חדשות

לקראת כנס: האוטונומיה של הרופא בעידן של מחסור תקציבי

המחסור התקציבי במערכת הבריאות הוערך ע"י כלכלנים בכ-20 מיליארד ₪. במצב כזה, הלחץ ההולך וגובר על הרופאים "שומרי הסף" של המערכת מאיים על האוטונומיה המקצועית שלהם. השבוע יתקיים בת"א יום עיון מיוחד לרופאים, בו יידונו סוגיות הקשורות בנושא

ייצור תרופות, תעשיית הפארמה (צילום: אילוסטרציה)

יום עיון מקצועי לרופאים שבו יידונו סוגיות שונות הקשורות בתרופות הביוסימילאר החדשות הנכנסות עתה לשימוש יתקיים ב-14 בספטמבר בתל-אביב. האירוע מאורגן על-ידי "פארמה ישראל", הארגון המאגד את חברות התרופות מבוססות המחקר והפיתוח.

המרצים ביום העיון וכן משתתפי שני הפאנלים שיתקיימו בן יהיו מבכירי הרופאים בישראל - מומחים בתחומי הרפואה השונים ומנהלי יחידות בבתי החולים.

ההחלטה על הטיפול התרופתי הטוב ביותר עבור המטופל נכללת ללא ספק בהגדרת האוטונומיה המקצועית של הרופא המטפל. החלטה זו משלבת בתוכה שיקולים רפואיים רחבים וידע מקצועי לצד התאמה אישית של טיפול לחולה הספציפי בהתאם לאבחנה של הרופא.

החלטה זו איננה מסתיימת לרוב במפגש הראשון עם הרופא המטפל, אלא דורשת מעקב אחר תופעות הלוואי, יעילות הטיפול והמשטר הטיפולי. במקרים רבים הרופא המטפל יידרש לבצע איזון של הטיפול התרופתי או שינוי מוחלט בו על פי שיקול דעתו.

לאחרונה עלתה סוגיה מורכבת ומעניינת שאתגרה רבות את האוטונומיה של הרופא בכל הקשור להחלטה על הטיפול התרופתי - תרופות הביוסימילאר. על פי הגדרת משרד הבריאות והרשויות המובילות בעולם המערבי "תכשיר ביו-סימילאר הינו תכשיר רפואי ביולוגי, המכיל חומר פעיל הדומה בהיבטים הביולוגים והמולקולריים לחומר פעיל של תכשיר ביולוגי מקורי המהווה את תכשיר הייחוס (reference medicinal) תכשיר הביו-סימילאר אינו זהה לתכשיר המקור בשל מורכבותם של תכשירים ביולוגים ודרכי product הייצור שלהם". כלומר בשונה מתרופות גנריות, מדובר בתרופות ביולוגיות שדומות לתרופות המקור אך אינן זהות להן.

תרופות אלו שלעצמן אינן מאיימות על האוטונומיה של הרופא, והן חלק אינטגראלי מהאבולוציה של תעשיית התרופות מין הרגע שהפטנטים על התרופות הביולוגיות אשר שינו את עולם הרפואה לפני שני עשורים החלו לפוג בשנים האחרונות. האוטונומיה של הרופא המטפל היא להחליט על הטיפול התרופתי הטוב ביותר עבור המטופל שלו בין אם מדובר ברישום או החלפה של תרופה ביולוגית מקורית או ביוסימילארית. במציאות המורכבת ובטח בעידן של מחסור תקציבי לתהליך הזה נכנס גם השיקול הכלכלי של המוסד הרפואי שהוא לגיטימי לחלוטין.

חשוב לציין שאין מדובר בסוגיה תיאורטית אלא במציאות קיימת. דוגמא לכך פורסמה לפני מספר חודשים באתר החדשות YNET. משרד הבריאות קבע את האיזון בין השמירה על אוטונומיה של הרופא לבין השיקול הכלכלי של המוסד הרפואי בנוהל 127 לפיו "הרופא המטפל בהתייעצות עם המוסד הרפואי רשאים לבחור תכשיר מקור או תכשיר ביו-סימילאר הרשום להתוויות המבוקשות".

ואולם על פי הדיווח ב-YNET "מסמך פנימי שהופץ לרופאי קופת חולים כללית והגיע לידי ynet, מורה להם בניגוד לנוהלי משרד הבריאות, לתת לחולי סוכרת כטיפול קו ראשון באופן גורף תרופת "ביו-סימילאר" - תרופה דומה לתרופת המקור אך אינה זהה, במקום תרופת המקור".

בסיכומו של עניין משרד הבריאות הורה למוסד הרפואי להתאים את הנחיותיו לנוהלי משרד הבריאות ולשמור על האוטונומיה של הרופא בסוגיה זו. יחד עם זאת אין ספק כי סוגיה זו תלך ותתרחב והיא דורשת שיח מקצועי רחב בין כל בעלי העניין: הרופאים, קופות החולים, הרגולטור, חברות הפארמה והמטופלים.

תכנית הכנס
להרשמה לכנס

נושאים קשורים:  חדשות,  ביוסימילאר,  תרופות,  פארמה ישראל,  כנס,  יום עיון,  פאנל,  תרופות גנריות
תגובות

אוי לנו הרופאים שחב' התרופות מעלות נושא מורכב זה - הן מתחילות להרגיש משמעותו של חנק תקציבי של מע' הבריאות הציבורית !
אך הן עושות זאת לא למען החולים אלא למען רווחיהן המצטמצמים!!
מתי יקום הציבור הרחב ונבחריו , חברי הכנסת הנכבדים - ויקים את הזעקה ?
זה לא יקרה בקרוב - נבחרי הציבור הרי עדין זוכים ל"שטיח האדום"!
אבל זה עתיד גם לקרות להם באם לא יחל במהרה תהליך השיקום של המערכת!
האם יקרה הנס???
שנה טובה !
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
12.09.2017, 10:33

כנס חשוב, מעניין ובנושא מקורי, שלא מרבים לעסוק בו לצערי, אני נרשמתי

אנונימי/ת
13.09.2017, 13:40

אני לא מתרגש יותר מדי מהטענה הזאת. באותו אופן אפשר גם לטעון שתרופות גנריות מכילות חומרים לא פעילים שונים, ומי יודע, אולי יש להם השפעה כלשהי על החולים?