חדשות

ארה"ב: מחסור בתרופות בבתי חולים בשל חוסר כדאיות כלכלית ובעיות אספקה

מחקר בנושא העריך, כי המחסור בתרופות צמח פי ארבעה מאז שנת 2001, בשל חוסר כדאיות כלכלית של חלק מהן, קשיים בייצור ובאספקה וירידה בכמות חומרי גלם שונים

ייצור תרופות, תעשיית התרופות (צילום: אילוסטרציה)

בתי חולים בכל רחבי ארה"ב מדווחים על מחסור בתרופות, ובמיוחד בחדרי מיון ובמחלקות רפואה דחופה, עד כדי כך שהם צריכים להחליט אילו מטופלים יקבלו תרופות מסוימות, ואילו יוכלו לשרוד בלעדיהן. לפי דיווח בכתב העת Academic Emergency Medicine Journal, בין השנים 2001 ל-2014 עלה המחסור ביותר מ-400%.

המחסור הוא בחומרי הרדמה ואלחוש, משככי כאב, אנטיביוטיקה וכן בתרופות מסוימות לסרטן. "המצב מעמיד רופאים בדילמות בלתי אפשריות – במי לבחור לקבל תרופה מסוימת ובמי לא", אמר ד"ר יורם אונגורו מבית החולים לילדים במרכז הרפואי "סיני" בבולטימור, "יש שני ילדים לפניך ויש לך רק תרופה לאחד מהם, במי תבחר?"

"המצב מעמיד רופאים בדילמות בלתי אפשריות – במי לבחור לקבל תרופה מסוימת ובמי לא"

על-פי דיווח שמסרה החברה האמריקנית לרוקחות (American Society of Health System Pharmacists) ושפורסם ב"ניו יורק טיימס", יש מחסור או בעיות קשות באספקה של לפחות 150 סוגים של תרופות, והקשיים נעשים תכופים יותר ויותר.

בין הסיבות העיקריות למחסור: קשיים ביצור, בעיות ניהוליות ותקלות טכניות אצל החברות המייצרות ומשווקות, כמו גם מחסור בחומרי גלם והתרחבות "שוקי נישה" לתרופות מסוימות, המשפיעה על ייצורן.

לדברי העיתון, ארגון הבריאות העולמי החליט להיכנס לעובי הקורה בנושא, ובין ההצעות הנדונות כיום הדרישה לקבוע מחיר מינימום מחייב לתרופות מסוימות ובכך לצמצם את המחסור על ידי הגברת הייצור. באוסטרליה אושרה באחרונה חקיקה לפיה חברות תרופות יכולות להגיש בקשה להציב מחיר גבוה לתרופה מסוימת, כאשר השוק לה מוגבל בממדיו ו"לא-כלכלי".

אחת הדוגמאות לתרופות שבהן קיים מחסור כרוני המתמשך כבר כמה שנים היא התרופה Benzathine Penicillin. באתר האמריקני Becker's Hospital Review פורסם בהקשר זה מאמר, ובו נכתב כי בתי חולים מקימים ועדות מומחים פנימיות, המקבלות את החלטות בשאלה את מי מהחולים להעדיף במתן תרופה מסוימת כאשר היא חסרה. לפי הדיווח, במקרים מסוימים נאלצים החולים לחלוק את התרופה

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות,  מחסור בתרופות,  אנטיביוטיקה,  חוסר כדאיות כלכלי,  ארה"ב
תגובות