חדשות

בדיקת דם עשויה להחליף בעתיד ביופסיה לשם איתור וניטור גידולים סרטניים

מחקר גדול שהוצג בכנס החברה האמריקנית לאונקולוגיה מצא כי בדיקת הדם, שנקראת גם "ביופסיה נוזלית", היא שיטה זולה, נוחה ופחות פולשנית וברוב המקרים הניבה תוצאות זהות לאלה שהתקבלו בביופסיה מסורתית

בדיקות דם (צילום: אילוסטרציה)

בדיקת דם לאיתור גידולים סרטניים, המכונה גם "ביופסיה נוזלית", עשויה להיות חלופה אמינה לביופסיה הקונבנציונלית הנוטלת דגימה מהגידול, ומשמעות הדבר היא שיטת בדיקה זולה יותר, נוחה יותר ופחות פולשנית לצורך איתור וניטור ממאירות; כך מצא מחקר גדול שנעשה לגבי בדיקת הדם, ושהוצג בסוף השבוע בכנס השנתי של החברה האמריקנית לאונקולוגיה (ASCO) שנערך בשיקגו.

במחקר היו מעורבים יותר מ-15 אלף חולים ב-50 סוגי סרטן שונים. החוקרים נטלו מהם בדיקות דם, והשוו את הנתונים לאלה שהתקבלו בביופסיה המסורתית. ברוב המקרים, דיווחו החוקרים, הנתונים היו זהים לחלוטין. שמה של השיטה החדשה הוא Guardant360, כשמה של חברת הביוטכנולוגיה שמימנה את המחקר.

בדיקת הדם מיועדת לאתר בזרם הדם של הנבדק פיסות זעירות של דנ"א המושפעות מגידולים סרטניים. כיום, הרופאים משתמשים בביופסיה "קלאסית" - דגימה שנלקחת מהחולה בניתוח ומספקת מידע על מוטציות גנטיות וכן עונה על השאלה אם ניתן לטפל בסוג הסרטן שאותר וזוהה ובאילו תרופות. ביופסיה מסוג זה היא פולשנית, ועלולה במקרים שונים להיות גם יקרה ומכאיבה. לא כל החולים נמצאים במצב בריאותי שמאפשר אותה ולעתים לא מוציאים מגוף החולה מספיק רקמה מסורטנת לבדיקה פתולוגית שמספקת את הרמה הגבוהה ביותר של מידע לגביה.

ד"ר פיליפ מאק, מנהל היחידה לפרמקולוגיה מולקולרית במרכז לחקר הסרטן באוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, שהציג את ממצאי המחקר בכנס, מסר כי בשיטה החדישה מתקבל מידע ברמת דיוק ואיכות גבוהה ובהליך פולשני מינימלי - במיוחד כאשר יש צורך לזהות סרטן במוח או באזור אחר בגוף שהגישה אליו לשם ביופסיה מסורתית קשה.

בראיון לתקשורת האמריקנית אמר עוד ד"ר מאק, כי בשני-שלישים מהדגימות שנלקחו בביופסיה נוזלית התוצאות היו שניתן לטפל במוטציות הסרטניות באמצעות תרופות, בכלל זה תרופות קיימות.

עורכי המחקר השוו בשתי דרכים את התוצאות שהושגו בביופסיה נוזלית מול הביופסיה המסורתית. ב-398 מטופלים נעשתה השוואת דנ"א במחזור הדם מול דגימות רקמה שנלקחו מהם לפני כן. לגבי האחרים נעשתה השוואה של הממצאים מול אלו שמצויים במסדי נתונים.

ד"ר מאק ציין, עם זאת, כי בשלב זה עדיין ביופסיה מסורתית תמשיך להיות "סטנדרט הזהב" משום שהיא מספקת יותר מידע לגבי מאפייני הגידולים הממאירים וגם כיצד הם עשויים או נוטים להתפתח.

פתולוג מיומן, אמר עוד ד"ר מאק, יכול להגדיר איזה סוג של גידול נדגם על פי המופע של התאים ברקמה שנדגמה בביופסיה, וכן אם תאים שנלקחו מהכבד, למשל, מקורם למעשה בריאה. עם זאת הוא הדגיש את היתרון של הביופסיה הנוזלית בכך שהיא הרבה יותר זולה וניתן לבצע אותה במאמץ קטן ולחזור עליה כדי לעקוב אחר שינויים שחלים בגידול סרטני על ציר הזמן.

בנושא אחד לא נמצאו תוצאות זהות שהושגו בהשוואה בין שתי שיטות הביופסיה - לגבי מוטציות שמצביעות אל היות הגידולים עמידים לטיפולים. אלו אותרו בבדיקת דם אבל לא בדגימות רקמה, כנראה, הסביר ד"ר מאק משום שהשינויים בהן התרחשו רק לאחר השלמת הביופסיה המסורתית ולאחר שהוחל בטיפול עצמו.

בשיחה עם "וושינגטון פוסט" על השיטה החדישה אמר ד"ר דויד נאנוס, ראש המחלקה להמטולוגיה ואונקולוגיה רפואית בבית החולים הפרסביטריאני האוניברסיטאי קורנל של ניו-יורק, כי האפשרות להשיג מידע רב בבדיקת דם היא צעד ענק קדימה. הוא ציין, כי אם נלקחה ביופסיה (בדגימת רקמה) מחולה בסרטן המעי הגס והמחלה חזרה לאחר כמה שנים, יהיה צורך בבדיקת הדם כדי לברר כיצד הגידול השתנה, ולכן הביופסיה הנוזלית תהיה שיטה קלה ואף נוחה הרבה יותר לשימוש.

ביום שישי שעבר אישר ה-FDA לבצע "ביופסיה נוזלית" ראשונה מסוגה לאיתור מוטציות גנטיות הקשורות בסרטן הריאה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ביופסיה.,  בדיקת דם,  דנא,  מוטציות גנטיות,  סרטן,  FDA
תגובות
אנונימי/ת
08.08.2016, 16:24

בדיקות אלו אלו כבר ישנות ומשווקות מסחרית