פודקאסט

פרופ' רוני גמזו: "העומד בראש בית חולים ציבורי חייב להיות רופא"

מנכ"ל איכילוב בראיון מיוחד ל-DocTalk: "רק מי שהרפואה זורמת בעורקיו יבטיח שהשיקול הרפואי יהיה הגורם המרכזי". על משבר הדסה: "לא מנהלים עם דרגות על הכתפיים. חייבים להידבר". האזינו לתכנית המלאה

מאיה רונן, הילה קורח ופרופ' רוני גמזו

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי "איכילוב" ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, בראיון מיוחד ל-DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. פרופ' גמזו התייחס בראיון לשורה ארוכה של נושאים בוערים, פתח צוהר לעולמו האישי וענה לשאלות הגולשים.

"בתנאים ובאקלים הנוכחיים של ניהול בית חולים במערכת הבריאות בישראל, המנהל נדרש בכל יום, שעה-שעה, להחלטות של הקצאת משאבים" אמר פרופ' גמזו, "ההחלטות האלו נעשות מול רופאים ובתוך הארנה הרפואית. כדי להצליח בהחלטות האלה וכדי שהצוות ירגיש שמי שמוביל אותם קיבל את ההחלטות מתוך שיקול רפואי, כמובן עם שיקולים כלכליים וניהוליים, אך השיקול הרפואי זורם בעורקיו, אין ברירה - בית חולים ציבורי חייב שהעומד בראשו יהיה רופא".

"הפתרון הפשוט הוא לתת יותר תקנים להתמחויות, כי אם לא תעשה את זה, הישראלים החוזרים שיש להם רישיון אירופאי ואמריקאי פשוט יברחו מפה. חייבים לפתור את זה כבר עכשיו לפני שיתפוצץ"

בראיון התייחס פרופ' גמזו לבעיית ההמתמחים בישראל: "הגדלנו את מספר הבוגרים ואת מספר הישראלים החוזרים בכ-500 סה"כ. זה בעצם 2,500 תקנים כי כשאתה נכנס לתקן אתה נמצא בו 5 שנים לפחות. לא הוספנו 2,500 תקנים וזה יוצר תור של התמחויות".

"במשרד הבריאות ידעו את זה כבר ב-2014, מהערכת המצב שאני עשיתי בשלהי תפקידי" המשיך פרופ' גמזו, "הפתרון הפשוט הוא לתת יותר תקנים להתמחויות, כי אם לא תעשה את זה, 400 הישראלים החוזרים, שיש להם רישיון אירופאי וחלקם עשו USMLE (מבחן הרישוי האמריקאי), פשוט יברחו מפה. חייבים לפתור את זה כבר עכשיו לפני שזה יתפוצץ".

כשנשאל מה היה עושה לו היה במצב שנוצר במשבר הדסה ענה: "בכל ארגון שהוא, התהליך הבסיסי של ניהול הוא הידברות וניסיון להגיע להבנה. אתה לא מנהל עם דרגות על הכתפיים. נכון שיש היררכיה מובנת מאליה, אבל גם מנהלי המחלקות וגם הרופאים יש להם אמירה וחייבים להתחשב בהם. אתה לא מנחית הנחתות, אני לא מנהל את בית החולים בהנחתות ואני מניח שגם לא זאב (רוטשטיין, מנכ"ל הדסה)".

בנוסף, דיבר פרופ' גמזו על קיצור ההמתנות לניתוחים, סיכם שנתיים כמנכ"ל איכילוב, שיתף במחשבותיו על התנהלותו כמנכ"ל משרד הבריאות, בעיית התורים בקהילה, אלימות נגד רופאים, קנאביס רפואי, איחוד וולפסון-איכילוב, הפיכתו לאב, שאיפות לעתיד ועוד.

לו"ז האזנה:

1:30 שנתיים כמנכ"ל איכילוב - מה הספיק ומה בתכנון

4:10 קיצור ההמתנה לניתוחים

10:55 ההבדל בין רופא ומנהל

12:10 משבר הדסה - מה אתה היית עושה

15:45 האם מנהל בי"ח חייב להיות רופא?

18:50 תפקודו כמנכ"ל משרד הבריאות

21:55 תורים בקהילה - הרפורמה שצריך לעשות

26:25 המתנה להתמחויות - בעיה שסופה להתפוצץ

31:45 אלימות נגד רופאים

36:23 שיח על טעויות לשיפור הצוות הרפואי

39:04 למה רופא חייב לעסוק במחקר

46:20 הפיכה לאבא משפיעה על הניהול

51:35 תכניות לעתיד - שר הבריאות הבא?

55:45 שאלות הגולשים - מה עם איחוד וולפסון-איכילוב?

1:01:30 קנאביס רפואי - בעד או נגד

האזנה נעימה!

לכל הפרקים של DocTalk

נושאים קשורים:  פודקאסט,  מתמחים,  אלימות,  קנאביס,  המתנה לניתוח,  doctalk,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב,  פרופ' רוני גמזו,  המרכז הרפואי וולפסון,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
02.08.2017, 21:16

לא רק מנהלי בתי-חולים חייבים להיות רופאים , אלא גם מנהלי מחלקות , יחידות , מכונים ומרפאות ---- במסגרות אישפוזיות או קהילתיות --- בכל תחומי הרפואה ---
כל המנהלים של המסגרות הנ"ל , חייבים להיות רופאים מנוסים וראויים בלבד !
על ההסתדרות הרפואית להילחם בכל כוחה ולפנות לבג"ץ בכל חריגה מחוק
הגיוני זה .

אנונימי/ת
03.08.2017, 20:27

אתה מנותק מהמציאות. מנהלי מחלקות , יחידות מכונים וכו' הם רק רופאים ולאף אחד אין כוונה לשנות את זה. מנהל מחלקה הוא קלינאי ומבצע גם כוננויות.
הר"י לא צריכה לעתור לבג"צ. מי שעתר לבג"צ הייתה מי שרצתה לשנות את זה - והיא הפסידה.
להבא כדאי שתדע על מה אתה מגיב

אנונימי/ת
02.08.2017, 22:30

מאתמול והלאה רק רופאים ינהלו את כל המערכות הרפואיות מהקטנה ועד לגדולה ביותר . נקודה .

אנונימי/ת
03.08.2017, 00:44

ראיתי לא מעט מנהלי בתי חולים שתפקודם היה לקוי ולא תרמו לקידום בתי החולים אותם ניהלו. בית חולים חייב להיות מנוהל ע"י מי שלמד מינהל ברמה אקדמית. אם בנוסף הוא גם רופא, זו תוספת מבורכת, אבל לדעתי לא התנאי הבלעדי. אם הר"י רוצה שמנהלי בתי חולים יהיו רופאים, שתדאג להכשיר מנהלים כאלה, לאחר סיום התמחות קלינית כלשהיא ולאחריה לימודי תואר בי.איי ואמ.איי - כך יוכשר דור של רופאים מנהלים אמיתיים ולא כאלה שלמדו "להתגלח" על אל שהם ניהלו.

אנונימי/ת
03.08.2017, 01:51

תואר שני במינהל מערכות בריאות או MBA הוא תנאי הכרחי , אבל המנהל חיייב
להיות רופא . על זה אין להתפשר . על הר"י להיאבק בבג"ץ על כל מישרת ניהול
בכל דרג שלא תינתן לרופאים בלבד . בכל תחום של הרפואה.

אנונימי/ת
04.08.2017, 10:05

חבל שאנשים מפורסמים הדואגים למקורביהם תפסו טרמפ על הנושא ומנסים להשפיע עם חוות דעת ומכתבים על כך שבעציד אנשים שאינם רופאים יהיו מנהלי בתי חולים.
רבים יודעים עליהם. האחד לוקה בנפוטיזם והשני רוצה לקדם חברה מאד טובה שלו.

אנונימי/ת
07.08.2017, 14:40

חלק לא מבוטל מהמנהלים עברו החלפת דם, אחרי שהתיישבו על כסא המנהל

אנונימי/ת
11.08.2017, 15:15

יש מספיק מחקר על זה. אין שום חובה על מנכ״ל להיות גם MD. אתה רוצה להגיד שמנהל שהוא MD מומחה בתחום מצומצם מאוד (נניח, פתולוגיה, ללא עלבון, חלילה) ולא ניהל יותר משני מתמחים, יהיה יותר טוב מאחות עם שלושה תארים בניהול ושלושים שנות נסיון?? איזה הבל.
צריך לנהל מי שיכול להנהיג ויש לו נסיון וכישורים. תואר ברפואה לא הופך אף אחד להיות מנהל יותר טוב. למעשה רבים מהרופאים לא יודעים דבר על ניהול המערכת סביבם והם ״אתנוצנטריים״ לגמרי.
מנכ״ל מקצועי עם סמנכ״ל רפואי זה מודל מקובל ומוצלח בהרבה מקומות בכל העולם. לדעתי מדובר גם בחשש מאישה ולא רק, רחמנא ליצלן, מאחות, שתנהל בית חולים שלם.

אנונימי/ת
11.08.2017, 16:02

כל אחד שהוא בעל MD, גם ללא תואר בניהול בכלל יהיה עדיף על כל אחות גם עם עשרה תארים בניהול ו 40 שנות ניסיון

מנהל בית חולים, חייב להיות רופא!
עלאחת כמה וכמה זהו הדין לגבי מנכ'ל משרד הבריאות!
מי שצריך לכך הוכחה - ראו את הכשלון הנוראי של הצמד שר-מנכ'ל בהתנהלותו המחרידה מול משבר הדסה שלא מצא פתרונו עד היום!
מי שאינו רופא ואמון על שבועת הרופא - העקרון המקודש והראשוני של "הצלת חיים" , אסור שיהיה מנכ'ל ואסור כמובן שיהיה מנהל בית חולים!
"חיי אדם" אינם הפקר ולכן אינם יכולים להיות "כר לנסויים אשר הלוואי ויצליחו ", כדברי פסק הדין של בית המשפט העליון בעת דחיית העתירה של הר'י בשעתו (2015)!
חתימה טובה, פרופ' תיאו דב גולן.

אם זה נכון שמנהל בית חולים חייב להיות רופא, מה נחליט על תפקיד שר הבריאות ?

אנונימי/ת
03.10.2017, 11:36

ורצוי רופא שגדל בבית החולים , מכיר היטב את המערכת ולא הוצנח מקופה או מהצבא