חדשות

ארגוני חולים יעתרו לבג"ץ בדרישה לחשוף שיקולי האוצר בקביעת תקציב סל התרופות

כך דיווח הבוקר (יום ג') העיתון "ישראל היום"; לפי הדיווח, בעתירה מבקשים כ-20 ארגוני חולים שונים לדעת "מהי מדיניות קבלת ההחלטות בסוגיה שמשפיעה כה רבות על ציבור גדול בישראל"

דיון בבית המשפט העליון (צילום: פלאש 90)

כ-20 ארגוני חולים מתכוונים להגיש עתירה לבג"צ בתביעה לחשוף את הקריטריונים לפיהם קובע משרד האוצר את תקציב סל התרופות; כך מדווח הבוקר (ג') העיתון "ישראל היום" על ידי הכתבת מיטל יסעור בית אור.

ברקע העתירה, דווח, נמצאת העובדה כי מאז שנת 2010 תקציב סל התרופות לא השתנה ונותר על תוספת שנתית של 300 מיליון שקלים בלבד. מדי שנה, רק שליש עד מחצית מהתרופות שהוגדרו על ידי חברי ועדת הסל כ"חיוניות", לאחר שעברו סדרת מיונים ודירוגים, נכנסו לסל. מאות אלפי חולים, מדי שנה נותרו למעשה ללא מענה.

בדיווח נמסר, כי בעתירה יבקשו ארגוני החולים לדעת "מהי מדיניות קבלת ההחלטות בסוגיה שמשפיעה כה רבות על ציבור גדול בישראל". ארגוני החולים עומדים לצאת לגיוס מימון המונים להמשך מאבקם המשפטי.

השוואה עולמית של מחירי התרופות לסרטן

בתוך כך, עיתון הכלכלי "דה מרקר" מדווח היום על מחקר שביצע ד"ר דניאל גולדשטיין, אונקולוג בכיר במרכז הסרטן ע"ש דודיוף בבית החולים "בילינסון" ביחד עם חוקרים נוספים מישראל ומהעולם, שעסק בהשוואת מחירי תרופות לסרטן בין שבע מדינות, ביניהן ישראל.

ממצאי המחקר הוצגו בתחילת החודש בכנס האונקולוגים ASCO שהתקיים בשיקגו. בדיווח נמסר, כי נבחנו מחירי 15 תרופות גנריות ו-8 תרופות פטנט לסרטן בארה"ב, אוסטרליה, בריטניה, ישראל, הודו, סין ודרום אפריקה. החישוב נעשה על פי מינון חודשי ממוצע לחולה. בין התרופות שנכללו בהשוואה: גליבק ללוקמיה ואווסטין לסרטן שד.

המחירים הגבוהים ביותר, נומינלית, היו בארה"ב: מחיר חציוני לתרופת פטנט בארה"ב כמו גליבק, הרצפטין ואווסטין עומד על 8,694 דולר לחודש. בהודו מחירן מגיע רק ל-1,515 דולר (המחיר הנמוך ביותר) ובישראל 2,530 דולר.

נושאים קשורים:  חדשות,  בג"ץ,  עתירה,  "ישראל היום",  ועדת סל התרופות,  משרד הבריאות,  תקציב,  משרד האוצר,  סרטן,  מחירי תרופות
תגובות