חדשות

מחצית מהרופאים בארה"ב קיבלו תגמול כלשהו מחברות התרופות ב-2015

כך עולה מגיליון מיוחד של כתב העת JAMA שהוקדש לקשרים הכספיים הגלויים והסמויים בין חברות התרופות לרופאים; שווי המענקים לרופאים מנתחים היה הגבוה ביותר, עם חציון של כ-7,000 דולר

מנתחים (צילום: אילוסטרציה)

סוגיית הקשרים הכספיים - הגלויים והסמויים שבין רופאים לבין תעשיית התרופות והמכשור הרפואי בארה"ב - עמדה בתחילת החודש במרכזו של גיליון מיוחד של כתב העת של ההתאחדות הרפואית האמריקנית (JAMA), שהקדיש לכך מקום נרחב.

כתב העת תהה עד כמה תלויות החלטותיהם של הרופאים בעת שהם רושמים תרופות מסוימות למטופליהם, בקשרים הכספיים לסוגיהם השונים שאותם הם מקימיים עם גורמי התעשייה.

כתב העת הקדיש סדרת מאמרים לנושא, שעסקו בין השאר בשאלה מהם סוגי טובות ההנאה בעלות השווי הכספי שתעשיית התרופות מרעיפה על הרופאים העומדים עמה בקשרים, וכן אם יש הבדלים בשוויין של טובות ההנאה הללו בהתאם למקצועות הרפואיים. בנוסף, נבדקה הסוגיה גם מבחינת מגדר, כדי לראות אם קיימים הבדלים בתגמולים בין נשים לבין גברים.

12% מרופאי הלב נהנו ב-2015 מהטבות בשווי שעלה על 10 אלפים דולר ובמקום השני ברשימה זאת נמצאו הנוירולוגים.

לפי הנתונים המוזכרים באחד המאמרים, כ-48% מכלל הרופאים בארה"ב – מעל 449 אלף מתוך יותר מ-933 אלף – דיווחו ב-2015 על קבלת כסף והטבות כלשהן מחברות תרופות, בשווי כולל של 2.4 מיליארד דולר. הסכום הזה כולל כ-1.8 מיליארד דולר בתמלוגים והטבות שונות כמו מימון ארוחות ונסיעות לחו"ל, כ-544 מיליון דולר ב"בעלות חלקית" (הענקת מניות, אופציות והקצאת אחוזים מבעלות בחברות) ו-75 מיליון דולר שנתקבלו בהגדרה של מענקי מחקר. כן נהנו רופאים מתמלוגים ממכירות תרופות שבפיתוחיהן השתתפו או מזיכיונות שקיבלו במתנה מחברות שונות.

רופאים מומחים העוסקים בניתוחים היו המתוגמלים הגדולים ביותר, לפי כתב העת. השווי החציוני של ההטבות והמענקים למנתח עמד על 6,879 דולר, לעומת 2,277 דולר בלבד לרופא בתחום הרפואה הראשונית.

אחד המאמרים בגיליון המיוחד של כתב העת נכתב על ידי צוות מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, והוא התבסס על נתונים מתוך מסד-נתונים ארצי ממשלתי, Open Payment, שבו נאגרים דיווחי הרופאים עצמם על שווי טובות ההנאה שהם מקבלים.

המחקר עסק בשווי התגמול בהתאם למקצועות הרפואיים השונים, שיעור המתוגמלים מבין בעלי אותו מקצוע וגם הצביע על שיעורם של אלו ששווי התגמול וטובות ההנאה שלהם עמד על מעל 10 אלפים דולר בשנה.

הרופאים העוסקים בקרדיולוגיה התערבותית – מנתחים ומצנתרים – הובילו את רשימת הרופאים המתוגמלים. רופאים העוסקים ברפואת חירום היו בתחתית. 12% מרופאי הלב נהנו ב-2015 מהטבות בשווי שעלה על 10 אלפים דולר ובמקום השני ברשימה זאת נמצאו הנוירולוגים.

בנוסף, יותר מ-50% מהרופאים הגברים נהנו מטובות הנאה כספיות שונות, לעומת רק 43% מהרופאות.

הגיליון כלל גם מאמר דעה של פרופ' הרווי פינברג, לשעבר נשיא של מכון רפואי מוביל בקליפורניה, שכתב: "רופאים, מטבעם, חושבים עצמם מחויבים אתית למקצוע שבו בחרו לעסוק – אבל רבים מהם לא מצליחים לזהות ואף לאבחן מה עומד מאחורי התנהלותה והשפעתה של תעשיית התרופות וכיצד זו מצליחה לגרום להם, אפילו בתת-מודע, להיות לעתים חד-צדדיים בהחלטותיהם הקליניות".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  JAMA,  קשרים,  תעשיית התרופות,  אתיקה רפואית
תגובות