חדשות

תחזית בארה"ב: מחירי התרופות צפויים לזנק ביותר מ-20% בחמש השנים הקרובות

לפי דו"ח מקיף שהוכן על רקע דרישה הולכת וגוברת ממנהיגים פוליטיים לרסן את מחירי התרופות, בחמש השנים הקרובות צפויה עלייה חדה יותר מזו שנרשמה בחמש השנים האחרונות; לפי החישוב, ההוצאה על תרופות לפי מחיריהן לפני הנחות שונות תעלה ב-46% עד שנת 2020

תרופות, גלולות (צילום: אילוסטרציה)

ההוצאה הלאומית השנתית בארה"ב על תרופות מרשם צפויה לזנק בחמש השנים הבאות ל-400 מיליארד דולר; כך מעריך דו"ח חדש, שפירסמה חברת המידע בנושאי בריאות ורפואה IMS. הנתונים לוקחים בחשבון הנחות צפויות והיבטים אחרים הקשורים בתמחור תרופות.

משמעות התחזית היא עלייה שנתית של 4%-7% עד שנת 2020. הדו"ח מציין עוד, כי בהתחשב במחירים הסיטונאיים, ההוצאה תגיע למעשה ל-640 מיליארד דולר בשנת 2020, כלומר עלייה ב-46%, לפני שהנחות שונות נכנסות לתוקף. לפי הדו"ח, תרופות גנריות מהוות כ-89% מכל המרשמים שהרופאים מנפיקים.

הערכת מחברי הדו"ח היא, שקצב העלייה במחירי התרופות בחמש השנים הבאות יהיה מהיר יותר מאשר בחמש השנים שעברו

הדו"ח פורסם על רקע דרישות של מקבלי החלטות ופוליטיקאים בארה"ב, בכלל זה של הילארי קלינטון במסגרת מסע הבחירות שלה, שיצרניות התרופות יחלו לרסן את מחירי התרופות. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר כי יציב את הסוגיה בראש פגישת ה-G-7 הקרובה, וכי יפעל לתיאום חקיקה בינ"ל שתפחית את מחירי התרופות.

הערכת מחברי הדו"ח היא, שקצב העלייה במחירי התרופות בחמש השנים הבאות יהיה מהיר יותר מאשר בחמש השנים שעברו. בשנים 2014 ו-2015 התרופות החדשות להפטיטיס C הן שתרמו במיוחד לזינוק שחל בהוצאות על תרופות. מחיר הנטו הממוצע של תרופות פטנט ומותג עלה ב-2.8% בשנת 2015 בפועל, בעוד שהוא עלה ב-12.4% במחירים הסיטונאיים.

הדו"ח משקף את השינויים והדינמיקה בשוק התרופות ואת התחרות הגדולה שמתנהלת בו, במיוחד בתחומים אחדים של תרופות לטיפול במחלות הנפוצות ביותר כמו סוכרת. כמו כן משקף הדו"ח את הטקטיקה האגרסיבית שהנהיגו מנהלי החברות וגם הגורמים המבטחים, שמגבילים נגישות לתרופות מסוימות – במאמץ לכפות על היצרניות להסכים להנחות משמעותיות במחירי המוצרים שלהן.

עוד מעריכים מחברי הדו"ח, כי לעובדה שבצנרת המחקר נמצאות כבר כמה תרופות חדשניות בתחום האימונותרפיה לסרטן תהיה השפעה נוספת על ההוצאה הלאומית על תרופות. אלה יגררו טיפולים עוד יותר יקרים למחלות, בדגש על סוגי סרטן שונים.

בתחום האונקולוגיה, לדוגמא, הדו"ח מפרט כי ההוצאה הלאומית השנתית הגיעה ב-2015 ל-39.1 מיליארד דולר - זינוק ב-18% לעומת השנה הקודמת. תרופות המיועדות לטפל במחלות אוטו-אימוניות, כמו דלקת מפרקים שגרונית, התייקרו בכ-29% לכדי 30.2 מיליארד דולר.

עם זאת, מחברי הדו"ח מציינים כי עדיין ניתן לשלוט במגמת העלייה במחירי התרופות, משום שלא מעט מתרופות המותג עומדות לאבד את הגנת הפטנט עליהן, מה שיוביל להוזלת עלותן. בין התרופות הללו נמצאות: Crestor (לטיפול בכולסטרול) של "אסטרה-זנקה" ו-"ויאגרה" ו-"ליריקה" (לשיכוך כאב בקרב חולי פיברומיאלגיה) של חברת "פייזר".

ב-2020 צפויה עלייה בתחרות בין יצרניות של גרסאות זולות של תרופות ביוטכנולוגיות - קבוצת הביוסמילר - כאשר תרופות המקור המוגנות בפטנט שקיימות כיום יקרות באופן משמעותי. ה-FDA התחיל בתקופה האחרונה להעניק אישורים לתרופות הביו-סמילאר. עד כה הוענקו שני אישורים ותרופות רבות אחרות מקטגוריה זו ממתינות לאישור.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחירי התרופות,  ארה"ב,  תחזית,  ביוסימילאר,  הפטיטיס C,  סל התרופות,  G-7,  G-20,  הילארי קלינטון
תגובות
אנונימי/ת
19.04.2016, 09:41

אולי נעבור לפייזר. נשתדרג לבמוו