חדשות

מחקר: רוב תוצאות הניסויים הקליניים בתרופות לסרטן אינם מתפרסמים כנדרש

חוקרים איטלקים מצאו כי כ-80% מתוצאות הניסויים הקלינייים שלב 3 בתרופות וטיפולים לסרטן לא פורסמו תוך שנה מרגע סיום המחקר, כפי שמתחייב לפי תקנות שאומצו ב-2007

מחקר מדעי, פיתוח תרופות, בדיקות (צילום: אילוסטרציה)

שיעור גדול של תוצאות ניסויים קליניים שלב 3 שנעשו בתחומי הרדיותרפיה והאונקולוגיה כלל לא פורסמו בזמן, למרות שמאז שנת 2007 קיימת חובה לפרסם אותן בתוך שנה מאז השלמת הניסויים.

כך מעלה מחקר בנושא, שפרטים ראשונים ממנו פורסמו בסוף השבוע בכנס ה-35 של החברה האירופית לרדיותרפיה ולאונקולוגיה (ESTRO), שהתקיים בטורינו שבאיטליה.

צוות רופאים מהמחלקה לאונקולוגיה בבית החולים "פלאטו" שבברצלונה, ספרד, ניתח נתונים לגבי 802 ניסויים קליניים ששלב 3 שלהם החל ב-1 בינואר 2013 והם כבר הסתיימו. התברר, שתוצאות של 655 מהם (81.7%) כלל לא פורסמו. רבים מהמחקרים מומנו על ידי מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב.

רוב תוצאות הניסויים הקליניים שמומנו בידי חברות דווקא פורסמו, לעומת ניסויים שנעשו במסגרת אקדמית בלבד

בין הסיבות לאי פרסום התוצאות, ציינו עורכי המחקר את הפסקת המימון (גם לאחר הארכת תקופת המענק), סיבה שכלל לא מובאת לידיעת הציבור. החוקרים סבורים, שלגבי חלק לא מבוטל מהניסויים לא הוצגו התוצאות משום שהיו שליליות.

"היעדר פרסום מלא של תוצאות ניסויים קליניים, גם כאשר אלו כשלו, חושף את משתתפי הניסויים ומטופלים לסיכון מבלי שהציגו להם את התועלת שבניסוי", הדגישו עורכי המחקר.

הם ציינו עם זאת, כי רוב תוצאות הניסויים הקליניים שמומנו בידי חברות דווקא פורסמו, לעומת ניסויים שנעשו במסגרת אקדמית בלבד. 55% מהניסויים שמומנו בידי חברות עמדו בדרישות החובה לפרסום שנקבעו לפני תשע שנים, לעומת פחות מ-30% מהניסויים שנעשו ומומנו רק במסגרת האקדמית.

עורכי המחקר ציינו, בחלוקה לתחומים עולה, כי 47% מהניסויים בתרופות וטיפולים בסרטן העין לא פורסמו בהתאם לדרישות החובה. בתחום הניסויים הקליניים עבור סרטן האשכים או סרטן החלחולת, 100% מהתוצאות לא פורסמו במועד שנקבע. 78% מהניסויים הקשורים בסרטן השד ו-73.7% מהניסויים הקשורים בסרטן הריאות לא פורסמו כנדרש.

נושאים קשורים:  חדשות,  ניסויים קליניים,  תרופות,  סרטן,  מחקר שלב 3,  פרסום אקדמי,  מכוני הבריאות של ארה"ב,  החברה האירופית לרדיותרפיה ולאונקולוגיה
תגובות
02.05.2016, 20:21

רק 55% מהניסויים שאליהם התנדבו חולי סרטן ושמומנו בידי חברות מסחריות עמדו בדרישות החובה לפרסום. (וממחקרים אקדמיים בלבד פורסמו בזמן עוד פחות תוצאות.) דרושה רגולציה חזקה יותר כדי שההפקרות תיפסק. ראו גם בקמפיין ALLTRIALS