזקק לתרופות אלו ?
ככלל הסיכוי ללקות בדיכאון הוא 10% בגברים, ו- 20% בנשים.
המספרים שעלו הם פחותים. אולי בכלל התרופות הללו מפחיתות את הסיכוי לקות בדיכאון ?