חדשות

מערכת לאבחון מוקדם של היצרות כלי דם פריפריאליים פותחה ע"י סטודנטיות בטכניון

הסטודנטיות נעם עמית ושני גלטשטיין זכו במקום הראשון בכנס הפרויקטים השנתי של הפקולטה להנדסה ביו-רפואית, על מערכת מבוססת חיישנים היכולה לאבחן היצרות כלי דם פריפריאליים בחולי סוכרת ובחולים אחרים

מימין: הסטודנטיות שני גלטשטיין ונעם עמית עם המערכת שפיתחו (צילום: הטכניון)

מערכת חדשנית לזיהוי מוקדם של היצרות בכלי דם פריפריאליים (Peripheral Artery Occlusion) פותחה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון וזיכתה את המפתחות, הסטודנטיות נעם עמית ושני גלטשטיין, במקום הראשון בכנס הפרויקטים השנתי של הפקולטה. את עבודת הפיתוח הנחו פרופ' אמיר לנדסברג מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, פרופ' יהודה וולף, מנהל המחלקה לכירורגיית כלי דם במרכז הרפואי "תל-אביב איכילוב" וד"ר עמית לבנה, מנהל מעבדתו.

היצרות בכלי דם פריפריאליים (Peripheral Artery Occlusion) אופיינית לקשישים, מעשנים ולחולי סוכרת. המחלה פוגעת בעיקר ברגליים ועלולה להוביל במקרים חמורים לנמק ואף לקטיעת הגפה. אחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות הרפואית עם המחלה הוא האבחון המאוחר שלה. לשם כך פותחה השיטה לאבחון מוקדם.

על סמך שינויים בדינמיקת זרימת הדם ברגל - שנמדדים על ידי חיישנים בלתי פולשניים - אפשר לזהות אפילו היצרות מינורית ראשונית, הקודמת להופעת הסימפטומים

כדי לדמות את התופעה השתמשו המפתחות בשרוולית לחץ אותה הידקו על רגליהם של 13 מתנדבים בריאים מהפקולטה. לאחר שנוצרה "היצרות עורקים מדומה" נמדדו משתנים חשמליים שונים באמצעות מערכת מורכבת שפותחה במיוחד לשם כך. התגלית המרכזית שעלתה מהמחקר שהתלווה לפיתוח: על סמך שינויים בדינמיקת זרימת הדם ברגל - שנמדדים על ידי חיישנים בלתי פולשניים - אפשר לזהות אפילו היצרות מינורית ראשונית, הקודמת להופעת הסימפטומים.

המערכת לאבחון מוקדם תאפשר מתן טיפול מוקדם באנשים הצפויים לסבול מהמחלה.

כנס הפרויקטים מתקיים מדי שנה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. ניתנת בו הזדמנות לסטודנטים להציג פרויקטים עליהם עבדו במהלך השנה הרביעית ללימודים ולקבל משוב מחבריהם, מחוקרים וממומחים בתעשייה. זו גם הזדמנות להתנסות לא רק באספקטים הטכנולוגיים של הפיתוח אלא גם בעבודת צוות, ניתוח שוק, יזמות ושיווק - האתגרים המאפיינים את "העולם האמתי" של תעשיית ההנדסה הביו-רפואית.

דיקנית הפקולטה, פרופ' שולמית לבנברג, אמרה: "אנו מעודדים את הסטודנטים לחשוב בדרך יצירתית לפיתוח פתרונות חדשים, תוך טיפוח כישוריהם היזמים. הפרויקטים הללו הם מרכיב מרכזי במאמצי הפקולטה ליצור קשרים ארוכי-טווח עם התעשייה".

הפיתוח שזכה במקום שני בתחרות היה של מריה גרבר וענת ליובין - טכנולוגיה חדשה להשוואה מדויקת בין בדיקות CT שבוצעו במועדים שונים. המנחה היה ד"ר אייל ברקוביץ מהמרכז הרפואי "רמב"ם".

במקום השלישי זכה פרויקט של תום שילר ובר מייליק - קולונוסקופיה נשלטת מרחוק. הפרויקט מאפשר ביצוע קולונוסקופיה מדויקת באמצעות קפסולה שהשימוש בה איננו כרוך בכאב.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  היצרות כלי דם פריפריאליים,  סוכרת,  גפה,  הטכניון
תגובות