• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

מחקר בארה"ב: 10% מההורים גילו טעות במהלך הטיפול הרפואי בילדיהם המאושפזים

מסקנת המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics, היא שלמשפחות הילדים המאושפזים יש חלק חשוב בשמירה על הבטיחות הרפואית ובמניעת טעויות בטיפול

ילדה מאושפזת בבית חולים בארה"ב (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנעשה בארה"ב העלה, ש-10% מההורים שילדיהם אושפזו בבית חולים דיווחו כי גילו טעות כלשהי בטיפול הרפואי. לפי המחקר, הטעויות כללו אבחנות שגויות או כאלה המוגדרות כ"נושאי בטיחות". בערך 30% מהן גרמו נזק למאושפזים והיו ניתנות למניעה.

המחקר התבסס על שאלון שעליו ענו 383 הורים לילדים (הגיל החציוני של ההורים - 38.3) שאושפזו בשתי מחלקות בבתי חולים בארה"ב. הוא פורסם בתחילת החודש בכתב העת JAMA Pediatrics. המחברת הראשית של המחקר היא ד"ר אליסה קהאן, מבית החולים לילדים המסונף לבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון.

לפי המחקר, בערך 30% מהטעויות גרמו נזק למאושפזים והיו ניתנות למניעה

מסקנת המחקר היא, כי למשפחות הילדים המאושפזים חלק חשוב בשמירה על הבטיחות הרפואית ובמניעת טעויות רפואיות.

266 מבין ההורים שנטלו חלק במחקר (שנעשה בשנים 2014-2013) היו אימהות. 37 מהמשיבים לשאלון דיווחו לעורכי המחקר כי גילו "טעויות קריטיות" בנושאי בטיחות במהלך הטיפול בילדיהם, 23 מקרים הוגדרו כטעויות רפואיות ועקב חלק מהטעויות התארך משך האשפוז של הילדים.

בדיווח על המחקר שפורסם שלשום (א') באתר Ynet מצוטטת ד"ר קהאן: "הורים מבחינים באלמנטים שונים טוב יותר מאשר צוותי הרפואה ויכולים לתת מידע משלים המסייע לטיפול רפואי בטוח יותר". עוד ציינה מחברת דו"ח המחקר בדבריה שהובאו באתר: "בתי החולים הם מקומות מורכבים וטעויות קורות למרות כל המאמצים. אנחנו הרופאים, וההורים, יכולים לעבוד ביחד כדי לשמור על הילדים בטוחים".

המחקר גם מצא, כי מרבית הרופאים והאחיות אכן הודו שעמיתיהם טועים לעתים, אך רק 10% דיווחו על כך.

בין הטעויות הניתנות למניעה שהתגלו על ידי ההורים: גוף זר שהושאר במהלך הפרוצדורה בתוך הגוף, אי מתן שתן, קבלת מינונים גבוהים מדי של תרופות משככות כאב ועוד. באחד המקרים, בוצעה חבישת פצע לא תקינה שהזדהמה. היא אותרה על ידי הורים. במקרה אחר ילד לקה בזיהום לאחר שהוחדר בו צנתר משומש.

ההורים שנשאלו מסרו, כי בין הסיבות המרכזיות לטעויות הרפואיות היו בעיות בתקשורת בין הצוותים הרפואיים, אי-העברת מידע בעת חילוף משמרות היום והלילה, אינפורמציה חשובה שלא צוינה באופן בולט בתיק הרפואי ועוד.

נושאים קשורים:  חדשות,  טיפול רפואי,  טעויות בטיפול,  רשלנות רפואית,  השגחת הורים,  ילדים מאושפזים,  ארה"ב,  מחקר
תגובות